Bytový dům Barvy
(27. 9. 2019) Minimalismus pro náročné
Bytový dům Barvy
Brněnská Lesná je
sídliště s vynikající pověstí – jeden z mála povedených urbanistických projektů
bývalé éry se těší oblibě i v současnosti a nemovitosti v této lokalitě jsou
velmi žádané. Společnost All Inclusive Development navázala na ideu moderního a
nadčasového bydlení v této městské části a postavila zde bytový dům Barvy.
Vyznění projektu má téměř futuristický nádech – dům je postaven v pasivním
standardu, tedy již se značným předstihem připraven na nové normy. Je vybavený
fotovoltaikou a nejmodernějšími technologiemi. Po stránce estetické se drží
toho, co Brnu dělalo vždy dobrou pověst – funkčního minimalismu a vysoké
kvality materiálů. Projekt zpracovaný ateliérem Borák architekti proto právem
získal první místo v soutěži Realitní projekt roku 2018. Pro výstavbu zvolili
systém Ytong, který byl i nejvhodnější s ohledem na pasivní výstavbu, provádění
stavby i výsledné užitné vlastnosti.
Stavět na Lesné pro
současné developery není snadné – zdejší sídliště ze šedesátých let je
mezinárodně známé a oceňované díky své estetické a promyšlené koncepci, která i
po šedesáti letech splňuje nároky na moderní městské bydlení se zachováním
přírodních prvků.
Bytový dům Barvy
dokázal svou koncepcí tuto myšlenku rozvinout a ateliér Borák architekti přišel
se životaschopnou koncepcí, založenou na praktičnosti, minimalistické estetice
a pěkné poloze domu. Každý byt má vlastní zahrádku, krytý balkon nebo
prostornou terasu, ze kterých se nabízí krásné pohledy na kopec Hády a
vzdálenou Pálavu. „Dům jsme projektovali podle zásad navrhování energeticky
pasivních a dlouhodobě udržitelných domů. Je velmi dobře izolovaný a důsledně
jsme eliminovali tepelné mosty a vazby. Prosklené plochy na jižní straně
zaručují vysoké pasivní solární zisky a vnější stínění elektricky spouštěnými
žaluziemi zabraňuje přehřívání v letním období,“ vysvětluje architekt
Dalibor Borák.
Developer kladl důraz
také na kvalitu vybavení a všechny byty jsou doplněny nejmodernějšími
technologiemi. „Příznivé vnitřní prostředí zajišťuje rekuperační větrání se
samostatnou větrací jednotkou pro každý byt a elektrické podlahové vytápění. V
každé místnosti je alespoň jedno okno pro přirozené větrání. Díky orientaci
domu jsme mohli snížit spotřebu energie ohříváním teplé vody v bojlerech
napojených na fotovoltaické panely na střeše objektu. V projektu byly mimo jiné
použity vůbec nejdražší standardy povrchových úprav a vnitřního vybavení na
brněnském developerském trhu,“ říká Ivor Ševčík, předseda představenstva
All Inclusive Development.
Mezi prémiové
materiály, které pro výstavbu zvolili, patřil stavební systém Ytong a
vápenopískové tvárnice Silka od téhož výrobce, jimiž řešili požadavky na
statické zatížení. „Ytong s oblibou používáme u domů navrhovaných podle
zásad pro projektování energeticky pasivních domů, protože má vhodně vyvážený
poměr tepelněizolačních vlastností a schopnosti tepelné akumulace. I při
relativně menší mocnosti tepelněizolačního pláště domu lze snadno dosáhnout
nejen menší spotřeby energie na vytápění, ale i požadované tepelné stability domu
v létě. Zvolené tvárnice jsou velmi přesné, navíc jsou součástí uceleného
stavebního systému, který zjednodušuje a urychluje práci na stavbě a eliminuje
riziko dodatečných prací, způsobených nepřesností hrubé stavby. Pro stropy jsme
zvolili železobetonové monolitické desky, které mají vynikající akustické
vlastnosti a jejichž tuhost umožňuje variabilní umisťování lehkých příček ze
zmíněných tvárnic Ytong,“ vysvětluje toto stavební řešení Dalibor Borák.
Jeho slova potvrzuje
také technický dozor bytového domu Ing. Jan Procházka: „Tvárnice Ytong jsou
lehké a dobře dělitelné, takže výstavba zdiva je velice rychlá. Tam, kde je
nutné zvýšit statickou únosnost zdiva, například v úzkých pilířích mezi otvory,
používáme vápenopískové tvárnice Silka. Díky tomu je možné na relativně
subtilní zdivo 200 mm postavit dvě patra s masivními betonovými deskami.
Architekt: Borák
architekti – Ing. arch. Helena Boráková, Ing. arch. Dalibor Borák
Investor: All
Inclusive Development, a. s.
Dodavatel: Hrušecká
stavební spol. s r. o.
Dokončení: 1. etapa –
06/2018, 2. etapa v průběhu roku 2019
Zastavěná plocha: 231
m²
Celková podlahová
plocha: 614 m²
Konstrukční systém:
Ytong, monolitické stropy, pultová střecha s dřevěnými sbíjenými vazníky
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2019, str. 88-89
Podle podkladů společnosti Xella
Související články:
Bytový dům Barvy byl dokončen 27.6.2018
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu