Centrum Nového Žižkova
(20. 6. 2019) Projekt Evy Jiřičné a jejího pražského ateliéru AI Design zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži
Centrum Nového Žižkova
Unikátní stavba typická
hravým rozvlněným designem, která však v sobě skrývá nečekané technické
řešení. To je projekt Evy Jiřičné a jejího pražského ateliéru AI Design.
Projekt zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži na komplex
rezidenčních staveb na místě dosluhující telekomunikační budov lidově zvané Mordor
na Praze 3. O možnost stavět na tomto atraktivním místě se ucházelo 98 ateliérů
z 30 zemí celého světa včetně některých skutečných hvězd světové
architektury. Propracované řešení staveb s velkorysým veřejným prostorem,
se kterým Jiřičná přichází, porotce soutěže přesvědčilo.
Ve třech výškově gradujících věžích nepřesahujících 100 metrů jsou navrženy
nadstandardní byty, zatímco ve vedlejším moderním městském bloku jsou cenově dostupnější
byty. Součástí projektu je také mateřská školka s velkou zahradou a
dětským hřištěm.
„Design se vyvinul v souladu s technologií tak,
aby byl výsledek nejenom esteticky zajímavý, ale také odpovídající nejvyšším
technickým možnostem,“ vysvětlila
architektka Eva Jiřičná důvody, proč volila poměrně nákladné řešení rozvlněných
balkonů s ohýbaným sklem. Spojení prostoru uvnitř s okolím díky
volnému pohledu z oken a venkovnímu prostoru se zelení je pro autorku
velmi důležité. Inspiraci
k celému řešení našla slavná česko-britská architektka v přírodě. „Snažím se vždy inspirovat tím, jak staví
příroda,“ vysvětlila použití organických tvarů fasády.
V dolních patrech bytových domů jsou rozsáhlé komerční prostory pro
služby, obchody, restaurace a kavárny. V návrhu je kladen mimořádný důraz
na velký veřejný prostor se zelení, fontánou a uměleckými díly. Celkem se tak
zde veřejnosti otevře téměř 70 procent z celkové velikosti tohoto pozemku,
tedy plocha asi 27 000 m2. To odpovídá rozloze tří Staroměstských náměstí.
„Návrh paní architektky Jiřičné nepřináší jen
výjimečnou architekturu a pokročilé světové inženýrství, ale nabízí také lidem
z okolí možnost vzniku skutečného Centra Nového Žižkova. Projekt jsme tak
nazvali proto, že intenzivně vnímáme potřebu vytvořit atraktivní a živý veřejný
prostor v této části města, kterou čeká velmi dynamický rozvoj. Kvalitní
venkovní prostor s rozsáhlou zelení lidem umožní trávit zde volný čas, setkávat
se, zkrátka žít ve městě,“ říká zakladatel a šéf investorské společnosti Central
Group Dušan Kunovský.
Špička světového
inženýrství v Praze
Architekti Eva Jiřičná a Petr Vágner (AI Design) se při přípravě návrhu
spojili s prestižním architektonicko-inženýrským ateliérem ARUP
z Londýna. Ten navrhoval a kalkuloval řadu z těch nejunikátnějších a
nejsložitějších technických řešení staveb po celém světě, včetně dostavby
Gaudího chrámu Sagrada Familia v Barceloně, opery v Sydney nebo mnoha
světových mrakodrapů. Výsledek pracovního spojení ateliérů AI Design a ARUP je
unikátní – rozvlněné věže s originální rozehranou architekturou a zároveň
s ojedinělým technickým řešením, které do Prahy přináší světové
inženýrství a nejmodernější technologie.
Porota
ocenila nejen kvalitní architekturu, ale také velkorysý veřejný prostor
Porotu mezinárodní
soutěže, kterou tvořila skutečně hvězdná sestava, návrh Evy Jiřičné přesvědčil.
Šéfem poroty byl známý architekt a vysokoškolský pedagog Zdeněk Fránek,
v porotě dále zasedl nejoceňovanější český architekt Josef Pleskot, hlavní
autor pražského Metropolitního plánu Roman Koucký a známý propagátor
architektury David Vávra. Sestavu pěti porotců pak doplnil šéf Central Group
Dušan Kunovský s 25letou zkušenosti v developmentu.
Lokalita je pro
výškové stavby velmi vhodná
Pozemek leží v přirozeném těžišti rozvojové lokality Prahy 3 a toto
exponované místo se může stát skutečným Centrem Nového Žižkova. S ohledem
na to, že zde stojí stávající stavba vysoká 96 metrů (v době svého dokončení
byla nejvyšší budovou tehdejšího komunistického Československa), je tato
lokalita přímo předurčena k tomu, aby zde vznikl moderní komplex
unikátních vyšších staveb s veřejným prostorem a zelení.
Vhodnost výškové
zástavby na tomto místě prokázala i proběhlá mezinárodní soutěž, kdy se většina
návrhů pohybovala kolem 100 metrů a často až do 130 metrů. Návrh Evy Jiřičné
respektuje pravidlo připravovaného pražského Metropolitního plánu, kdy nové
stavby nemají přesahovat stometrovou hranici. Její tři kruhové rozvlněné věze
postupně výškově gradují a jsou odstupňované každá o tři patra. Nejnižší věž má
kolem 80 metrů, prostřední zhruba 90 metrů a ta nejvyšší nepřesahuje metrů 100.
V pražském kontextu je důležité vnímání vyšších staveb z dálkových pohledů. A v
tom je návrh Evy Jiřičné pozitivně hodnocen. Z hlavních směrů od centra vytváří
postupně se gradující "kupu", což je výrazně vhodnější než jen
výškový solitér bez okolních vyšších staveb.
"Spolu s paní
architektkou Jiřičnou si uvědomujeme, že výška je v Praze vždy velkým tématem a
že tato stavba bude hodně diskutována a bude mít také své hlasité odpůrce. Ale
kde jinde by měly vznikat vyšší stavby než na místě, kde už dnes stojí
stávající výšková telekomunikační budova a kde jsou na dominantní stavbu
všichni v Praze už zvyklí? Pozemek se navíc nachází daleko mimo území Pražské
památkové rezervace a je v sousedství stávajících nových vyšších staveb", hodnotí návrh Kunovský.
Podle něj se musí Praha
koncepčně rozhodnout, jak chce do budoucna stavebně reagovat na přirozený velký
nárůst počtu obyvatel. "Ať se to
někomu líbí nebo ne, faktem je, že podle statistiky ČSÚ naroste počet obyvatel
Prahy do roku 2030 o nějakých 150 tisíc lidí, ale v reálu spíše výrazně více. A
metropole se musí rozhodnout, zda se chce zvětšovat do šířky a stavět na
okrajích a za městem, nebo naopak stavět hustěji a do výšky. Jiná cesta
není," dodává šéf Central Group.
Další postup při
rozvoji lokality
Firma koupila areál bývalého Telecomu o velikosti téměř 40 tisíc m2 od
společnosti Cetin ze skupiny PPF v roce 2017. Cetin areál i nadále užívá,
plánuje se však přestěhovat do nového sídla a po jeho odchodu chce nový majitel
celý areál postupně zbourat a ekologicky zlikvidovat z důvodu extrémně
vysokého množství škodlivého azbestu a nemožnosti tyto technologicky zastaralé
stavby využít k jakýmkoli jiným účelům.
Vítězný
architektonický návrh bude nyní autory a investorem prezentován veřejnosti,
politikům a úřadům. V první řadě investor s průběžnými výsledky
soutěže seznámil Gremiální radu IPR Praha a také vedení městské části Praha 3.
Dnes má veřejnost, a to jak odborná, tak i laická, možnost se s průběhem
architektonické soutěže i vítězným návrhem seznámit na veřejně přístupné
výstavě. Architektka Eva Jiřičná pak svůj záměr osobně představí široké
veřejnosti 10. července večer na veřejné debatě v Centru moderního umění
DOX.
Následně
bude projekt rozpracován do formy podkladové studie. A pak bude záležet jen na
politicích a úřadech, zda se tato unikátní stavba rozvlněných věží
s velkým veřejným prostorem bude skutečně realizovat, nebo bude pohřbena,
jako se to stalo třeba Kaplického „chobotnici“.
Základní informace o
projektu:
Hlavní
architekt: Eva Jiřičná (AI Design + ARUP)
Vizualizace:
AI Design
Plocha
pozemku: 39.500 m2 z toho téměř 70 procent bude veřejný prostor
se zelení
Počet bytů: cca 1000 + prostory pro služby, obchody,
restaurace a kavárny v parteru
Investiční náklady: cca 6 miliard Kč
Architektonická
soutěž:
Počet ateliérů: 98
Počet zemí: 30
Nejvýznamnější zahraniční účastníci: Sou Fujimoto (Japonsko), Ian Ritchie
(Velká Británie), Richard Meier (USA)
Porota: Zdeněk Fránek, Josef Pleskot, Roman Koucký, David Vávra a Dušan
Kunovský
Výsledky
soutěže:
1. místo – Eva Jiřičná (AI Design + ARUP)
2. místo – Ian Ritchie (Ian Ritchie Architects + Compass Architects + Marco
& Placemakers)
3. místo – Radek Kolařík (RKAW + BY architects)
Zvláštní ocenění poroty za originalitu návrhu: Sou
Fujimoto Architects
Návrhy dalších finalistů
tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
20. 6. 2019 11:21:32. Re: Centrum Nového Žižkova. arch
21. 6. 2019 08:47:37. Re: Re: Centrum Nového Žižkova. Boris
21. 6. 2019 14:24:48. Re: Centrum Nového Žižkova. Marek
Mno... Pokud pominu naprostou vyskovou premrstenost vitezneho navrhu (ktera asi byla v zadani souteze), tak mi teda prijdou nektere jine navrhy daleko lepsi, napr od Pelcaka a Müller Reimann. Maji daleko zajimavejsi byty, urbanisticky jsou daleko umerenejsi a delaj lepsi mestske prostredi. Jiricna vyrobila takovy tupy asijsky urbanismus - nizka zastavba s malymi byty a nad tim, uplne mimo meritko mista, vezaky s byty pro bohate. Opravdu by me zajimalo, jestli treba Pleskotovi ten navrh Jiricne prijde dobry. Chapu, ze kritizovat pudorysy bytu v teto fazi je trochu predcasne, ale Müller Reiman je maji opravdu o tridu lepsi, u Jiricne jsou uplne zakladni chyby (balkon jednoho bytu pred okny loznice jineho bytu) a kvuli hmotovemu usporadani z toho Jiricna zadne dobre pudorysy nevykouzli ani v pozdejsich fazich. Taky by me zajimalo, co na to Koucky, ktery se snazil definovat v Metropolitnim planu nejaka pravidla pro tvorbu veduty mesta, a prd ho, pak na Zizkove pristane tohle. Asi se porota nechala zblbnout tema vlnkama. Kunovsky pokracuje ve sve dosavadni roli kazisveta. |
Mluvíte mi z duše. Rád bych znal skutečný názor osobností poroty (tipoval bych oblibu vítězného návrhu snad jen u pana Vávry)... |
Objektivní prověření výšek zástavby v Praze a její regulaci má a může jednoduše provést Metropolitní plán. Zřejmě není, natož schváleno. K tomu není nutné plýtvat financemi na nákladnou mezinárodní soutěž. Pokud soutěž (není v Praze jediná), investuje Central Groupe, musí mít návratnost v předražených bytech. Zcestná nekulturní "filozofie" šéfa Cental Groupe vzít výšku soliterní věže ke zdůvodnění výšky plošné zástavby v okolí ,žel, našla zřejmě pochopení u architektů jemu blízkých ve společném sdružení SAR a v podmínkách od IRP. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu