Chateau Troja Residence
(6. 1. 2020) LOXIA
Chateau Troja Residence
Areálu
panského statku ze 17. století, který od 80. let chátral a poslední ránu mu
zasadily ničivé povodně, vdechlo nový život architektonické studio LOXIA
společně s developerem CCP. Záchraně
šesti památkově cenných objektů pomohla výstavba sedmi novostaveb, a tak
v bezprostřední blízkosti trojského zámku vzniklo luxusní bydlení
spojující památky ze 17. s komfortem 21. století.
I přes mimořádnou náročnost
záchranných prací s nejistým výsledkem se týmy architektů a developera pod
nesmlouvavým dohledem památkářů rozhodly cenné objekty a jedinečný genius loci
zachovat pro další generace. Historické budovy byly za normálních okolností
nevratně poškozeny absencí dlouhodobé údržby, která je oslabila a odhalila
jejich slabá místa, aby pak dílo zkázy dokončila rozlitá Vltava. Na řadu tak musely
přijít netradiční a nákladné stavební postupy.
„Nejstarší budovu areálu – historické
stáje bylo nezbytné doslova kámen po kameni rozebrat, každou cihlu pečlivě označit a následně
znovu postavit přesně tam, kde stála posledních 400 let,“ popisuje hlavní architektka studia LOXIA
Jana Mastíková.
Při stavbě musela být použita různá
statická zajištění, jako je podtryskání základů betonem, nebo stahování
historických budov táhly, která držela v průběhu rekonstrukce historické
stavby pohromadě. Jedna z historických budov pak byla zcela vynesena na
pilířích a čněla několik metrů nad základovou jámou budoucího podzemního
parkingu novostaveb. Uzavřený areál se také ukázal jako svého druhu překážka. Na
vybraných místech tak musel být beton na stavbu přiváděn na velkou vzdálenost,
protože vjezd do areálu byl omezený, a umístění jeřábů doprostřed rozestavěného
objektu byla operace vyžadující milimetrovou přesnost.
„Náročnost rekonstrukce byla enormní, ale podařilo se.
Z výsledku tak máme radost nejen my, investor a památkáři, ale doufáme, že
ji budou mít i noví obyvatelé,“ dodala
architektka Mastíková.
Působení tisícileté vody významně zhoršilo statiku a celkový stav budov, které ještě zhoršovaly průsaky
vody spodní. Zdivo tak muselo projít zdlouhavým procesem vysušování. Základové konstrukce historických budov dostaly
novou hydroizolaci, která je ochrání před spodní vodou. Zastavit zpětný tok odpadní vody, který při
povodni hrozí v kanalizaci, mají za úkol výkonná čerpadla. Mají sílu
přetlačit až pěti set letou vodu, a ochránit tak areál v blízkosti řeky i před
touto hrozbou. Ochranný val oddělující areál s pevnými i mobilními stěnami
od pobřeží Vltavy pak chrání památky i novostavby před vodou z řeky jdoucí
po povrchu. Při včasné instalaci je zajištěna ochrana území do výšky hladiny
Vltavy při povodni 2002 i se 30 cm rezervou.
Vzhledem k tomu, že celková
rekonstrukce a záchrana historických památek dávaly ekonomický smysl jen díky
vzniku novostaveb, bylo nezbytné najít takové řešení, aby původní budovy a
novostavby spolu ladily, přirozeně splynuly s okolím, ale také vyhovovaly životnímu
stylu 21. století. „Co se ze začátku tvářilo pro mnohé jako jednoznačný
hendikep, ukázalo se v důsledku jako jedna z nejsilnějších stránek
projektu,“ popisuje architektka. „Pojítkem všech, tedy starých i nových,
staveb jsou barokní mansardy. V původních částech se navíc podařilo
zachovat působivé vikýře a klenby, které vnášejí do interiérů další zajímavé
prvky,“ nastínila hledání spojení mezi staletími Jana Mastíková. Celý
komplex odpovídá hustotě okolní zástavby, kde se nacházejí zejména soukromé
vilky. V projektu je i komerční prostor, který je jako stvořený pro
restauraci, a tak bude mít možnost těšit se ze záchrany jedinečného areálu také
veřejnost.
V obou částech architekti navrhli 72 bytů.
Novostavby mají terasy a balkony, ze kterých jsou příjemné výhledy na památky
v okolí. Samotnou kapitolou je 6 luxusních penthousů v posledních
podlažích objektů. Ty mají samostatná oddělená parkovací stání, soukromý vchod
z garáží, vlastní výtah, vinný sklep či wellness. Developerský projekt
Chateau Troja Residence získal v letošním roce ocenění jak veřejnosti, tak
odborné poroty v soutěži Realitní projekt roku.
Chateau Troja Residence
Historie panského statku v Troji
Panský statek s hospodářským dvorem postavil
v 17. století Václav Vojtěch ze Šternberka společně se severním křídlem
letohrádku. Objekt byl několikrát přestavován, a dokonce v něm byla i
budova továrny. Téměř 20 let chátral a poničily jej i povodně v roce 2002.
tisková zpráva, Stavbaweb
Doplněno Stavbaweb:
Projekt na stránkách autorů najdete ZDE.
Související články:
Z objektů Panského statku v pražské Troji bude obytná rezidence 7.10.2016
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu