Výstava ateliérů katedry architektury Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
Výstava se koná v Centru současného umění DOX v Praze (Poupětova 2a, Praha — Holešovice) od 27. 2. 2009 do 12. 3. 2009.
Vernisáž 26. 2. 2009 v 19 hodin.
Centrum současného umění DOX je otevřeno: St-Pá 11.00 — 19.00, So-Po 10.00 — 18.00
Čtyři ateliéry, každý s vlastním specifickým přístupem a směrováním k architektuře. Studentské projekty představují architekturu v celém spektru od krajiny přes stavby, interiér až k detailu.
Jednotlivé ateliéry dále představují jejich vedoucí v krátkých komentářích:
A1 — vedoucí ateliéru: doc. ak. arch. Jindřich Smetana, asistent: MgA. Josef Čančík
Jedinečnou výhodou systému VŠUP je ateliérová výuka. Díky ní má posluchač možnost vnímat a porovnávat svůj vývoj jak v horizontále ročníkových kolegů, tak ve vertikále vyšších ročníků. Tímto způsobem získá mnohonásobnou zkušenost a setká se i s tématy, kterých by se v běžném systému výuky za 6 let ani nedotkl.
Co by měli mít absolventi, posluchači, adepti atelieru Architektura 1â?¦
absolventi:
Měli by mít cit pro situaci, kontext - hodnoty, které jsou na nich nezávislé. To je záruka, že v profesi neučiní „čuňárnu“.
Měli by mít odvahu, kritičnost i víru.
Měli by mít sociální citlivost.
Měli by mít štěstí.
posluchači:
Základní pracovní metodou je hledání a zdravý experiment. Tedy opak rutiny a předpoklad pravdivosti. V architektuře není místo pro autorské rozmary. Na škole se mohou naučit naslouchat, kam je dané téma samo zavede.
Měli by umět hodit i dobré koncepty pod stůl, když nevedou jednoznačně k cíli.
Měli by mít zájem poznat uvažování svých kolegů v ateliéru. A to také v jiných oborech na škole. Je to předpoklad respektu k druhým. „Závidět“ dobré nápady, je ale také projevem ocenění, zárukou růstu a nepřímo i projevem pokory.
adepti:
Měli by být všeobecně vzdělaní.
Měli by mít schopnost číst prostor kolem sebe, krajinu, město a společnost, ve které se pohybují. Měli by mít z toho nějaké pocity. Měli by také číst literaturu.
Analytické myšlení a technická gramotnost jsou předpokladem.
Měli by se umět vyjadřovat, pochopitelně i výtvarně.
Měli by mít smysl pro humor a schopnost si ho udržet po celou další „kariéru“ (test je součástí talentových zkoušek).
A2 — vedoucí ateliéru: prof. Ing. arch. Ivan Kroupa, asistent: Ing. arch. Jana Moravcová
Kompletní architektura - celé spektrum architektonických dovedností s přesahy do souvisejících oborů. Architektura, v co možná nejširších souvislostech. Důraz na osobní přístup a podpora každého studenta, účastníka diskuse. Zdůvodněná současná či futuristická architektura s věcným vztahem k realitě. Svoboda, zodpovědnost.
A3 — vedoucí ateliéru: prof. ak. arch. Petr Keil, asistent: MgA. Patrik Zamazal
Cílem studia v ateliéru A3 je výchova samostatných tvůrčích osobností, které se profesionálně orientují v celém spektru architektonické tvorby. Během studia se seznamují s co nejširší oblastí architektury — od detailu a jeho designu přes návrhy interiéru, drobné architektury a architektury budov, až ke tvorbě urbanistického prostoru. Společná ateliérová práce studentů všech ročníků umožňuje učit se od svých pedagogů, ale i jeden od druhého a zároveň poskytuje zpětnou inspirující vazbu i pedagogům. Smyslem výuky je v prvé řadě učit studenty nacházet pro danou náplň domu co nejlepší dispoziční a objemové řešení. Teprve pochopení všech dispozičních principů a znalostí jednotlivých typologických druhů staveb, uplatněné s patřičnou fantazií, jsou předpokladem ke kvalitnější tvorbě. Budoucí architekt by měl vzít za své, že celá jeho tvorba má sloužit především potřebám člověka a pochopit, že teprve dobře vyřešená funkce dává prostor pro architektonickou tvorbu, z které by mělo vyzařovat pochopení místa a jistá laskavost. Pak už jen čas ukáže životaschopnost díla.
A4 — vedoucí ateliéru: prof.ak.arch. Jiří Pelcl, asistent: MgA. Radim Babák
Náš ateliér na VŠUP je ve třetím poschodí, je to velký prostor 8x12 m s kabinetem profesora nahoře pod stropem. Je nás kolem dvaceti studentů v šesti ročnících. Od ostatních ateliérů architektury na škole se lišíme tím, že se věnujeme také designérským úkolům.
Každý ročník pracuje na různých projektech, někdy máme všichni společný úkol.
Přemýšlíme o domech, ve kterých lidé bydlí, a o věcech, které užívají. Zároveň s přemýšlením tyto věci kreslíme, děláme modely a zkoušíme, jestli fungují.
Jsou to nejen domy, interiéry a nábytek, ale i svítidla a věci, se kterými lidé žijí. Baví nás experimentovat a dělat věci tak, jak je cítíme.
Na konci každého semestru ateliér uklidíme a práce vystavíme.
Pravidelně se účastníme domácích a mezinárodních soutěží. Někdy vyhrajeme hlavní ceny, jindy nevyhrajeme nic.
Kromě práce v ateliéru máme přednášky z doprovodných disciplín spojených se studiem architektury. Přednášky z dějin umění a dalších teoretických disciplín máme společně s ostatními studenty školy, malíři, sochaři, grafiky, textiláky, keramiky, etc.
Téměř každý student během studia jede na stáž na některou zahraniční uměleckou školu, naopak, průběžně je s námi v ateliéru jeden nebo několik stážistů z jiných školâ?¦
Další informace:
Petra Panenková
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
T: 251 098 262
M : 739 304 060
E : panenkova@vsup.cz
W : www.vsup.cz
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…