Brněnské stopy Adolfa Loose
Výstava
18. 8. – 24. 10.2010
Špilberk – západní krídlo, II. patro
Slavnostní zahájení výstavy je ve středu 18. srpna 2010 v 17 hodin, na Špilberku.
Výstava bude otevřena od 19. 8. 2010 do 24. 10. 2010
denně od 10 do 18 hodin (srpen a září)
mimo pondělí a úterý od 10 do 17 hodin (říjen)
Výstava, která vznikla v Muzeu hlavního mesta Prahy, je věnována dílu klasika moderní architektury a čelního predstavitele architektonického
purismu Adolfa Loose. Tento brněnský rodák stanul na přelomu 19. a 20. století v čele modernistického hnutí. Ornament prohlašoval
za zločin a v architektuře, ale i užitém umění odmítal cokoli, co brání plnému využití všech funkcí díla. Architektura podle něj nepatří mezi umění, což ale neznamená, že nemá splňovat estetické ideály. Vidí je v harmonii, účelovosti, strohé a důstojné eleganci moderního človeka, zbaveného záteže starého, v mnohém však i krásného světa.
Výstava je koncipována jako chronologický přehled Loosových projektů a návrhů postupně od roku 1890 do roku 1933 vznikajících v českých zemích.
Díky rozsáhlé badatelské práci, na níž se podílelo také Muzeum města Brna, se autorům výstavy podařilo shromáždit množství nových, dosud neznámých
materiálů. Vedle archivních fotografií a snímků zachycujících stav Loosova díla v soucasné době, patří k zajímavým exponátům také architektova tvorba interiérového designu (sedacího nábytku).
Jeho osobitý styl dokumentují modely vily v Hrušovanech u Brna, vily Konstandt v Olomouci a Müllerovy vily v Praze.
www.spilberk.cz
Brno 18. srpna (ČTK) – Veškeré dílo světoznámého architekta Adolfa Loose na českém území, a zejména v jeho rodném Brně, mapuje nová expozice na hradě Špilberk. Výstava původně vznikla v Muzeu hlavního města Prahy jako chronologický přehled Loosových českých projektů a návrhů z let 1890 až 1933. Brněnská repríza je rozšířena o nové poznatky a exponáty, jež se vztahují ke stopám Loose na jihu Moravy, zjistila ČTK od autorského týmu.
"Je zde podrobněji shrnuta práce architekta pro Brno a pro Hrušovany u Brna, dále také práce jeho otce, sochaře a kameníka Adolfa Loose staršího, který působil v Brně v druhé polovině 19. století," řekla ČTK kurátorka Dagmar Černoušková ze Studijního a dokumentačního centra ve Vile Tugendhat. Loosovo dětství a mládí dokumentují například zprávy ze školy a maturitní protokol. "Návštěvníci se mohou přesvědčit, že nebyl zrovna výborným žákem," uvedla Černoušková.
Kromě fotografií, projektové dokumentace a dalších písemností jsou ve výstavních síních západního křídla hradu Špilberk také autentické kusy nábytku, například křesla, židle a lenošky. Jde o Loosovy návrhy sedacího nábytku. Osobitý styl architekta dokumentují modely vily v Hrušovanech u Brna, vily Konstandt v Olomouci a Müllerovy vily v Praze.
Právě Müllerova vila je zřejmě neslavnější Loosovou realizací na českém území. Po rekonstrukci ji spravuje Muzeum hlavního města Prahy. Další stavby zanechal Loos kromě Prahy také třeba v Plzni. Na území Jihomoravského kraje Loos navrhl zejména Bauerovu vilu a cukrovar v Hrušovanech u Brna. Je také autorem úprav jídelny zámečku v areálu Výstaviště Brno.
K méně známým projektům, které výstava přibližuje, patří Heroldův dům v Jiráskově ulici, kde Loos provedl úpravu interiéru a přístavbu zahradního křídla. Zajímavostí je nerealizovaný návrh přístavby domu v Sedlákově ulici v Masarykově čtvrti v Brně. "Na řadovém nájemním domě byl navržen byt majitele domu ve třech úrovních," uvedla Černoušková.
Loos (1870 až 1933) se narodil v Brně v rodině kamenosochaře. Jeho rodný dům stával v dnešní Kounicově ulici v místech současného hotelu Continental. Po studiích si vytvořil osobitý architektonický rukopis, který vůbec neladil s módní vídeňskou secesí. V proslulém eseji označil Loos ornament za zločin, příčila se mu secesní dekorativnost a zdobnost. Snažil se dosáhnout plně účelného a funkčního stylu.
Doboví kritici o Loosovi říkali, že architekti jako on nepotřebují tužku – stačí jim guma. Vídeňské Café Museum kvůli Loosovu strohému interiéru získalo přezdívku Café Nihilismus. Obchodnímu domu Goldman a Salatsch naproti Hofburgu se kvůli holé fasádě přezdívalo "obilní silo". Postupem času je Loos oceňován jako jedna z nejvýznamnějších osobností architektonické moderny, a stojí tak po boku Miese van der Rohe, Le Corbusiera a Franka Lloyda Wrighta.
Expozice o Loosovi už má za sebou kromě pražské premiéry také reprízu v Itálii. "Nyní se chystá do Londýna. Máme nabídku ještě z Barcelony," řekla autorka výstavy Maria Szadkowská. Uvedení v západním křídle Špilberka potrvá do 24. října. Více informací včetně údajů o komentovaných prohlídkách a tvůrčí dílně najdou zájemci na webových stránkách www.spilberk.cz. K výstavě vychází katalog.
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…