Adolf Loos – dílo v českých zemích

Brněnské stopy Adolfa Loose
Výstava
18. 8. – 24. 10.2010
Špilberk – západní krídlo, II. patro

Slavnostní zahájení výstavy je ve středu 18. srpna 2010 v 17 hodin, na Špilberku.

Výstava bude otevřena od 19. 8. 2010 do 24. 10. 2010
denně od 10 do 18 hodin (srpen a září)
mimo pondělí a úterý od 10 do 17 hodin (říjen)

Výstava, která vznikla v Muzeu hlavního mesta Prahy, je věnována dílu klasika moderní architektury a čelního predstavitele architektonického
purismu Adolfa Loose. Tento brněnský rodák stanul na přelomu 19. a 20. století v čele modernistického hnutí. Ornament prohlašoval
za zločin a v architektuře, ale i užitém umění odmítal cokoli, co brání plnému využití všech funkcí díla. Architektura podle něj nepatří mezi umění, což ale neznamená, že nemá splňovat estetické ideály. Vidí je v harmonii, účelovosti, strohé a důstojné eleganci moderního človeka, zbaveného záteže starého, v mnohém však i krásného světa.

Výstava je koncipována jako chronologický přehled Loosových projektů a návrhů postupně od roku 1890 do roku 1933 vznikajících v českých zemích.
Díky rozsáhlé badatelské práci, na níž se podílelo také Muzeum města Brna, se autorům výstavy podařilo shromáždit množství nových, dosud neznámých
materiálů. Vedle archivních fotografií a snímků zachycujících stav Loosova díla v soucasné době, patří k zajímavým exponátům také architektova tvorba interiérového designu (sedacího nábytku).
Jeho osobitý styl dokumentují modely vily v Hrušovanech u Brna, vily Konstandt v Olomouci a Müllerovy vily v Praze.

www.spilberk.cz 


POZVÁNKA


Brno 18. srpna (ČTK) – Veškeré dílo světoznámého architekta Adolfa Loose na českém území, a zejména v jeho rodném Brně, mapuje nová expozice na hradě Špilberk. Výstava původně vznikla v Muzeu hlavního města Prahy jako chronologický přehled Loosových českých projektů a návrhů z let 1890 až 1933. Brněnská repríza je rozšířena o nové poznatky a exponáty, jež se vztahují ke stopám Loose na jihu Moravy, zjistila ČTK od autorského týmu.

"Je zde podrobněji shrnuta práce architekta pro Brno a pro Hrušovany u Brna, dále také práce jeho otce, sochaře a kameníka Adolfa Loose staršího, který působil v Brně v druhé polovině 19. století," řekla ČTK kurátorka Dagmar Černoušková ze Studijního a dokumentačního centra ve Vile Tugendhat. Loosovo dětství a mládí dokumentují například zprávy ze školy a maturitní protokol. "Návštěvníci se mohou přesvědčit, že nebyl zrovna výborným žákem," uvedla Černoušková.

Kromě fotografií, projektové dokumentace a dalších písemností jsou ve výstavních síních západního křídla hradu Špilberk také autentické kusy nábytku, například křesla, židle a lenošky. Jde o Loosovy návrhy sedacího nábytku. Osobitý styl architekta dokumentují modely vily v Hrušovanech u Brna, vily Konstandt v Olomouci a Müllerovy vily v Praze.

Právě Müllerova vila je zřejmě neslavnější Loosovou realizací na českém území. Po rekonstrukci ji spravuje Muzeum hlavního města Prahy. Další stavby zanechal Loos kromě Prahy také třeba v Plzni. Na území Jihomoravského kraje Loos navrhl zejména Bauerovu vilu a cukrovar v Hrušovanech u Brna. Je také autorem úprav jídelny zámečku v areálu Výstaviště Brno.

K méně známým projektům, které výstava přibližuje, patří Heroldův dům v Jiráskově ulici, kde Loos provedl úpravu interiéru a přístavbu zahradního křídla. Zajímavostí je nerealizovaný návrh přístavby domu v Sedlákově ulici v Masarykově čtvrti v Brně. "Na řadovém nájemním domě byl navržen byt majitele domu ve třech úrovních," uvedla Černoušková.

Loos (1870 až 1933) se narodil v Brně v rodině kamenosochaře. Jeho rodný dům stával v dnešní Kounicově ulici v místech současného hotelu Continental. Po studiích si vytvořil osobitý architektonický rukopis, který vůbec neladil s módní vídeňskou secesí. V proslulém eseji označil Loos ornament za zločin, příčila se mu secesní dekorativnost a zdobnost. Snažil se dosáhnout plně účelného a funkčního stylu.

Doboví kritici o Loosovi říkali, že architekti jako on nepotřebují tužku – stačí jim guma. Vídeňské Café Museum kvůli Loosovu strohému interiéru získalo přezdívku Café Nihilismus. Obchodnímu domu Goldman a Salatsch naproti Hofburgu se kvůli holé fasádě přezdívalo "obilní silo". Postupem času je Loos oceňován jako jedna z nejvýznamnějších osobností architektonické moderny, a stojí tak po boku Miese van der Rohe, Le Corbusiera a Franka Lloyda Wrighta.

Expozice o Loosovi už má za sebou kromě pražské premiéry také reprízu v Itálii. "Nyní se chystá do Londýna. Máme nabídku ještě z Barcelony," řekla autorka výstavy Maria Szadkowská. Uvedení v západním křídle Špilberka potrvá do 24. října. Více informací včetně údajů o komentovaných prohlídkách a tvůrčí dílně najdou zájemci na webových stránkách www.spilberk.cz. K výstavě vychází katalog.

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*