Podle ájurvédy je základem
zdraví rovnováha tří základních energetických charakteristik. Jejich
nerovnováha způsobuje pocity nevole, bolesti, onemocnění a choroby. A právě ze
splnění těchto zásad a řady dalších přesně, ale i přísně definovaných pravidel,
vycházela stavba pavilonu v Resortu Svatá Kateřina.
Na začátek nezbytné minimum pro
ujasnění a sjednocení pojmů: Ájurvéda (viz Wikipedie) je sanskrtské slovo a
znamená vědění o životě. Je to druh tradičního indického lékařství,
praktikovaný jako systém alternativní a komplementární medicíny.
Nový pavilon stojí u cesty, spojující pramen svaté Kateřiny s pramenem svaté
Markéty a navazující na příjezdovou komunikaci ke kostelu svaté Kateřiny. Podél
ní jsou rozmístěny již dříve vybudované objekty Garnionu, Pavilionu a
Gymnyzionu. Hlavní průčelí ájurvédského pavilonu se k této hlavní ose lokality
otáčí ve stejném úhlu. Jeho architektura vychází z přesvědčení, že zdrojem
vnějšího i vnitřního klidu je řád, vytvářející přirozené a čitelné hranice v
chaotickém a neohraničeném prostoru. Podle východní stavební tradice má jasně
určený střed – sál s bazénem, zasvěcený vodě jako zdroji života. Je chápán jako
symbolický střed světa, z něhož vyvěrá nejen energie tohoto domu, ale i energie
světa. Celá stavba, tedy její materiál, konstrukce a prostor, tak umocňuje
účinky ajurvédské medicíny a vytváří oázu klidu, odpočinku a meditace.
Žulové balvany jako základ
stavby
Tvůrce pavilonu využil specifikum prostředí, daného hlubokými lesními
porosty, v nichž se vyskytují pole žulových kamenů. V místě stavby vytýčil
čtvercovou modulovou síť o délce stany 3,75 metru, v jejíchž osmdesáti devíti
průsečících rozmístil mohutné žulové kameny. Slouží jako základová konstrukce,
přenášejí zatížení vrchní stavby do základové zeminy. Žulové bloky pocházejí z okolních lomů. Byly podrobně
proměřeny a zakresleny a na základě jejich rozměrů a „sochařské“ hodnoty se pak
specifikovala jejich poloha v modulové síti. Tímto způsobem založení byl
minimalizován vliv stavby na hydrogeologické poměry staveniště, které se
nachází na hranici druhého ochranného pásma podzemních vod.
Kamenné bloky jsou osazeny tak, aby v mírně zvlněném terénu jejich horní
hrany vytvářely vodorovnou rovinu, na níž stojí dřevěná nosná konstrukce pavilonu.
Požadované detailní rovinnosti bylo dosaženo pomocí individuálně vyrobených
přechodových patek, osazených po geodetickém proměření na horním líci
základových bloků. Na patkách je uložen systém podlahových trámů, podporující
svislou dřevěnou nosnou konstrukci – jedná se o spřažené lepené trámy,
vytvářející v příčném průřezu tvar kříže. Pod úrovní střešní konstrukce,
tvořené dřevěnými sbíjenými vazníky, sloupy propojují dřevěné překlady.
Specifika obvodového pláště
Obvodový plášť byl optimalizován s ohledem na specifika vnitřního
mikroklimatu, daná charakterem jednotlivých provozů – na návrhu skladeb pláště
a řešení jeho detailů spolupracovalo VUT Brno. Návrh prosklených ploch souvisel
s rozměry modulového rastru nosné konstrukce i výškou vnitřních prostor. V
neposlední řadě také s cenovou úrovní velkoformátových izolačních trojskel,
jejichž cena prudce narůstá s rostoucím formátem trojskla. Výsledkem je sklo
osazené do skrytých rámů, s rozměrem odpovídajícím přijatelné cenové hladině.
Specifickým prvkem obvodového pláště je textilní stínění, jeho plocha činí
zhruba 600 čtverečních metrů. Atypický konstrukční element byl navržen
speciálně pro tuto stavbu a jeho vlastnosti byly předem ověřeny zkouškou na
prvku o velikosti jednoho modulu. Stavba propaguje a ctí principy
jednoduchosti, proto byla nakonec odmítnuta varianta elektrického ovládání.
Stínění se ovládá ručně z lávky po obvodu budovy. Jednotlivé moduly se
nastavují vždy pro příslušnou část roku a jemu odpovídající míře oslunění
interiéru. Průběhu ročního cyklu odpovídá i zvyšování či snižování plochy
textilních prvků, které přispívá k vizuální proměně interiérů.
Řešení interiérů
Hlavním interiérovým prvkem pavilonu je dřevo. Nosnou konstrukci ze smrkových
prvků doplňuje dubová podlaha. Pro stěnové panely, ručně vyřezávaná lehátka a
nábytek byl zvolen teak. Návštěvníci by se tu měli dotýkat téměř výhradně
dřeva, proto byl tento materiál použit i k obkladům hran předstěn a volně
stojících příček. Výjimku tvoří mokré provozy s velkoformátovými keramickými prvky.
Aby se dosáhlo rovnoměrného osvětlení celého interiéru, využil autor návrhu
podlahové osvětlovací prvky v rozích jednotlivých modulů. Díky stínítku z
opálového plexiskla a difuzoru se světlo rozptyluje po ploše stínítka a
následně rovnoměrně prosvětluje celý modul včetně podlahy a sloupu. Na stejném
principu bylo realizováno osvětlení externích vstupních prostorů. Interní
osvětlovací systém doplňují bodová svítidla, která slouží k nasvícení
dominantních prvků, jako jsou ručně vyřezávané stěnové panely, nábytek a sochy.
Nouzové a servisní osvětlení je ve formě zapuštěných LED panelů v podhledech.
Objekt je vytápěn kombinací podlahového a teplovzdušného topení. Rozvody
vzduchotechniky i elektrorozvody jsou především v podkrovním prostoru, což
usnadňuje jejich kontrolu a údržbu. Přívod vzduchu do bazénové haly zajišťuje
průlezná šachta v 1. PP, kde je instalována i bazénová technologie a zařízení
zajišťující provoz whirlpoolů. Dále je rozváděn štěrbinou po obvodu ochozu
bazénu a odváděn štěrbinou mezi stěnou a stropem bazénového prostoru.
V objektu jsou instalovány dva
kanalizační systémy – klasická splašková kanalizace a kanalizace tuková,
používaná pro odvod vody s vysokým obsahem olejů z masážních prostorů.
Dešťová voda ze střechy se
zachytává do podokapních žlabů pouze v místech, kde se pohybují návštěvníci
pavilonu. Všechna ostatní srážková voda odtéká po střešní rovině až na okapní
hranu, odkud volně stéká na zem, kde je po celém obvodu stavby zřízeno
vsakovací zařízení, umožňující přímý návrat dešťových vod do přirozeného
koloběhu.
Doc. Ing. František Kulhánek,
CSc.
Pavilon získal titul Stavba
roku 2019.
Pohádkový altán na zádech kamenného
obra
Resort Svatá Kateřina je opojným místem. Vedle půvabného barokního kostela
od Kiliána Ignáce Dientzenhofera jsou tu budovy původních lázní. Kolem jsou
lesy, auto je nutno nechat v Počátkách a sem lze dojet jen místním vozidlem. Je
to místo pro odpočinek jako stvořené. Místo, které nabízí plnými hrstmi to, co
moderní člověk potřebuje – klid a čas jen pro sebe. Ani se nelze divit, že
zrovna tady se rozhodli doplnit původní nabídku o jednu z nejstarších medicín
světa.
Ajurvédská medicína se nezabývá jen nemocemi jako takovými, ale člověkem,
člověkem v jeho celku těla i duše. Aby člověk správně fungoval, obojí musí být
v rovnováze, respektive v dobré kondici. V našem uspěchaném světě, kde se dbá
především na výkonnost a na rychlost, může být chápana jako divná, ale jistě je
účinná. Dostat se do klidu, do prostředí, které nedbá ani na rychlost, ani na
výkon, do prostředí, které dbá v první řadě na pohodu, už jen to je léčivé samo
o sobě. Ajurvédská medicína je velmi stará, a tak není divu, že tam, kde
pro ni budovali nový pavilon, sáhli k hodně starým stavebním materiálům. Kámen
a dřevo, k tomu lehká bílá tkanina a pak samozřejmě sklo, protože otevřená
transparentní budova by v našem klimatu nebyl moc účinná.
Nejen staré, či spíše historií prověřené materiály, ale i způsob jejich
užití. Dějiny architektury mají kdesi na začátku evropského stavění slova jako
menhir, dolmen, kromlech… Jeden vztyčený kámen, dva, přes které leží třetí
(obvykle větší než ty, co ho nesou). Kromlech je složitější – vztyčené kameny
postavené do kruhu, někdy na vrchu spojené – sloup a překlad. Nevím, mám-li
nosnou konstrukci základů nazvat šikem menhirů či čtvercovým řazením kromlechů…
Možná připomíná spíš řady menhirů v Bretani, které se táhnou po kraji v určitém
směru, jinak ovšem spíš bez řádu – s ne zcela pravidelnými rozestupy, s
výškou také neurovnanou. Na konci resortu ve Svaté Kateřině stojí pole kamenů
pole menhirů, které má však jasný řád. Jsou různě vysoké, různě tvarované,
posazené v pevných základech, navenek však sedí v poli oblázků. Různě vysoké
kameny vyrovnávají terén do roviny, takže někde se pod stavbou dá projít jen s
lehkým skloněním, jinde se dá zase jen skoro proplazit – důležité je, že jejich
vršky jsou v jedné velmi přesné rovině. Protože na nich sedí orientální
pavilon, lehká dřevěná konstrukce, lehce krytý zvnějšku osazenými lehkými
bílými závěsy. Možná je to dotek z pohádek tisíce a jedné noci, možná prostě
jen lehkost, vzdušnost – a klid, který stavba vyzařuje na všechny strany, a
lesy kolem ní to berou rozvážně na vědomí. Jako by starý evropský kamenný obr
nastavil svá záda příbytku éterické orientální princezny.
Kameny jsou rozloženy ve svém přesném řádu, ne snadno odhalitelném, je to
rastr, v němž se střídají pole čtvercová a pole obdélníková a v promyslné
kompozici, která odpovídá tomu, jak je pavilon uspořádán. Vchází se do něj
oklikou – od hlavní cesty je nutno jít vzhůru, do vstupního altánu, jehož bránu
hlídají dva bůžci a v průhledu v čele stojí snad nejmohutnější „menhir“, pak je
nutno po schodech vyjít vzhůru do dlouhé galerie. Všechny sloupy jsou ze
světlého dřeva, přesné, hladké, s bělostnými válci svítilen u paty, ta
jednoduchost je rafinovaná, vzbuzuje pocit slavnostnosti. A v hloubi galerie
další dva kamenní lvi označují, kudy dovnitř. Návštěvník je veden, cesta ho
uklidňuje a zároveň vzbuzuje zvědavost – co bude dál? Ale ještě, než vejde dál,
má vedle sebe kontemplativní zahradu s kameny, vodou a měkce se vlnící trávou;
vše tu dává najevo, že tady se nespěchá, tady se neměří výkon, ale tady je
klid, téměř lenivost, to, čeho se nám ve všedním dni tak nedostává.
Uvnitř je snový svět. Pavilon je rozdělen na dvě části. Jedna je
uzavřenější, ta patří ajurvédě, tady se lze setkat s krásně vyřezávanými
dřevěnými panely, s plastikami – ale také s lehátky a křesly k odpočinku v
prostorách maximálně prosklených a dobře zastíněných bělostnými závěsy. Druhá
část patří současnosti, je tu klasické wellness centrum s bazénem, vířivkou,
saunou a dalšími tělu tak lahodícími atrakcemi. A opět spousta lehátek, tenkrát
i na venkovní terase na okraji lesa. Tady dřevěná konstrukce vychází i do
exteriéru, vytváří lehké ochozy, galerie, altány, které jsou vzájemně propojeny,
a přitom si udržují svou jedinečnou atmosféru.
Je to stavba, která nabízí přesně to, co většinou potřebujeme k tomu,
abychom znovu získali energii, a stejně tak klidnou rovnováhu k tomu, abychom
byli schopni vydržet v této výkonné a uspěchané době. Místo k zastavení. Místo,
které je pohlazením pro duši.
Doc. Ing. arch. Radomíra
Sedláková, CSc.
Článek a recenze vyšly v časopisu
Stavitel 4/2020
Investor: ŠÉM, a.s.
Autor a projekt: Mg.A Jakub Tejkl
Dodavatel: ŠÉM, a.s.; stavbyvedoucí Ing. Jaroslav Beneš
Vybraní kooperanti: VHST, s.r.o. – základové monolity z přírodní žuly; KASPER
CZ, s.r.o. – dřevěná skeletová konstrukce; Čekov, s.r.o. – atypická látková
fasáda; THOD, s.r.o. – zasklení obvodového pláště dřevostavby
Plocha pozemku: 2196 m2
Zastavěná plocha: 1537 m2
Užitková plocha: 1476 m2
Obestavěný prostor: 8676 m3
Celkové náklady stavby bez DPH: 70 mil. Kč
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
|…zdrojem vnějšího i vnitřního klidu je řád, vytvářející přirozené a čitelné hranice v chaotickém a neohraničeném prostoru….| Tak teď už vím, proč je mi ta současná výstavba typu |každý pes jiná ves| tak nesympatická.