KDY: 23. 5. 2019, 19:00 hod
KDE: Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
Iniciativa
pawilony_pavilions se zaměřuje na objevování zapomenutých budov, které
nabízely obchody a služby a které byly postaveny v 60. letech na
sídlištích v
polské Vratislavi. Jako objekty se tyto stavby dotýkají dvou
podstatných témat polské diskuse o architektuře, které postupně mizí z
krajiny polských měst: jde o problematiku poválečného moderního dědictví
a místních služeb. V přednášce budeme uvažovat o tom,
proč je v Polsku jen málo budov postavených po roce 1945, které mají
statut památky, a proč tyto „pavilony“ mají přes svou jedinečnou
architekturu jen malou šanci tento titul získat. Zaměříme se na příběh
několika takových výjimečných objektů. V 60. letech,
kdy monumentální architektura byla již daleka od toho, aby vytvářela
ulice (jako tomu bylo v průmyslové éře), se pavilony staly náhražkou
ulic a zárukou identity daného sousedství. Fungovaly jako místa
setkávání, nakupování, ale i využívání služeb, jako jsou
třeba kadeřnictví nebo krejčovství. Dnes jsou některé z těchto staveb
opuštěné nebo je čeká demolice. Jiné prospívají, a to i přesto, že jsou
pokryté reklamou a plakáty. Ukážeme, jak si pavilony představujeme po
jejich renovaci, a zamyslíme se nad možnostmi,
jak by měl vypadat jejich nový program fungování a jaké akce a aktivity
by jim mohly pomoci být znovu „cool“.
Aleksandra
Czupkiewicz (1991) působí jako architektka ve studiu Maćków Pracownia
Projektowa. Vystudovala Fakultu architektury na Technické univerzitě ve
Vratislavi.
Je spoluautorkou knih o Stefanu Müllerovi a Janu Szpakowiczovi a její
práce se často objevuje v polských architektonických časopisech, včetně
Architektura Murator či Zawod Architekt. Navrhuje také scénografii a
různé instalace. Loni vedla v rámci konference
Młodzi do Łodzi panel Ženy v architektuře a zahájila sérii přednášek s
názvem Architektonické zápletky ve filmu, které byly součástí filmového
festivalu MIASTOmovie ve Vratislavi.
Maria
Wawer (1991) je architektka, pracuje v ateliéru Ch+ Architekci.
Vystudovala Fakultu architektury na Technické univerzitě ve Vratislavi.
Má rovněž zkušenost
ze zahraničí: v Belgii pobývala během své stáže v bruselském
architektonickém studiu JDS Architects (Julien de Smedt Architects), v
Portugalsku pro změnu studovala na Fakultě architektury Lisabonské
univerzity (Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa).
Navrhuje instalace a a věnuje se především kulturním projektům
středního rozsahu, vzdělávacím a komunitním centrům.
Patryk
Kusz (1992) je architektem ve studiu Major Architekci. Vystudoval
Fakultu architektury na Technické univerzitě ve Vratislavi.
Spolupracoval s nadací Jednostka
Architektury a s VROA Architekci na několika výstavách, jako například
Patchwork: Architektura Jadwigy Grabowské-Hawrylakové, a na projektech
revitalizace poválečné modernistické architektury. Zajímá se o
fotografii, jeho snímky se objevily v Designboom, Fresh
from Poland a v polských architektonických časopisech (ARCH,
Architektura Murator či Architektura & Biznes).
Od
roku 2018 tvoří neformální skupinu pawilony_pavilions. Katalogizují
tyto objekty fotografiemi a projekty a ukazují, jak by mohly vypadat po
renovaci, a debatují
o těchto výsledcích.
Přednáška je součástí celoročního programu Galerie VI PER v rámci platformy Future Architecture.
vipergallery.org
podle podkladů pořadatele
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…