KDY: 23. 5. 2019, 19:00 hod
KDE: Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
Iniciativa
pawilony_pavilions se zaměřuje na objevování zapomenutých budov, které
nabízely obchody a služby a které byly postaveny v 60. letech na
sídlištích v
polské Vratislavi. Jako objekty se tyto stavby dotýkají dvou
podstatných témat polské diskuse o architektuře, které postupně mizí z
krajiny polských měst: jde o problematiku poválečného moderního dědictví
a místních služeb. V přednášce budeme uvažovat o tom,
proč je v Polsku jen málo budov postavených po roce 1945, které mají
statut památky, a proč tyto „pavilony“ mají přes svou jedinečnou
architekturu jen malou šanci tento titul získat. Zaměříme se na příběh
několika takových výjimečných objektů. V 60. letech,
kdy monumentální architektura byla již daleka od toho, aby vytvářela
ulice (jako tomu bylo v průmyslové éře), se pavilony staly náhražkou
ulic a zárukou identity daného sousedství. Fungovaly jako místa
setkávání, nakupování, ale i využívání služeb, jako jsou
třeba kadeřnictví nebo krejčovství. Dnes jsou některé z těchto staveb
opuštěné nebo je čeká demolice. Jiné prospívají, a to i přesto, že jsou
pokryté reklamou a plakáty. Ukážeme, jak si pavilony představujeme po
jejich renovaci, a zamyslíme se nad možnostmi,
jak by měl vypadat jejich nový program fungování a jaké akce a aktivity
by jim mohly pomoci být znovu „cool“.
Aleksandra
Czupkiewicz (1991) působí jako architektka ve studiu Maćków Pracownia
Projektowa. Vystudovala Fakultu architektury na Technické univerzitě ve
Vratislavi.
Je spoluautorkou knih o Stefanu Müllerovi a Janu Szpakowiczovi a její
práce se často objevuje v polských architektonických časopisech, včetně
Architektura Murator či Zawod Architekt. Navrhuje také scénografii a
různé instalace. Loni vedla v rámci konference
Młodzi do Łodzi panel Ženy v architektuře a zahájila sérii přednášek s
názvem Architektonické zápletky ve filmu, které byly součástí filmového
festivalu MIASTOmovie ve Vratislavi.
Maria
Wawer (1991) je architektka, pracuje v ateliéru Ch+ Architekci.
Vystudovala Fakultu architektury na Technické univerzitě ve Vratislavi.
Má rovněž zkušenost
ze zahraničí: v Belgii pobývala během své stáže v bruselském
architektonickém studiu JDS Architects (Julien de Smedt Architects), v
Portugalsku pro změnu studovala na Fakultě architektury Lisabonské
univerzity (Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa).
Navrhuje instalace a a věnuje se především kulturním projektům
středního rozsahu, vzdělávacím a komunitním centrům.
Patryk
Kusz (1992) je architektem ve studiu Major Architekci. Vystudoval
Fakultu architektury na Technické univerzitě ve Vratislavi.
Spolupracoval s nadací Jednostka
Architektury a s VROA Architekci na několika výstavách, jako například
Patchwork: Architektura Jadwigy Grabowské-Hawrylakové, a na projektech
revitalizace poválečné modernistické architektury. Zajímá se o
fotografii, jeho snímky se objevily v Designboom, Fresh
from Poland a v polských architektonických časopisech (ARCH,
Architektura Murator či Architektura & Biznes).
Od
roku 2018 tvoří neformální skupinu pawilony_pavilions. Katalogizují
tyto objekty fotografiemi a projekty a ukazují, jak by mohly vypadat po
renovaci, a debatují
o těchto výsledcích.
Přednáška je součástí celoročního programu Galerie VI PER v rámci platformy Future Architecture.
vipergallery.org
podle podkladů pořadatele
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.