Novostavba v městské památkové rezervaci v Trnavě.
Architekti: Andrea Klimko Architecture
Místo: Trnava, Slovakia
Autor: Andrea Klimko
Spoluautor: Pavol Kollár
Spolupráce: Ľuboš Agnet, Martin Bosík, Monika Kubicseková, Martin Lepej, Zuzana Pániková, Martin Sokol
Hlavní inženýrr: Ľuboš Agnet
Prováděcí projekt: AK2
Projekt: 2009
Realizace: 2012
Plocha: 5430 m2
Foto: Ľubo Stacho, Andrea Klimko, Miro Nôta, Robert Vrlák
Urbanistická situace je jedinečná. Leonardo se nachází v ulici Hollého přímo v historickém centru Trnavy, v městské rezervaci, kde dominanty tvoří dobře zachované chráněné budovy, jako univerzitní komplex, arcibiskupství, Trnavská univerzita, raně barokní katedrální kostel Jana Křtitele. V blízkosti je také nedávno dokončená novostavba hotelu Holiday-Inn s kongresovým sálem. Ten spolu s polyfunkčním Leonardem tvoří integrální městský blok.
Koncept
Koncepční návrh Leonarda vzešel z vyzvané architektonické soutěže v roce 2007. Přáli jsme si, aby náš návrh byl svěžím, kolaterálním a autentickým impulsem pro odlišení se od městské památkové rezervace s omezenými konzervativními příležitostmi k flexibilitě a dalšímu rozvoji městského centra. Z hlediska funkčnosti je budova především rezidenční s obchody v parteru. Před vstupem je piazza, která se atmosférou podobá středověkým náměstíčkům. Je to půvabná proluka o šířce 20 metrů. Uvnitř tohoto veřejného prostoru je rampa a terasy pro odpočinek v zeleni. Hlavním důvodem pro piazzu bylo zesvětlení kompaktního materiálu a uvolnění prostoru, vnést dovnitřživot ulice, vytvořit městský veřejný prostor. Nevyhazovat mládež před bránu, ale dovolit jí bavit se, přidat k tomu barvy, světlo a čerstvý vzduch. Posílit identitu prostředí tím, že se přidá nová architektonická kvalita, která obohatí dialog s místem.
Projekt, jeho další rozvoj a hledání kompromisu
Poúvodních konzultacích na trnavském stavebním úřadu bylo více než jasné, že náš progresivní návrh neodpovídá konzervativismu úředníků a že ho vnímají jako kontroverzní. Požadavky památkářů se zakládaly na principech ochrany dědictví, takže předpokládali tradiční šikmé střechy, omítky v pastelových barvách, červené střešní tašky, prostě všechno, co napodobuje historické styly. Tyto památkářské trendy jsou a Slovensku prosazované 20 let, což úzce definuje aspekty pro novostavby. Mají tendenci řídit novou výstavbu podle zastaralého a triviálního pojetí bez ohledu na architektoniuckou kvalitu a opravdovost. To podporuje historizující architekturu na úkor autentické architektury. A tak pro nás začal dlouhý a těžký proces hledání kompromisu, konfrontace odlišných idejí o otázkách starého a nového. o tom, jak by měla současná architektura vypadat…
Provedení stavby
Celý proces začal koncem roku 2007, v období stavebního boomu. Stavební povolení bylo získáno v roce 2009, kdy investiční činnost zasáhla krize a původní investor nebyl s to stavbu dokončit. Projekt koupil nová progresivní developeská firma vedená architektem Pavlem Kolláem, která požadovala změny ve funkčním programu, v řešení dispozic a žádala modifikaci architektonických vlastností. Tím projekt získal nejen šanci na přežití, ale také na příležitost odlišit se od jiných novostaveb v Trnavě.
Tektonika oken byla změněna na požadované vertikální obdélníky a změněny byly obě boční strany. Původně navrhovaná logie na severním boku byla zaměněna za světlíky. Prostorová organizace se stala efektivnější. Zdůraznili jsme vstup do budovy dynamickým ustoupením, které vede do malé pasáže – náměstíčka o šířce pouze 7,5 m místo původních 20 m. Během stavby došlo ještě k mnoha dalším změnám, ale výslená budova Leonarda si ponechává abstraktní archetypální výraz, jaký měla na počátku.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…
Nejen tmavá, ale taky lesklá. Kdyby byla matná a profilovaná jako břidlicové šablony, tak by to tolik nebilo do očí.…