Dříve bylo centrem Starého Brna, dnes je dopravním uzlem. Podoba
Mendlova náměstí je Brňanům desítky let trnem v oku. To chce změnit
Kancelář architekta města Brna (KAM) společně se zástupci města a
městské části Brno-střed. V ideové soutěži proto vyzvali architekty, aby
do konce prázdnin našli ztraceného ducha místa.
Úkolem
soutěžících je najít kvalitní urbanistické a architektonické řešení
veřejného prostranství, které má význam pro celé Brno. „Posláním soutěže
je najít ztraceného genia loci místa, které sice dnes označujeme jako
náměstí, ale historicky tuto funkci ztratilo. Soutěž je ideová a úkolem
soutěžících je navrhnout řešení, které by na náměstí vrátilo zpět
život,“ vyzdvihl ředitel KAM Michal Sedláček.
Z původního náměstí nezůstalo téměř nic
Lokalita
Starého Brna je jedním z nejdéle osídlených míst v Brně. Její podobu
negativně ovlivnilo bombardování za druhé světové války, následná obnova
a rozsáhlá demolice budov v šedesátých letech. Z prostoru vymizelo
několik domovních bloků, radnice, říční lázně a mnoho dalšího. Charakter
čtvrti dříve utvářel i mlýnský náhon a malé ulice.
Mendlovo
náměstí proto zůstalo nedostavěné a uprostřed zbyl pouze fragment
původní zástavby. Všechny volné plochy se využily na dopravu. „Místu
sice zůstalo pojmenování náměstí, ale ve skutečnosti je to hlavně
dopravní terminál a několik křižovatek, nikoliv fungující veřejný
prostor,“ uvedl sekretář soutěže a vedoucí oddělení veřejného prostoru
KAM David Mikulášek.
Hlavní výzva je doprava
Nejtíživější
problém náměstí je dopravní situace. Soutěžící vycházejí z nově
vypracované dopravní studie, kterou si zadalo město. Koncepce řešení
dopravy, která z této studie vyplývá, odděluje tramvaje od automobilové
dopravy a vytváří nový přestupní uzel v prostoru současných zastávek
linky číslo šest. Automobilová doprava by vedla kolem augustiniánského
kláštera směrem ke Křížové ulici.
„Dnes často řidiči
přes Mendlovo náměstí ani jet nepotřebují. Chtějí jet buď k výstavišti,
nebo po Úvoze, aby se mohli dostat na sever Brna. Výhodou tohoto řešení
je snížení množství projíždějících vozidel, zmenšení ploch pro dopravu a
ve výsledku možnost využít takto ušetřené místo pro zástavbu a zeleň,“
doplnil Mikulášek.
Přestavba je závislá na dokončení velkého
městského okruhu v úseku Žabovřeská, který velkou část dopravy, zejména
tranzitní, z náměstí odvede.
V soutěži je sedm týmů
Kvůli
složitosti zadání vyhlásilo město soutěž jako vyzvanou. Celkem oslovilo
sedm soutěžících. Jsou mezi nimi i ateliéry Rusín a Wahla nebo
Architekti Hrůša & spol., které už návrh Mendlova náměstí
zpracovávaly. Z mimobrněnských se účastní Znamení čtyř nebo David Mareš
ze sdružení Tři architekti.
Formu soutěže také ovlivnil
názor, že by si ateliéry k práci měly přizvat odborníky na dopravu.
„Ačkoliv soutěžící pracují s dopravní koncepcí, je potřebné návrh řešit s
dopravím inženýrem, který území zná,“ podotkl Mikulášek.
Termín odevzdání soutěžních návrhů je 7. září 2018. S výsledky se veřejnost seznámí na podzim.
Za
dobu fungování KAM je to už šestá soutěž, na které se organizace
podílí. Za dva roky se stihla věnovat například podobě brněnského
výstaviště nebo kreativnímu centru v areálu bývalé káznice. Současně s
Mendlovým náměstím teď KAM pořádá soutěž i na sociálně zdravotní komplex
Červený kopec.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Více informací o soutěži najdete ZDE.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Město Brno jistě neví co s penězi.
Hlavní nádraží není jasné, jaká bude varianta? A nyní mimo jiné pokud změnit Mendlovo náměstí. Potřebuje to Brno, nebo si ujasnit dopravní priority, kudy hlavní proudy aut, hlavně osobních? Myslím, že to se vůbec v Brně nedaří. Je mi smutno, když si vzpomenu na Brno ze 70. let 20. století, jaké to bylo prima místo na studia. Dnes je to šílené monstrum komunikací, které vedou všude a všude a Brno ztratilo bývalý glanc.