Fotogalerie ke článku (5)
AMO
AMO
AMO - nádvoří
AMO
AMO
Arcidiecézní muzeum v Olomouci
Publikováno: Stavba 5/2006, recenze Martina Mertová
Místo: Areál bývalého Přemyslovského hradu v Olomouci
Klient: Muzeum umění Olomouc
Autoři: Petr Hájek, Tomáš Hradečný, Jan Šépka — HŠH architekti
Termíny:
Soutěž: 1998 (1. místo)
Projekt: 1998 — 2004
Realizace: 2000 — 2006
Foto: Ester Havlová
Autoři o stavbě
Arcidiecézní muzeum je umístěno do komplexu tzv. Přemyslovského hradu — národní kulturní památky. Objekty románského biskupství, kapitulního děkanství a hospodářského dvora utvářejí společně s dómem sv. Václava a kostelem sv. Anny srostlici tvarů, která se paprskovitě rozvíjí podél organické linie hradeb. Při návrhu byly respektovány všechny dochované styly od románského až po dvacáté století. Do rekonstruované a restaurované drúzy původních objektů byly provedeny nové zásahy, které jsou redukovány na nezbytné prvky. Nové objekty se jasně odlišují od původních konstrukcí a prostupují interiérem a exteriérem celého areálu. Při jejich tvorbě jsou použity tři materiály podporující kontrastní atmosféru: beton, ocel a sklo. Původní „staré“ konstrukce jsou obnoveny ve své ryzí podobě, „nové“ jsou prostoupeny systémem moderních funkcí a technologií. Nejzřetelnějším novým zásahem do rostlé struktury památky je návrh propojení kapitulního děkanství a biskupského paláce, formovaný jako vložený železobetonový objekt, skrytý za hradbou na parkánové terase. Dalším výrazným vloženým objemem je společenský sál. Jeho důležitou součástí je posuvný závěs, který umožňuje vyladění akustiky sálu a zároveň tvorbu různých scénografických konfigurací. Ostatní vložené prvky slouží provozu muzea. Jejich největší koncentrace je v části Hospodářského dvora, kde je soustředěna většina technického a provozního zázemí muzea. V souladu s architektonickou koncepcí, kdy nové objekty a vkládané prvky se zřetelně oddělují od původních objemů historické budovy, byl řešen i výstavní fundus.
Technologie bylo většinou možné umístit do nových podlah z kletovaného betonu, neboť historické podlahy se z velké části nedochovaly.
Ocenění:
Stavba roku 2007
Stavba roku Olomouckého kraje 2006;
nominace za Českou republiku na Cenu EU — Mies van der Rohe 2004 (Hospodářský dvůr)
a nominace za Českou republiku na Cenu EU — Mies van der Rohe 2006 (Arcidiecézní muzeum)
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.