KDY:
Vernisáž: čtvrtek 24. 1. 2019 od 19 h
Výstava: 25. 1. – 29. 1. 2019
KDE:
Celá budova UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
Otevřeno: denně 10–18 hodin
V lednu, než začne pravidelná přehlídka semestrálních a
klauzurních prací, se na UMPRUM tvoří prakticky non-stop. Nervozita
i pracovní tempo před obhajobami stoupají a studenti dokončují závěrečná
klauzurní zadání. Jak se jim v letošním semestru dařilo, se můžete
přesvědčit od 25. do 29. ledna na ARTSEMESTR zima 2019.
Přehlídka
ARTSEMESTR by měla ukázat, jak se studenti UMPRUM postupně zlepšují a
připravují pro samostatnou dráhu designerů, architektů nebo grafiků.
Dokládá, jak jsou schopni pojmout nejrůznější zadání, poradit si
s technickou stránkou věci a spolupracovat se spolužáky nebo zadavatelem
mimo školu. Veřejnosti se představí jak semestrální projekty, které
studenti řeší v průběhu celého semestru, tak klauzurní práce, jež
zpracovávají zcela samostatně v časově omezené době. Často se
semestrální projekt s klauzurním zadáním prolíná a doplňuje.
V letošním semestru byly úkoly velmi různorodé a zasahovaly do
rozmanitých oblastí. Zmínit můžeme projekt Ateliéru módní tvorby, který
přichystal speciální kolekci pro výstavu Zika a Lída Arscher v UPM.
Ateliér tvorby písma a typografie se zamýšlel nad vzhledem českých
bankovek a navrhl vlastní série, Ateliér filmové a televizní grafiky
zase navázal kreativní spolupráci s Pamětí národa. Nechybí ani realizace
pro konkrétní zadavatele, Ateliér produktového designu řešil prvky pro
privátní lázeň pro firmu Gessi, Ateliér designu interiéru a nábytku zase
navrhoval exteriéry a interiéry pro zájezdní hostinec v Českém ráji.
Ateliér designu oděvu a obuvi pokračuje ve své úspěšné spolupráci se
společností Baťa a připravuje kolekci bot, ze kterých bude opět vybrán
pár, který bude vyroben a prodáván po celém světě. V tomto roce se také
poprvé představí práce nového Ateliéru fotografie II, který se zaměřuje
na užitou fotografii. Studenti v letošním roce fotili přehlídku
Designblok 2018 a zajistili podklady pro katalog Designguide. Mimo to
pracovali na projektu studentského časopisu FEAT.
Práce všech ateliérů bude možné si prohlédnout v prostorách školy až do
úterý 29. ledna. UMPRUM se na tento čas stane jednou velkou galerií,
jednotlivé instalace budou umístěny v ateliérech, na chodbách a dalších
prostorách budovy.
Ateliéry a témata
Ateliér architektury I
– Náměstí v Jihlavě – Bez ohledu na stávající pozici obchodního domu
navrhnout novou zástavbu, která bude definovat prostor celého náměstí. Model a koncept.
Ateliér architektury II – Mocná místa – Návrh
dvou nových architektonizovaných prostředí – jedno ve volné krajině,
jedno v Praze. Návrh reálných míst (prostředí) pro propojení člověka
s vesmírem, s podstatou světa, místo kde se odpovídá na základní otázky
lidstva. Návrh místa motivujícího individuální i hromadnou
transcendenci. / Bytový dům Plzeňská – Návrh bytového domu do reálného
městského prostředí.
Ateliér architektury III
– The Continuous and the Discrete – oddělenost a kontinuita
v architektuře // klauzura: Nové habitaty a nové krásy – projekt bydlení
pro Tallinn
Ateliér architektury IV – 1.
ročník: Koncept; konstrukce; dispozice; 2. – 3. ročník: Nájemní bydlení
Bráník; 4 – 5. ročník Voda // klauzura: 1. ročník: Zásah do plánu
města., ostatní: Maximum minimálních bytů na minimální parcele
Ateliér průmyslového designu – různá zadání, 1. ročník stylizace přírodniny // klauzura: téma Zbraň, 1. ročník: stylizace přírodniny
Ateliér designu nábytku a interiéru
– 1. – 4. ročník: téma Spoj – inspirace definovaným truhlářským spojem a
jeho inspirace zpracovaná do reálného produktu, 5. – 6. ročník – reálná
soutěž na vypracování koncepce exteriérů a interiérů zájezdního
hostince v Českém Ráji pro konkrétního investora // klauzura: Knihobudky
pro město Mělník – vyhotovení návrhů pro konkrétních sedm lokalit
definovaných městem
Ateliér produktového designu – Gessi – prvky pro privátní lázeň a koupelnu, 1. ročník: studie přírodnin
Ateliér sochařství – Sociální a environmentální ekologie – inspirace zkoumáním především sociálních, environmentálních a ekologických aspektů.
Ateliér malby – volné zadání na téma
Postmodernismus // klauzura: UDDER PRIZE – volně navazuje na semestrální
téma postmoderny. Obrazy jsou dnes v komplikované situaci… . Možná už
je na čase mluvit o nich spíše jako o objektech, rekontextualizovaných
dílech v prostoru.
Ateliér intermediální konfrontace
– klauzura: téma „1+1>2“ – Výsledný projekt současně působících
složek je více silný, nežli souhrn účinků jednotlivých složek. Zkoumá
snahu přizpůsobit se, ovlivnit, vytrvat, kooperovat
Ateliér fotografie I – volné zadání na téma výstavních instalací a jejich vazby na architekturu
Ateliér skla – dvě témata – Party a Zrcadlo, 1. ročník – návrh a realizace karaf ve spolupráci se sklárnou Rückl – Nižbor,
Ateliér keramiky a porcelánu
– čtyři témata – Dům, Autoportrét, Zvíře a Mísa
Ateliér K.O.V. –
Sociolog, umělec, designer a vizionář Dominique Imbert založil firmu
FOCUS, která již 50 let produkuje originální krby. Úkol byl navrhnout
krbové náčiní a koš na dřevo // klauzura: Lampa – stolní, stojící,
nástěnná.
Ateliér módní tvorby – Projekt “Try Your Hand
2019“ – práce s originálními látkami firmy Ascher London Ltd.. Studenti
vytvořili speciální kolekci pro výstavu Zika a Lída Ascher v UPM.
Z původních látek a šátků v kombinaci s moderními materiály a
technologiemi vznikly unikátní modely, které představují historii
v novém kontextu z pohledu dnešní mladé generace.
Ateliér designu oděvu a obuvi
– spolupráce s firmou BATA – boty na zadané téma // klauzura: Ethical
Message – projekt zaměřený na udržitelnost v módním a textilním
průmyslu, na zero waste, recyklaci, spolupráce se společností Sue Ryder.
Ateliér textilní tvorby
– Zpomal – textilní kolekce využívající skleněné perličky firmy
Preciosa a nejrůznější formy aplikace a propojení řemeslné práce
s novými technologiemi.
Ateliér Ilustrace a grafiky – Ilustrované,
sešitové vydání Hobita (19 kapitol a 19 ilustrátorů) Jak se dá naložit
s literární klasikou? // klauzura: Vytvoř svého hrdinu a představ ho
v libovolném médiu (loutkové divadlo, komiks, objekt, hra…)
Ateliér tvorby písma a typografie – Nová emise českých bankovek // klauzura: Mezinárodní měnový symbol Koruny české
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
– Autorská abeceda – projekt vedený Markem Pistorou, který se zaměřil
na vývoj autorské abecedy se zaměřením na téma „Slabikář“. Slabikář je
celoroční úkol a abeceda je startem tohoto zadání // klauzura: Specimen –
představení abecedy jako celku.
Ateliér filmové a televizní grafiky
– zpracování audio záznamu v rámci akce Paměť národa – ilustrace/komiks
na vybraný audio záznam a vytvoření sborníku // klauzura: natočení
krátkého filmu z Paměti národa krátká osobní animovaná, 1. ročník –
vizitka.
Ateliér grafický design a nová média –
Vzdělávání v oblasti grafického designu a možné nové struktury našeho
ateliéru OSTROV POKLADŮ a dále pak téma Pracuj jako mistr (otázky
redesignu, autorství, postprodukce atd.).// klauzura: Záznam
z konference na výše uvedená témata.
Ateliér fotografie II
– fotodokumentace každoroční přehlídky designu Designblok a vytvoření
podkladů pro katalog Designguide, zároveň pracovali na projektu
studentského časopisu s názvem FEAT. // klauzura: volný soubor, ve
kterém studenti pracují s různými tématy napříč fotografií a videem.
O
ARTSEMESTRU
Artsemestr je pravidelná přehlídka
semestrálních a klauzurních prací studentů UMPRUM, kde všichni představí
výsledky svého studijního úsilí na konci každého semestru. Jeho tradice, jak ji
známe nyní, začala v roce 2004 díky rozhodnutí tehdejšího rektora prof.
Jiřího Pelcla. Studenti své práce vystavují v autentickém prostředí školy
– ateliérech, učebnách, někdy i na chodbách.
tisková zpráva
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…