Design centrum ČR, Radnická 2, Brno
12. 9. — 14. 10. 2007
Pouhých pět let existovala skupina Atika, za tuto dobu však její členové dokázali více než jiní za celá desetiletí. Byla založena několika přáteli, absolventy Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, v lednu 1987 jako volné sdružení architektů a výtvarných umělců. Vít Cimbura, Bohuslav Horák, Jiří Javůrek, Jiří Pelcl a Jaroslav Šusta jr. a (a s nimi Vlastimil Vagaday, který zanedlouho skupinu opustil) se spojili se záměrem společně vystavovat, prezentovat své práce i své názory, vyjádřit své představy o podobě současného nábytku. Jejich pojetí nábytkové tvorby v duchu postmoderny bylo výjimečně osobité a jejich nábytkové objekty naprosto odlišné od tehdejších produktů českých nábytkářských podniků. Každý z pětice členů měl za sebou bohatou zkušenost s návrhy pro průmysl, který otevřeně kritizovali pro jeho strnulost, nezajímavost a nedobrou kvalitu provedení. Možnost, jak se vymanit ze svazujících mantinelů práce pro průmyslovou výrobu a jak pracovat svobodně, našli v individuální autorské tvorbě a v návrzích unikátních objektů. Jako protipól strohému, sériově vyráběnému nábytku vyzdvihli solitérní nábytek, jemuž vtiskli obsah, myšlenku, příběh a povýšili jej tak do roviny uměleckého díla. Nápad a vtip, podnětné téma, nezvyklé tvarosloví, kombinaci materiálů pro nábytek nepříliš obvyklých (kov, kožešina, kůže), vlastnoruční výrobu s nepravidelností a řemeslnou nedokonalostí považovali za důležitější než chladné strojové provedení.
Po prvních výstavách v Praze (úspěšně vystavovali i v Olomouci a v Brně na půdě Moravské galerie) pronikla Atika do výstavních síní v Holandsku, Německu, v Paříži; psalo se o ní v prestižních zahraničních časopisech, její nábytek byl žádán soukromými sběrateli. V roce 1992 se členové skupiny rozešli, protože podle jejich názoru sdružení splnilo své poslání a v nových podmínkách ho nebylo zapotřebí. V propagaci kvalitního českého i zahraničního designu však ještě krátce pokračovali na půdě nově založené pražské Galerie Genia Loci.
V době existence skupiny bylo vytvořeno na 150 unikátních objektů (mnohé z nich se nacházejí ve významných muzejních a soukromých sbírkách, a to i mimo území České republiky.); z nich více než 80 tvoří základ letošní retrospektivní výstavy „Atika 1987 — 1992 / Emoce a forma.“. Jejím záměrem je připomenout činnost slavné skupiny, která se jako reprezentant osobité české postmoderny významně zapsala do dějin světového designu.
Design centrum České republiky tuto atraktivní výstavu, připravenou ke dvacátému výročí vzniku designérské skupiny Atika, nabídne svým návštěvníkům v září a počátkem října. Po Východočeské galerii v Pardubicích a Muzeu umění Olomouc má nyní i brněnská veřejnost možnost zhlédnout výběr nejlepších děl, jimiž v době své největší slávy skupina zaujala milovníky designu doma i v zahraničí. Stejnojmenná publikace provázející výstavu byla vydána brněnským vydavatelstvím ERA a Muzeem umění Olomouc za podpory Design centra ČR.
Dagmar Koudelková
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…
Nejen tmavá, ale taky lesklá. Kdyby byla matná a profilovaná jako břidlicové šablony, tak by to tolik nebilo do očí.…