Zadání
Novostavba autocentra NH Car v Praze na Černém Mostě je jednou z realizovaných staveb podle nové jednotné koncepce autocenter Škoda. Architektonický výraz návrhu odráží symboliku loga firmy — okřídlený šíp. Tu lze vysledovat jak z dispozice objektu, tak i z výrazu a siluety architektury, kde jsou hlavním znakem tato křídla. Cílem návrhu bylo vytvořit stavbu, kde forma odpovídá obsahu a zároveň na první pohled informuje, o jakou automobilovou značku se jedná.
Řešení vycházelo z jednotné koncepce autocenter Škoda a zároveň respektovalo speciální požadavky investora a podmínky kladené na výstavbu v této konkrétní lokalitě. Stavba se nachází nedaleko stanice metra Rajská zahrada na svažitém pozemku s velkým odstupem od okolní zástavby. V rozsáhlém okolí objektu byl založen velký park. Při jeho návrhu byl kladen důraz na kvalitu sadových úprav včetně návrhu závlahového systému a venkovního osvětlení. Tím byly splněny požadavky města na zastavěnost, zeleň a soulad s okolní zástavbou. Dalším požadavkem investora i města byly dostatečné parkovací plochy vně i uvnitř objektu a kvalita pracovního prostředí v obchodních i v dílenských prostorách.
Popis stavby
Návrh autocentra NH Car plně využívá modulitu vzorové koncepce jak v části výstavní, tak i v části servisní. Pro obě části byla použita jednotná ocelová konstrukce a oblouková střecha. Páteří a hlavní osou stavby je centrální světlík, který v kombinaci s transparentním řešením showroomu a centrální části servisu umožňuje průhled objektem v celé jeho délce. Návrh architektury autocentra NH Car řeší celý objekt jako rovnocenný ze všech světových stran. Obě dvě pohledově exponované koncové fasády lze prohlásit za čelní a vzájemně se doplňující.
Stavba je třípodlažní a maximálně využívá konfiguraci svažitého terénu. V přízemí je situován především showroom a hlavní servisní část. V centrální části je využit prostor pod obloukovou střechou umístěním galerie v návaznosti na kancelářské a další prostory. Jednoduchá a přehledná dispozice patra umožňuje průhledy do showroomu i do dílny a díky světlíku také denní osvětlení většiny místností. Pod autosalonem je situován podzemní parking v návaznosti na další servisní zónu s přímým vjezdem z nižší úrovně terénu. Obě servisní části a sklady jsou propojeny výtahem pro vozy a venkovní rampou.
Konstrukce
Základem celého objektu je nosná ocelová konstrukce. Oblouková symetrická hala je tvořena systémem kruhových sloupů a příhradových vazníků s vrcholovým světlíkem. Rozpětí hlavních nosných sloupů je 20 m a pro tuto velikostní variantu autosalonu je rozšířeno o venkovní přístřešky po obou stranách, podporované šikmými kruhovými sloupy ve vzdálenosti 5 m. Moduly směrem dozadu jsou po 6 m. Tato modulová koncepce umožňuje její eventuální budoucí rozšíření v několika směrech.
Dominantou interiéru autosalonu je obloukově vystupující galerie, přístupná po subtilním točitém schodišti. Je nesena ocelovými kruhovými sloupy. Schodiště je ocelové s dřevěnými stupni. Všechny prvky ocelové konstrukce v celém objektu jsou přiznané, procházejí z interiéru do exteriéru i vnitřními dělicími konstrukcemi a jsou ve stříbrné barvě.
Významným a dominantním prvkem celého objektu je oblouková střecha s vrcholovým obloukovým světlíkem, který je osou celého prostoru a vystupuje nad vstup a portál. Důležitým prvkem konstrukce střechy je sádrokartonový podhled zavěšený na ocelové krokve konstrukce, který je vhodný jak z akustického hlediska, tak i pro systém nepřímého osvětlení v interiéru i pod venkovními křídly. Vlastní krytina je vytvořena z ocelových pozinkovaných lamel systému DOMITEC. Pod bílým sádrokartonovým podhledem je přiznaná stříbrná konstrukce trubkového vazníku. Zakončení po obou stranách střechy po celé délce objektu tvoří slunolamy ve formě horizontálních lamel. Středový obloukový světlík je vytvořen z hliníkové fasádní konstrukce SCHÃ?CO se sdruženými sloupky a nízkými bočními stěnami, kde je umístěno lineární osvětlení po celé ose objektu. Vlastní oblouk světlíku tvoří polykarbonát.
Prosklený obvodový plášť je navržen z fasádního systému SCHÃ?CO v přírodním stříbrném eloxu. Vlastní zasklení je v mírném zelenomodrém tónu. Po stranách a na bočních stěnách vstupu jsou navrženy dva druhy stříbrného potisku na skle. Na štítové prosklené stěně jsou umístěny vertikální slunolamy s horizontálními lamelami. Opláštění fasády je tvořeno kombinací horizontálně vlnitého a hladkého stříbrného plechu. Dominantou symetrické fasády servisní části je velké vertikální okno přes všechna podlaží.
Adresa: Broumarská ul., 190 00 Praha 9 — Kyje
Investor: NH Car Praha, k. s.
Architekt: Sylva Loucká
Typový projekt: METALPROGRES ing., spol. s r. o., Havlíčkův Brod
Generální projektant stavby: RESTIO, spol. s r. o., Praha
Stavební část: B. Keimová, E. Mayer
Statika: L. Vaňkát
Zdravotní technika: J. Kotěšovec
Vytápění: J. Bauer
Vzduchotechnika: P. Klement
Elektro: M. Šíla
Požární ochrana: I. Muziková
Dopravní řešení: E. Mayer
Inženýring: K. Mayerová
Gen. dodavatel: VSB divize 8, spol. s r. o.
Stavbyvedoucí: T. Tvrdík
Kompletní střešní a obvodový plášť včetně prosklení: METALPROGRES, a. s.
Projekt: 05/2000
Realizace: 09/2000-03/2001
Celková plocha pozemku: 6100 m2
Zpevněné plochy: 2037 m2
Zeleň: 2805 m2
Zastavěná plocha 1. NP: 1258 m2
Zastavěná plocha 1. PP: 1252 m2
Podlahová plocha 2. NP: 290 m2
Celkový obestavěný prostor: 13 000 m3
Stavební náklady
Celkové náklady: 55 mil. Kč (bez DPH)
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…