13. 2. 2018, 18:00
Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
vipergallery.org
Na jaře loňského roku uběhlo
50 let od otevření Světové výstavy v Montrealu (27. 4. – 29. 10. 1967),
která byla druhou z trojice poválečných prezentací Československa na
světových výstavách a navázala na iniciační moment Expo 58 v Bruselu.
Pavilon a restaurace vznikl podle projektu Miroslava Řepy a Vladimíra
Pýchy, návrh interiérů byl svěřen autorům bruselského pavilonu,
Františku Cubrovi, Josefu Hrubému a Zdeňkovi Pokornému. V zábavní části
výstaviště bylo rovněž restaurační zařízení Koliba slovenských
architektů Vojtecha Vilhana a Stanislava Talaše. Na československé
reprezentaci se podílela řada předních umělců (René Roubíček, Jaroslava
Brychtová a Stanislav Libenský, Ľudovít Fulla, Jan Kotík, Josef Svoboda,
Radúz Činčera, Emil Radok, Karel Hladík, Miloslav Chlupáč, Zdeněk
Palcr, Vladimír Janoušek, Rudolf Uher, Eva Kmentová, Ladislav Guderna,
Pravoslav a Jindřiška Radovi, Jiří Novák, Stanislav Kolíbal a mnoho
dalších).
Více než tradiční exponáty ze skla zde však zazářily audiovizuální
novinky diapolyekran, polyvize a Kinoautomat, které se později dostaly
do dějin nových médií. Expo 67 se ve své době stalo v Československu
jakýmsi měřítkem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však
i známkou rutinérského přístupu. Jako specifický formát mezi
architekturou, designem a uměním předznamenává dnešní podobu výstavního
provozu svou internacionalizací, spektakularitou, masovostí a silným
ukotvením v politickém, ekonomickém a společenském pozadí. Navíc se
odehrálo v době, kdy způsob prezentace začíná být minimálně stejně
důležitý jako to, co se vystavuje.
K výročí vznikla kromě
putovní výstavy rovněž kniha Automat na výstavu, první monografie
pavilonu ČSSR na Expo 67 v Montrealu. Kurátorky výstavy Daniela
Kramerová a Terezie Nekvindová se v ní spolu s dalšími českými a
slovenskými odborníky (Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová, Henrieta
Moravčíková, Martin Strakoš a Marta Sylvestrová) zaměřili na kritické
zhodnocení československé účasti z hlediska problematiky výstavnictví,
architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských
vztahů.
Během večera, který bude věnován historii a kontextu Expo 67 a
československé účasti a během něhož bude představena publikace Automat
na výstavu, promluví pamětníci, kteří se na přípravách Expo 67 podíleli,
a odborníci na dané téma:
Miroslav Řepa, architekt, spoluautor budovy pavilonu a znalec světových výstav.
Otakar Binar, architekt, autor (s Miroslavem Masákem,
Lidmilou Švarcovou, Václavem Havlem a Pavlem Juráčkem) nerealizovaného
scénáře pro Expo 67, který se výstavnictvím zabýval rovněž v rámci
Libereckých výstavních trhů.
Irena Žantovská Murray, historička architektury a
někdejší ředitelka knihovny RIBA v Londýně, která řadu let působila na
McGill University v Montrealu, kde se věnovala i Expo 67.
Henrieta Moravčíková, historička architektury a
specialistka na modernistickou architekturu z Ústavu stavebníctva a
architektúry Slovenské akademie věd, která textem „Co na Expo nebylo“
přispěla do knihy Automat na výstavu.
Daniela Kramerová, historička umění, spoluautorka výstavy a publikace, věnovala se také čs. účasti na Expo 58 v Bruselu.
Terezie Nekvindová, historička umění, spoluautorka
výstavy a publikace, odbornice na československé výstavnictví a světové
výstavy, která bude rovněž večerem provázet.
Součástí prezentace knihy bude promítnutí dvou unikátních dobových filmů
Veliká pouť (1967, režie Pavel Háša) z archivu Vojenského historického
ústavu v Praze a Stvoření světa. Mozaiková projekce programu
Diapolyekranu (1967, Emil Radok a Josef Svoboda) z archivu Josefa
Svobody.
Kniha Automat na výstavu, vydaná GAVU Cheb a AVU Praha, bude během
večera k dispozici za zvýhodněnou cenu. Publikace vyšla při příležitosti
stejnojmenné výstavy v Galerii výtvarného umění v Chebu (reprízy v
Moravské galerii v Brně a Slovenském centru dizajnu v Bratislavě).
Večer se koná ve spolupráci s Vědecko-výzkumným pracovištěm Akademie výtvarných umění v Praze.
podle podkladů pořadatele












Wow, to vypadá fakt skvěle! 😃 Online konference HELUZ GROUP od A do Z 2025 je super příležitost, jak se…
Těším se na novinky a praktické informace, které HELUZ GROUP představí
Výborný program, už se nemůžu dočkat konference.
Opravdu krásná proměna! Líbí se mi, jak byla rekonstrukce citlivě provedena se zachováním genius loci budovy, zároveň vzniklo moderní a…
Pěkné, designové a navíc z kvalitního materiálu, palec nahoru!