13. 2. 2018, 18:00
Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
vipergallery.org
Na jaře loňského roku uběhlo
50 let od otevření Světové výstavy v Montrealu (27. 4. – 29. 10. 1967),
která byla druhou z trojice poválečných prezentací Československa na
světových výstavách a navázala na iniciační moment Expo 58 v Bruselu.
Pavilon a restaurace vznikl podle projektu Miroslava Řepy a Vladimíra
Pýchy, návrh interiérů byl svěřen autorům bruselského pavilonu,
Františku Cubrovi, Josefu Hrubému a Zdeňkovi Pokornému. V zábavní části
výstaviště bylo rovněž restaurační zařízení Koliba slovenských
architektů Vojtecha Vilhana a Stanislava Talaše. Na československé
reprezentaci se podílela řada předních umělců (René Roubíček, Jaroslava
Brychtová a Stanislav Libenský, Ľudovít Fulla, Jan Kotík, Josef Svoboda,
Radúz Činčera, Emil Radok, Karel Hladík, Miloslav Chlupáč, Zdeněk
Palcr, Vladimír Janoušek, Rudolf Uher, Eva Kmentová, Ladislav Guderna,
Pravoslav a Jindřiška Radovi, Jiří Novák, Stanislav Kolíbal a mnoho
dalších).
Více než tradiční exponáty ze skla zde však zazářily audiovizuální
novinky diapolyekran, polyvize a Kinoautomat, které se později dostaly
do dějin nových médií. Expo 67 se ve své době stalo v Československu
jakýmsi měřítkem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však
i známkou rutinérského přístupu. Jako specifický formát mezi
architekturou, designem a uměním předznamenává dnešní podobu výstavního
provozu svou internacionalizací, spektakularitou, masovostí a silným
ukotvením v politickém, ekonomickém a společenském pozadí. Navíc se
odehrálo v době, kdy způsob prezentace začíná být minimálně stejně
důležitý jako to, co se vystavuje.
K výročí vznikla kromě
putovní výstavy rovněž kniha Automat na výstavu, první monografie
pavilonu ČSSR na Expo 67 v Montrealu. Kurátorky výstavy Daniela
Kramerová a Terezie Nekvindová se v ní spolu s dalšími českými a
slovenskými odborníky (Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová, Henrieta
Moravčíková, Martin Strakoš a Marta Sylvestrová) zaměřili na kritické
zhodnocení československé účasti z hlediska problematiky výstavnictví,
architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských
vztahů.
Během večera, který bude věnován historii a kontextu Expo 67 a
československé účasti a během něhož bude představena publikace Automat
na výstavu, promluví pamětníci, kteří se na přípravách Expo 67 podíleli,
a odborníci na dané téma:
Miroslav Řepa, architekt, spoluautor budovy pavilonu a znalec světových výstav.
Otakar Binar, architekt, autor (s Miroslavem Masákem,
Lidmilou Švarcovou, Václavem Havlem a Pavlem Juráčkem) nerealizovaného
scénáře pro Expo 67, který se výstavnictvím zabýval rovněž v rámci
Libereckých výstavních trhů.
Irena Žantovská Murray, historička architektury a
někdejší ředitelka knihovny RIBA v Londýně, která řadu let působila na
McGill University v Montrealu, kde se věnovala i Expo 67.
Henrieta Moravčíková, historička architektury a
specialistka na modernistickou architekturu z Ústavu stavebníctva a
architektúry Slovenské akademie věd, která textem „Co na Expo nebylo“
přispěla do knihy Automat na výstavu.
Daniela Kramerová, historička umění, spoluautorka výstavy a publikace, věnovala se také čs. účasti na Expo 58 v Bruselu.
Terezie Nekvindová, historička umění, spoluautorka
výstavy a publikace, odbornice na československé výstavnictví a světové
výstavy, která bude rovněž večerem provázet.
Součástí prezentace knihy bude promítnutí dvou unikátních dobových filmů
Veliká pouť (1967, režie Pavel Háša) z archivu Vojenského historického
ústavu v Praze a Stvoření světa. Mozaiková projekce programu
Diapolyekranu (1967, Emil Radok a Josef Svoboda) z archivu Josefa
Svobody.
Kniha Automat na výstavu, vydaná GAVU Cheb a AVU Praha, bude během
večera k dispozici za zvýhodněnou cenu. Publikace vyšla při příležitosti
stejnojmenné výstavy v Galerii výtvarného umění v Chebu (reprízy v
Moravské galerii v Brně a Slovenském centru dizajnu v Bratislavě).
Večer se koná ve spolupráci s Vědecko-výzkumným pracovištěm Akademie výtvarných umění v Praze.
podle podkladů pořadatele
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...