Asociace výrobců minerální izolace (AVMI) varuje, že na českém trhu se objevují „zázračné“ zateplovací technologie, které spotřebitelům slibují nadstandardní termoizolační a jiné fyzikální vlastnosti: například ochranu objektu před elektrosmogem, což údajně zajistí lepší spánek a zvýší imunitu lidského organismu.
„Téměř vždy se jedná o klamavou reklamu založenou na lžích a polopravdách, které běžný spotřebitel nemusí ihned odhalit. Je třeba používat zdravý selský rozum a nekupovat na základě emocí či pochybných doporučení,“ varuje Libor Urbášek, předseda Asociace výrobců minerální izolace (AVMI), která sdružuje klíčové výrobce izolačních materiálů na bázi minerálních vláken.
Asociace navíc varuje, že tyto „supertechnologie“ mohou být výrazně předražené, a přitom dosahovat jen průměrných či výrazně podprůměrných termoizolačních a jiných vlastností. „Neověřené ‚supermateriály‘ mohou být drahé, objekt přitom řádně nezateplí a mohou navíc ohrozit zdraví. Například tím, že materiál je hořlavý nebo vyroben z nevyzkoušených potenciálně nebezpečných látek. Podvedený spotřebitel může zjistit nefunkčnost či nekvalitní materiály až za několik let, tedy až po vypršení reklamační lhůty. Spory s dodavatelem, pokud bude vůbec ještě existovat, se mohou táhnout roky,“ upozorňuje Libor Urbášek.
Množství klamavých inzerátů a podvodníků přibude v okamžiku, kdy vstoupí v platnost zákonná povinnost používat energetické štítky u všech budov, tedy povinně informovat o tepelněizolačních kvalitách budovy. „Zájem o zateplovací materiály určitě výrazně stoupne a s tím i aktivita neseriózních podnikatelů a podvodníků. Spotřebitelé se musí připravit na různé formy klamavé reklamy a být o to obezřetnější,“ doporučuje Marcela Jonášová, tajemnice AVMI.
Momentálně je formou agresivní a klamavé reklamy na trhu nabízena například fólie Lupotherm, která slibuje téměř nulové tepelné ztráty při tloušťce izolace pouhé tři centimetry. Tento „supermateriál“ podle výrobce vznikl na základě vesmírného výzkumu a je založen na vlastnostech kosmických skafandrů. „Naše testy avizované termoizolační vlastnosti nepotvrdily, materiál dosahuje jen podprůměrných izolačních vlastností. Tři centimetry fólie zateplí přibližně stejně jako sedm centimetrů kvalitní vaty, nikoli inzerovaných třicet či čtyřicet. Fyzikální zákony jsou neúprosné,“ vysvětluje Libor Urbášek. (K dispozici je na požádání odborný posudek a výsledky měření v akreditované zkušebně.)
Rovněž další avizované vlastnosti reflexních fólií jsou buďto klamavé, či vyloženě lživé. Ve srovnání s běžnými materiály s lepšími fyzikálními vlastnostmi jsou tyto fólie velmi předražené. Navíc patří do třídy reakce na oheň E, a jsou tedy hořlavé, běžné minerální vaty jsou nehořlavé. Asociace je schopna veškerá svá tvrzení prokázat a doložit na základě protokolu měření v akreditované zkušebně.
Asociace doporučuje spotřebitelům při nákupu značnou obezřetnost. Indikátorem toho, že není něco v pořádku, je důraz prodejce na přelomové vědecké objevy, speciální technologie z vesmírného výzkumu či různé „nano“ technologie. „Doporučujeme brát velmi kriticky a s nedůvěrou nepodložené proklamace o zázračných technologiích, neprůkazné či obskurní certifikace či doporučení údajných vědeckých kapacit,“ dodává Marcela Jonášová.
Důležitými kritérii při nákupu izolace pro zateplení budov by měl být poměr ceny k tepelněizolačním vlastnostem, nehořlavost a zdravotní nezávadnost. Je třeba také počítat s dobrými zvukověizolačními vlastnostmi a schopností odolávat vlhkosti či zabraňovat kondenzaci vodních par.
TABULKA: Jak poznat klamavou reklamu
|
TABULKA: Jak vybírat kvalitní tepelnou izolaci
|
• Těžko uvěřitelné fyzikální vlastnosti (minimální tloušťka a přitom téměř nulové tepelné úniky) a zdravotní nezávadnost.
|
• Dávat důraz na tepelněizolační vlastnosti, nehořlavost
|
• Důraz na převratné vědecké objevy a neznámé vědecké kapacity garantující kvalitu.
|
• Informovat se o zvukově izolačních vlastnostech a schopnosti odolávat vlhkosti či zabraňovat kondenzaci vodních par.
|
• Neznámé zahraniční a tuzemské certifikace.
|
• Vybírat mezi ověřenými výrobci izolačních materiálů: nehazardovat s neznámými či neověřenými prodejci.
|
• Důraz na podivné nestandardní vlastnosti (ochrana před elektrosmogem, geopatogenními zónami a podobně).
|
• Pozor na instalační firmy nabízející zaručené „novinky“ (může se jednat o předražené materiály, které dlouho nevydrží).
|
• Nadstandardní cena (odůvodněná neověřitelnými „zázračnými“ vlastnostmi)
|
• Cena odpovídající průměru na trhu.
|
• Příliš snadná instalace (kvalitní izolační materiály je třeba odborně aplikovat). Absence ověřitelných referencí či pouze reference u malých staveb.
|
|
tisková zpráva
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…