Jubilejní rok 2019: Lipsko slaví 100 let Bauhausu
Lipsko společně s dalšími německými městy slaví v tomto roce 100.
výročí založení legendární umělecké školy Bauhaus. O architektonických
skvostech z 20. a 30. let v Sasku informuje výstava “BAUHAUS_SACHSEN”
konající se v Grassimuseum od 18. dubna do 29. září 2019.
Začátky
Bauhausu v Německu
V roce 1919 po skončení prohrané 1. světové
války nastává v Německu nový věk, formovaný velkými společenskými změnami. Architekti
se chopili úkolu zrealizovat nového ducha doby inovativními technickými
prostředky. Když roku 1919 založil Walter Gropius školu Bauhaus, snažil se
směřovat filozofii instituce tak, aby studenti získali obsáhlé znalosti v
souladu s formativními a praktickými schopnostmi. Důraz byl kladen na účelové
stavby a produkty, které měly vyhovovat životním a bytovým podmínkám
pracujících, což bylo v rozporu s předcházejícími uměleckými styly. S mottem
“Umění a technika – nová jednota” se řídil styl Bauhausu především stupněm
abstrakce Paula Klee a Wassillye Kandinského. Formy byly uspořádány tak, aby
našly uplatnění jako tvůrčí prostředek pro moderní průmyslové produkty.
Základní barvy červená, modrá a žlutá spolu s šedou a černou podtrhovaly
pragmatismus tohoto uměleckého směru.
Z politických důvodů musel Bauhaus opustit Durynsko,
a tak se škola stěhuje v roce 1925 do Desavy (Dessau). Zde zažívá turbuletní
časy podnícené politickým napětím a neshodami mezi umělci. Po převzetí moci
Hitlerem v roce 1933 se cítili vůdčí osobnosti uměleckého směru ve svém
působení pod přílišným politickým takem, a tak bylo rozhodnuto ve stejném roce
o rozpuštění školy v Desavě.
Významní
umělci Bauhausu a jejich působení
Walter
Gropius, zakladatel a nejvýznamnější architekt
Bauhausu, vedl školu ve Výmaru a později několik let v Desavě. V Berlíně navrhl
několik bytových projektů. Ve 30. a 40. letech žil kvůli politické situaci nejprve v Anglii a
posléze ve Spojených státech. Henry van
de Velde, významný belgický architekt, designer a malíř Bauhausu navrhl
mezi jiným dnešní hlavní budovu university ve Výmaru. Paul Klee, jeden z nejvýznamnějších výtvarných umělců klasické
moderny, vyučoval od roku 1920 jako
mistr formy nejdříve ve Výmaru a později v Desavě. V době rozmachu národního
socialismu se vrátil do své domoviny, do Švýcarska. Marianne Brandt platí za nejznámější umělkyni Bauhausu. Některé z
jejích produktů např. čajová konvička či některé stolní lampy, se vyrábějí
dodnes. Spolu s Guntou Stölzl byla jedinou ženou, která jako vedoucí
kovozpracující dílny působila v Bauhausu ve vedoucí pozici.
Bauhaus v Lipsku
Lipsko jako veletržní a
obchodní centrum se staletou tradicí sloužilo Bauhausu do určité míry jako
prezentační platforma své filozofie a produktů. V roce 1920 vznikl
v Grassiho muzeu (Grassimuseum) prodejní veletrh s mezinárodním
uměním, jehož renomé se rychle rozšířilo do celé Evropy. Společně s lipským
vzorkovým veletrhem nabízeli členům Bauhausu výborné možnosti, jak své produkty
prezentovat a uvést na trh. Díky rozdílným konceptům obou veletrhů oslovili
tvůrci Bauhausu široké publikum. Grassiho muzeum připomíná rozhodující roli muzea při šíření ideí
Bauhausu speciální výstavou „BAUHAUS_SACHSEN“,
která probíhá od 18. dubna do 29. září
2019. Výstava poukazuje mimo jiné také na fakt, jak byl saský průmysl
při sériové výrobě např. osvětlelní či textilních produktů nepostradatelný.
Znalce Bauhausu jistě ohromí při vstupu na hlavní schodiště budovy sedm metrů
vysoká skleněná okna od Josefa Alberse z roku 1926, nyní zdařile
zrekonstruovaná.
Další památky Bauhausu
najde návštěvník poněkud poschovávané v jinak rozmanité architektuře
města. V městské části Lindenau se vyplatí navštívit bývalé lázně Westbad, které v letech 1928 –
1930 postavil podle vlastního návrhu architekt Hubert Ritter. Nyní jsou lázně
místem konání kulturních akcí a nabízejí rovněž prohlídky na téma Bauhaus.
Dalším zajímavým objektem
je tzv. Konsumzentrale ve čtvrti
Plagwitz. Architekt Fritz Höger
se nechal pro svou 180 m dlouhou, pětipatrovou budovu s plochou střechou údajně
inspirovat zaoceánským parníkem.
Jednou z nemnoha
církevních staveb ve stylu Bauhaus je Kostel
Smíření (Versöhnungskirche) na severu města v Gohlis. Byl postaven v
letech 1930 – 1932 Hansem Heinrichem Grotjahnem. Jako jiné podobné památky byl
kostel po převratu v roce 1993 náročně zrenovován.
Opravdovým architektonickým skvostem je Haus
Rabe ve Zwenkau u Lipska. Vila byla vytvořena architeltem Adofem Radingem a
výtvarníkem Oskarem Schlemmerem a pyšní se originální prostorovou koncepcí, kdy
výšky prostoru v interiéru využil Schlemmer k umístění profilu lidského
obličeje. Vile je věnována putovní
výstava, která se koná do 20. září na několika místech v centru Lipska.
Grassimuseum Leipzig
Další informace k
výročí „100 let Bauhausu“:
www.bauhaus100.de
www.leipzig.travel
www.kulturstiftungleipzig.de
tisková zpráva
Související články:
Nové muzeum Bauhausu 9.4.2019
Sto let Bauhausu – významné školy architektury a designu 1.4.2019
Bydlet jako kdysi studenti Bauhausu? 20.3.2019
Filip Šlapal: Bauhaus 12.3.2019
100 let Bauhausu 17.1.2019
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.