Bezemisní a tichý provoz 25 metrů dlouhého a 9 metrů širokého katamaranu Bella Bohemia zajišťuje sada dvanácti baterií o celkové kapacitě 126 kWh a napětí 600 voltů. S nimi je na jedno nabití schopná loď plout až devět hodin, v běžném provozu přibližně pět až šest hodin. Baterie se dají nabíjet z přípojek instalovaných na náplavkách jak přes noc, tak průběžně mezi plavbami. Při optimálním způsobu využití vydrží dohromady až 75 000 nabíjecích cyklů, v praktickém provozu je však jejich životnost podstatně nižší.
Baterie dohromady váží více než tunu, celkově je však loď Bella Bohemia relativně lehká, což vede k úsporám energie a opět tak zvyšuje ekologický přínos. Nízká hmotnost je důsledkem inovativní hliníkové konstrukce plavidla. Použití hliníku jako základního konstrukčního materiálu bylo technickou výzvou i pro loděnici v německém Derbenu, kam Pražská paroplavební společnost stavbu lodi zadala.
Unikátní je i pohon lodi, který zajišťují propulsory o výkonu 2 x 55 kW. Motory jsou schopny se otáčet o 360°, čímž je zajištěna vynikající manévrovatelnost lodi. Toto technické řešení, využívané na námořních lodích pro dokormidlování, bylo jako hlavní pohon u říční osobní lodi použito vůbec poprvé. Bezpečnost plavby při případném výpadku baterií zajišťují dva generátory.
Loď Bella Bohemia byla navržena pro plavby na Vltavě v metropoli, je tedy uzpůsobena
pro pražské plavební podmínky. Na své plavby vyráží především z přístaviště na
Kampě, prvního ekologického přístaviště v Praze. Vzhledem ke svému čistě
elektrickému bateriovému pohonu, a tedy bezemisnímu a tichému provozu je určena
pro kratší okružní plavby v centru hlavního města. Bohužel, současný stav
technického vývoje zatím neumožňuje využít tento typ pohonu pro pravidelnou
linkovou dopravu, která má mnohem větší a dlouhodobější energetické nároky na
jednotlivých plavbách.
Bella Bohemia je už čtvrtou supermoderní lodí z řady Bohemia stavěnou přímo pro pražské podmínky v Německu.
Autorská zpráva
Foto: Filip Šlapal
Architektonický návrh: Vera Hampl
Rozměry: 25 metrů délka, 9 metrů šířka
Kapacita: až 250 pasažérů
Elektrický pohon: dvakrát 55 KW
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,