BNTHMCRWL: Infrastructure, Public buildings and Workspace
výstava/ Galerie Jaroslava Fragnera, 17. 4.–7. 6. 2019
přednáška/ Mels Crouwel, CAMP, 17. 4. 2019 v 19 hodin
Galerie Jaroslava Fragnera bude od 17. dubna prezentovat práce
renomovaného nizozemského studia Benthem Crouwel Architects, které patří
k mezinárodně respektovaným odborníkům na veřejné stavby i městské
plánování. Jsou oceňováni pro rekonstrukce, přestavby i nové realizace,
které vždy tvoří s respektem k městské krajině. Jsou podepsáni
například pod realizacemi nádražních terminálů v Haagu, Rotterdamu,
Amsterdamu, Utrechtu či Delftu, nových linek metra v Amsterdamu nebo
Paříži anebo citlivém rozšířením domu Anny Frankové.
Výstavu
doplní hned v den jejího zahájení 17. dubna od 19.00 hod. v prostoru
CAMP i přednáška jednoho ze zakladatelů studia Melse Crouwela. Obě akce
mají jednoduchý úkol: být inspirací nejen pro studenty, ale zejména pro
zodpovědné instituce a politiky, kteří rozhodují o dopravních stavbách v
naší zemi. Kvalitní urbanismus měst je třeba stavět na kvalitní
dopravní infrastruktuře. To se v České republice bohužel ani 30 let po
revoluci příliš nedaří, připomeňme dálniční i železniční síť. A
kdybychom navíc hovořili o estetické nadhodnotě, tak to už bychom se
dostali pouze do roviny teorií, které jsou přednášeny českými experty na
školách.
Výstava potrvá do 7. června.
Více informací na www.gjf.cz.
Nulová
estetizace dopravních staveb, nepochopení jejího významu a nutné
provázanosti s urbanismem měst, předražené a z estetického hlediska
nevábné projekty, kromě několika málo výjimek – to je stav, ve kterém se
již dlouho nalézáme. Proč nehledat poučení u úspěšných a funkčních
modelů a realizací ve Švýcarsku, Rakousku, Norsku nebo Nizozemí? Proč
novou linku metra D nekonzultujeme s experty ze zahraničí, když je sami
nemáme?
Benthem Crouwel Architects již více než tři
desetiletí vytváří inovativní, flexibilní a efektivní návrhy, které musí
splňovat vysoké standardy a složité požadavky uživatelů. Jejich oblast
práce se rozšiřuje od veřejných budov až po infrastrukturní projekty a
městské územní plány. Ať už renovují, modernizují stavbu nebo navrhují
zcela novou strukturu, hledají vždy jasná, jedinečná a efektivní řešení.
Některé z jejich návrhů jsou zdrženlivé, jako například rozšíření domu
Anny Frankové, zatímco jiné jsou výrazné kultovní stavby jako Bergbau
Museum nebo
Ziggo Dome. V různých projektech prokazují, že
kombinace starých a nových prvků může vést k velmi udržitelným budovám,
které harmonicky splynou s okolím a přizpůsobí se novým způsobům využití
(viz rekonstrukce a přístavba Stedelijk muzea v Amstredamu).
Staré
a nové budovy tvoří součást městské morfologie, kterou BCA plně
respektují. Rozvíjí architekturu tak, aby vytvořili nový městský
charakter a přispěli tak k budoucnosti (např. vliv stanic metra na
rozvoj okolí). Neočekávané kvality se často projevují v procesu
navrhování i plánování a poskytují impulsy pro městské prostředí nebo
pro obyvatele budovy.
Prezentace Benthem Crouwel
Architects v České republice bude zaměřena především na infrastrukturní
projekty a představí inspirativní stavby, které by měly změnit pohled
české odborné veřejnosti i politiků na tento segment architektury.
Portfolio dopravních projektů sahá od letiště Schiphol (realizace
jednotlivých staveb v průběhu 30ti let na základě projektu BCA) přes
nádraží a terminály v Utrechtu, Haagu, Rotterdamu, Amsterdamu nebo New
Yorku až k novým linkám metra v Amsterdamu a Paříži. Na výstavě budou
představeny také kultovní stavby muzeí (např. Stedelijk, De Pont, Anny
Frankové, Berg Museum), stavby pro akademickou sféru (univerzitní stavby
v Amsterdamu či Nijmegenu) a aktuální projekty.
Výstavní
program Galerie Jaroslava Fragnera hledá hlubší propojení s životem
celé společnosti, což představuje sektory veřejného prostoru, dopravní a
kulturní infrastruktury. Proto byl také založen Landscape festival;
letošní ročník se koná v Ostravě, příští rok opět v Praze na téma
rozpadlých infrastruktur mezi městskými částmi. Na letošní konferenci v
rámci Bienále experimentální architektury, které GJF pořádá v červnu,
přijedou experti ze studia Snøhetta a UNStudia a budou přednášet také o
inovacích v dopravní infrastruktuře.
Medium výstavy/
modely
videoprojekce – vizualizace projektů, filmy a dokumenty
plány / skici / fotografie
publikace
ve spolupráci / IPR Praha a velvyslanectvím Nizozemského království
za podpory / Karlin Group, mmcité+ a designcité+
tisková zpráva
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Proč nehledat poučení u úspěšných a funkčních modelů a realizací v zahraničí? Proč nové veřejné stavby nekonzultujeme s experty ze zahraničí, když je sami nemáme?
Protože většina lidí, kteří rozhodují investicích, ani neví, že tomu nerozumí. Obecné povědomí je na katastrofálně nízké úrovni. V osnovách nejen základních, ale i středních škol u všeobecného vzdělání nenajdete o urbanismu nebo architektuře ani zmínku. A pokud ano, tak jen o historických stylech. Ne neprávem se o výtvarné výchově mluví jako o kreslení.