Blansko 15. února (ČTK) – Historický železniční Ježkův most v Blansku se stal technickou památkou. Rozhodlo o tom v uplynulých dnech na žádost milovníků železnice ministerstvo kultury. Mostu přitom hrozilo sešrotování. Nadšenci ze spolku Kolejová jej ale v poslední chvíli zachránili. Nyní je již coby památka chráněn před zničením, řekl dnes ČTK předseda sdružení Jiří Šimkůj.
Most je asi 150 let starý a byl kdysi součástí železniční tratě Plzeň-Praha. Za první republiky jej zakoupila slévárna a kovárna blanenské společnosti K. a R. Ježek. Most byl bezmála sto let součástí vlečky do podniku. Překlenoval tam řeku Svitavu.
Za druhé světové války byl jediným mostem v Blansku, který se Němcům nepodařilo vyhodit do povětří. Svým účelům sloužil až do roku 1996. Od té doby byl nevyužitý. Při nedávné revitalizaci koryta Svitavy se uvažovalo o tom, jak s ním naložit. Povodí Moravy trvalo na tom, aby byl z říčního koryta odstraněn.
Zachránil jej spolek Kolejová. S pomocí jeřábu most loni odstranili z prostoru nad řekou a umístili na nedalekou louku. Nyní ho čeká oprava. Následně na něj bude umístěn starý vagon, v němž patrně za rok vznikne expozice o historii železnice.
Související člínky:
Ježkův most v Blansku nepůjde do šrotu, bude z něj atrakce
Blansko přijde o Ježkův železniční most
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…