Blansko 15. února (ČTK) – Historický železniční Ježkův most v Blansku se stal technickou památkou. Rozhodlo o tom v uplynulých dnech na žádost milovníků železnice ministerstvo kultury. Mostu přitom hrozilo sešrotování. Nadšenci ze spolku Kolejová jej ale v poslední chvíli zachránili. Nyní je již coby památka chráněn před zničením, řekl dnes ČTK předseda sdružení Jiří Šimkůj.
Most je asi 150 let starý a byl kdysi součástí železniční tratě Plzeň-Praha. Za první republiky jej zakoupila slévárna a kovárna blanenské společnosti K. a R. Ježek. Most byl bezmála sto let součástí vlečky do podniku. Překlenoval tam řeku Svitavu.
Za druhé světové války byl jediným mostem v Blansku, který se Němcům nepodařilo vyhodit do povětří. Svým účelům sloužil až do roku 1996. Od té doby byl nevyužitý. Při nedávné revitalizaci koryta Svitavy se uvažovalo o tom, jak s ním naložit. Povodí Moravy trvalo na tom, aby byl z říčního koryta odstraněn.
Zachránil jej spolek Kolejová. S pomocí jeřábu most loni odstranili z prostoru nad řekou a umístili na nedalekou louku. Nyní ho čeká oprava. Následně na něj bude umístěn starý vagon, v němž patrně za rok vznikne expozice o historii železnice.
Související člínky:
Ježkův most v Blansku nepůjde do šrotu, bude z něj atrakce
Blansko přijde o Ježkův železniční most
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…