Bory Mall – nové nákupní centrum v Bratislavě

návrh: Massimiliano FUKSAS Architects, Itálie
generální projektant: Helika a.s.
investor: Bory Mall a. s.
realizace: 2013-2014

Bory Mall je nejnovější nákupní centrum v metropoli Slovenska Bratislavě a zároveň je jedním z největších. Konstrukční systém centra tvoří železobetonový monolitický skelet s jedním podzemním podlažím, sníženým přízemím a dvěma nadzemními podlažími. Výraznými a poznávacími prvky centra jsou atrium ze skla a oceli a velkoryse řešené pasáže. Elegance a energetické úspornosti projektu bylo dosaženo i díky fasádnímu systému Ruukki Forma.

Nákupní centrum se nachází v severozápadní části Bratislavy, v lokalitě, kde předtím nic podobného neexistovalo. Bory Mall láká i zákazníky z oblastí mimo hlavní město, ze směru z dálnice E65 na Brno.

Výstavba centra Bory Mall trvala dva a půl roku a otevřeno bylo před vánočními svátky 2014. Obchodní centrum se rozprostírá na třech podlažích na ploše 54 000 metrů čtverečních, což je téměř sedm fotbalových hřišť. Prodejny, kavárny a ostatní provozovny jsou umístěny ve dvou horních poschodích, přízemí je vyhrazeno pro parkování. Každé podlaží je přístupné zvenku. Konstrukce nákupního centra zohledňuje především potřeby rodin s dětmi. V areálu se nachází největší hřiště a dětské centrum na Slovensku, kde si nejmladší členové rodiny mohou hrát například na prodavače, anebo zkusit i jiné povolání.

V budoucnosti se má Bory Mall stát centrem nově vzniklé městské části. Jedním z požadavků přirozeně bylo, aby nákupní centrum splňovalo tento záměr v plném rozsahu. Dalšími kritérii, která Penta v tomto případě uplatnila, jsou vysoký architektonický standard a energetická úspornost.

„Pokud věnujete architektuře náležitou pozornost, můžete dosáhnout vysokého standardu, který nestojí více než standardní architektura,” uvádí Dušan Ševela ze společnosti Penta Investments, který se podílel na přípravě projektu Bory Mall. Nákupní centrum na vysoké architektonické úrovni přispěje k zvýšení hodnoty obytných domů, které budou v této lokalitě časem postaveny.

Přitažlivý vzhled a úspory díky fasádnímu systému Ruukki Forma
Stěny a střecha mají zásadní význam z hlediska energetické účinnosti. Vzduchotěsné konstrukce snižují objem energie potřebné na vytápění a chlazení, což na druhé straně vede k úspoře nákladů. Bory Mall požádalo o osvědčení BREEAM pro oblast životního prostředí. Při výstavbě byl použit fasádní systém Ruukki Forma. Ten je založen na Ruukki energy panelech a designových fasádních obkladech s cílem dosáhnout vytvoření vzduchotěsné konstrukce stěn. „V počátečním stádiu projektu jsme uvažovali i nad stěnovými konstrukcemi od jiných výrobců. Ruukki Forma v sobě spojuje výhody vzduchotěsnosti a architektonické vhodnosti. Další výhodou je dvoucentimetrová mezera pro kabely a rozvody mezi stěnovým panelem a obklady Liberta Grande. Ruukki Forma přispívá k zlepšení vzhledu fasády,” říká Ševela.

Dvouvrstvá konstrukce stěn a fasády přináší i další výhody. Budova byla chráněna před povětrnostními vlivy mnohem dříve – již po montáži první vrstvy. S ohledem na to, že montáž pohledové fasády přichází na řadu až v závěrečné fázi výstavby, není třeba se bát případného poškození povrchu fasády stavebními mechanismy.

Spolupráce architekta a výrobce stavebních prvků
Architekti stále hledají vhodná řešení pro své záměry, výrobci stavebních komponentů se však často drží svých produktů bez toho, aby nabízeli alternativní řešení.

„Společnost Ruukki byla v projektu aktivním partnerem a snažila se hledat alternativní řešení v oblasti architektonických detailů. Nejlepšího výsledku se dosáhne vždy, když panuje otevřená spolupráce a vládne dobrý týmový duch,” poznamenává Ševela. „Společnost Ruukki vždy poskytuje informace o možnostech a zaměřuje se na způsoby, jak uvést požadavky zákazníků do praxe. Dobrým příkladem je vytvoření zaoblených rohů v nákupním centru podle projektu, a to i navzdory tomu, že Ruukki nemá ve svém portfoliu vhodné standardní produkty tohoto typu. Firma Ruukki nám pomohla dosáhnout vytýčeného cíle.”
www.ruukki.cz
podle podkladů firmy Ruukki

Související články:
Bory Mall v Bratislavě

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Hrozné! Zase budova uzavřená do sebe. Z marketingového hlediska je to pochopitelné (|vejděte, jinak nic neuvidíte, a když už budete uvnitř, tak určitě nakoupíte|), ale jinak je to arogantní vůči okolí (|s vámi se nebavím|). Chybí tomu jakýkoliv městotvorný výraz, je to stavěné jako výtvarné dílo předvádějící samo sebe a výhradně pro motoristy doprostřed parkoviště. Ve městě, kde je počítáno s lidmi, kteří se pohybují pěšky, by se to vůbec nemělo objevit. Člověk, který jde pěšky ulicí. potřebuje mít na co koukat. V klasických ulicích jsou výkladní skříně nejlepší reklamou a nechápu některé současné obchodní řetězce, že to nevyužívají a výkladní skříně zaslepují kvůli vysokým policím uvnitř.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*