Novinka na bázi skleněných a uhlíkových vláken je odolnější vůči požáru nebo jednorázovému zatížení výbuchem.
Odborníkům z Vysokého učení technického v Brně (VUT) se podařilo vyvinout nekovové výztuže stavebních konstrukcí, které jsou pevnější než běžně používaná ocel a zároveň levnější než obdobné zahraniční materiály. Novinky na bázi skleněných a uhlíkových vláken pomalu pronikají z vysokoškolských zkušeben do stavbařské praxe, řekli novinářům členové výzkumného týmu.
Nekovovým výztužím patří podle děkana Fakulty stavební VUT Petra Štěpánka budoucnost. „Pořizovací cena je vyšší než u klasické betonářské výztuže. Ale díky svým vlastnostem jsou odolnější a přinášejí i další výhody a úspory. Díky životnosti je použití nekovové výztuže ve výsledku levnější,“ uvedl Štěpánek.
Původně kosmické technologie uhlíkových vláken začaly do stavařiny silněji pronikat po teroristických útocích na New York v roce 2001. Sedm z deseti nejvyšších staveb, které od té doby vznikly, používá beton zpevněný novými metodami, podotkl Štěpánek. Je odolnější vůči požáru a jednorázovému zatížení výbuchem.
V praxi se už osvědčily uhlíkové lamely z VUT, které se kvůli zpevnění lepí na poškozené konstrukce. Dříve se vozily jen z ciziny a byly příliš drahé. „Nyní jsme na srovnatelné technické úrovni s nižšími náklady,“ řekl Štěpánek. „Cenově jsme asi na 50 až 60 procentech zahraničních ekvivalentů,“ potvrdil Miloš Filip z brněnské firmy Prefa Kompozity, která začala uhlíkové lamely vyrábět.
Nyní odborníci z VUT bádají v oblasti masivnějších výztuží na bázi uhlíkových a skleněných vláken a umělé pryskyřice. Dají se využít místo oceli v betonových konstrukcích, a to jak při zakládání nových staveb, tak při zpevňování starších. Na rozdíl od jiných metod většinou nevadí památkářům. Technologii lze využít například při zpevňování kleneb, mostních oblouků a v řadě dalších oblastí.
VUT už má spolu s partnery z praxe řadu certifikátů a užitných vzorů evidovaných na Úřadě průmyslového vlastnictví. Vědci doufají i ve vlastní patenty. „Ve vývoji chceme pokračovat v připravovaném Středoevropském technologickém institutu CEITEC,“ řekl Štěpánek.
Zdroj: Zpráva ČTK 17.7.2008
Více informací naleznete zde
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…