Startuje největší architektonická
soutěž v historii České republiky. Brno hledá autory podoby nového hlavního
nádraží. Hlásit se mohou architekti z celého světa. Kancelář
architekta města Brna (KAM) v pondělí 31. srpna oficiálně zahájila mezinárodní
urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž o návrh. Společně ji pořádají město
Brno a státní organizace Správa železnic. KAM do soutěže vyzve i autory hlavních
nádraží Vídně, Berlína a Amsterdamu.
„Nové hlavní nádraží svým
významem zcela zásadně ovlivní rozvoj města. Bude klíčovým dopravním uzlem s
možností rychlého přestupu mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou.
Na základě výsledků studie proveditelnosti věřím, že bude i možnost přestupu na
severojižní kolejový diametr. Stane se nejen novou vstupní branou do Brna, ale
i centrem nové čtvrti jižně od historického jádra,“ uvedl radní pro oblast územního
plánování a rozvoje Filip Chvátal.
„Rozsahem půjde o největší
mezinárodní soutěž, jaká se v Česku zatím pořádala. Chceme, aby Brno mělo
nové hlavní nádraží, které bude patřit k nejlepším v Evropě. Do soutěže vyzveme
přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti
s velkými dopravními stavbami. Soutěžní porota vybere ze zaslaných
portfolií dalších devět soutěžících,“ řekl ředitel KAM Michal
Sedláček.
Mezi třemi vyzvanými je architekt
Albert Wimmer, spoluautor nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér
Benthem Crouwel, autoři hlavního nádraží v Amsterdamu, a gmp architekten z Hamburku,
kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně.
Mezinárodní soutěž je užší dvoufázová.
Nejprve budou tři ateliéry vyzvány k účasti v soutěži napřímo, dalších
devět účastníků vybere ze zaslaných portfolií soutěžní porota. Portfolio může
zaslat každý architekt, který splňuje kvalifikační předpoklady dle soutěžních
podmínek. Termín pro zaslání portfolií je 25. září 2020.
V první fázi dvanáct soutěžících
rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ve druhé
fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere
vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů
v první fázi proběhne v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021.
„Nové nádraží nabídne větší
kapacitu, komfort pro cestující a modernizaci vlakové dopravy. Bude umístěno na
mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. Bude průchozí a nebude tvořit bariéru mezi
severní a jižní částí nové čtvrti. Součástí zadání soutěže je i celkové řešení
veřejných prostranství a budov přednádražního a zanádražního prostoru, včetně
jejich propojení s nábřežím řeky Svratky. Jsou to veřejná prostranství, která
v Brně svým rozsahem nemají obdoby, je proto zásadní najít kvalitní řešení,“
upřesnil Sedláček.
Úkolem
soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby
nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních
prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících
veřejných prostranství. Kromě vlakové dopravy je nutné vyřešit také podobu a
polohu autobusového nádraží, terminál hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol
nebo propojení pro pěší.
O tom, že nové nádraží bude stát
u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje
v roce 2018.
Termín pro podání žádostí o účast
v soutěži je 25. září 2020 do 17:00 hodin. Podmínky soutěže budou od 1. 9.
zveřejněny na profilu zadavatele https://zakazky.spravazeleznic.cz/.
Více informací najdete také na
webu www.kambrno.cz/souteze.
tisková zpráva KAM Brno
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Držím palce a těším se na výsledek.
To se pánové radní nějak náhle a moc nadechli. Takové přívlastky záměru bych hledal snad jen v USA. Pořád se nemohli dohodnout, jak to hlavní n. zlepšit a posunout, včetně tunelu pod Petrovem, a náhle je tu nové, kolosální nádraží mimo polohu hlavního, dnešního. Tím ovšem zmizí to souznění dnešního nádraží a pěšího centra s tramvají. Něco z kouzla Brna zmizí, a popravdě to asi Brňané nijak zvlášť neocení.