(ČTK) – Národní památkový ústav (NPÚ) chce
znovu otevřít otázku prohlášení Libeňského mostu v Praze za kulturní
památku, podal proto na ministerstvo kultury podnět k přezkoumání jeho
rozhodnutí. ČTK to v pátek 13. dubna 2018 sdělil mluvčí NPÚ Jan Cieslar. Letos v únoru
ministerstvo rozhodlo o tom, že most z 20. let minulého století památkou
není. Proti rozhodnutí podalo podnět kromě NPÚ zájmové sdružení Prázdné
domy. Oběma podněty se bude zabývat rozkladová komise, uvedla na dotaz
ČTK mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Most je ve špatném stavu a
kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce, které jsou v havarijnímu
stavu, byl letos šest týdnů zavřený.
NPÚ i sdružení, které
chtějí most zachovat, odkazují na odbornou analýzu Kloknerova ústavu
ČVUT, který stav mostu rok zkoumal. Podle posudku je možné most
zachovat, pokud bude provedena jeho komplexní rekonstrukce. K tomu při
rozhodování přihlíželo i ministerstvo. Podle ministerstva by ale
památková hodnota mostu při rozsáhlé rekonstrukci utrpěla. Z toho důvodu
ministerstvo podporuje myšlenku vybudování kopie mostu, která bude
splňovat současné požadavky na zatížitelnost a životnost.
Podle
Cieslara v podobných případech bývá nahrazena nosná část konstrukce,
která je narušená, za novou, která je podobná té staré, čímž se zachová
podstata památky i její využití k původnímu účelu. „Jako
jistý analogický případ lze nabídnout srovnání s obnovou nedalekého
Negrelliho viaduktu, kde s ohledem na dožilé části kleneb a pilířů dojde
k rozsáhlým výměnám zdiva, nicméně zůstává zachována tvarová
autenticita konstrukcí i způsob provedení a použité materiály,“ dodal Cieslar.
Podle
člena spolku Prázdné domy Adama Scheinherra, který je zakladatelem
iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat a v lednu 2016 podal
podnět na prohlášení mostu památkou, se ministerstvo při řízení
dopustilo procesních pochybení. Nezabývalo se například některými
dokumenty od NPÚ a iniciativy. „Dále
v rozhodnutí byl Libeňský most shledán jako hodnotná architektonická
památka, ale jeho neprohlášení zdůvodněno nemožností zachovat jeho
architektonickou hodnotu. Již ale nebylo vysvětleno, z jakého důvodu, či
jakých částí mostu se toto týká,“ uvedl Scheinherr.
Podané
podněty k přezkoumání nejsou od účastníků řízení, kterými jsou hlavní
město, dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy.
Případné další řízení nebude mít odkladný účinek na únorové rozhodnutí
ministerstva, majitel proto s mostem může nakládat podle svých záměrů.
Pražští politici se zatím neshodují v tom, zda most opravit, nebo
nahradit novým.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu,
nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského
mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Nebourat opravit! Terminátorem, který stále působí i na ostatní mosty jsou nové tramvaje se svojí dynamickou váhou 64 t, je směšné zakazovat vjezd nákladním autům nad 5 t. Pomohlo by používat staré T3, které ve dvojici váží polovic