Dům
definuje svou podobu z urbánního kontextu, ve kterém se nachází. Za prvé z
umístění na ostrohu v běžné uliční zástavbě vzniklé v minulosti a nyní
odstraněné. Jako jediná hmota tak odpovídá na věž kostela Milosrdných Bratří a
vytváří tak pomyslné pylony brány do města. Dalším silným faktorem umístění a
formy domu je pohled z protilehlé ulice, kdy se objekt jednoznačně uplatňuje
jako nenápadný solitér, byť v každou denní dobu jinak. Třetím ovlivňujícím
momentem je reakce na okolí, kdy byl investorem požadovaný technický detail
zasklení chodeb povýšený ze všednosti na něco, co by bylo možno nazvat šperkem
architektury. Sponky o velikosti běžného mobilu kotvící skla ke konstrukci jsou
z leštěné nerezi. V určitou denní dobu tak fasáda září mnoha zrcátky
odrážejícími nebe. Poeticky tak upomíná na řád a logiku sebe sama.
Autorská
zpráva
Bohuzel, nelze nez souhlasit s vyse napsanymi komentari. Franek opet nezvladl ukocirovat svoje ego a dopadlo to opet rozpacite. Opisovani od Zumthora v Bregenzu je opravdu jen formalni, tady nedava smysl. Delat do ulice slepou fasadu je sproste, slusny architekt by se tak chovat nemel. Mesto je dulezitejsi nez dum. Kdyby se tak choval kazdy, jak by ta ulice vypadala? Napsat, ze je to |nenapadny soliter| je teda dobry nesmysl, takovy protimluv. Vyrovnavat soukromym investorskym projektem vyskovou hladinu kostela je taky pekna drzost. Tento projekt ma vlastne mozna tak hezke detaily (ikdyz to kotveni sklenene fasady rohodne neni elegantni, nazyvat to sperkem je totalni nedostatek sebereflexe) a mozna nejaky koncept, vsechno ostatni je ale spatne. Franek je jeden z nejprecenovanejsich ceskych architektu.
Už samotná podstata domu je špatná. Dům, který má do ne zcela bezvýznamné ulice vlastně zadní fasádu. Bohužel je to ukázka přesně toho, jak to nedělat. Investor koupí parcelu a chce tam narvat něco, co se tam nevejde. Výsledkem jsou také opravdu mizerné dispozice, kdy si s využitelností opravdu nikdo hlavu nedělal. A profesor Fránek dal vzpomenout na doby, kdy se mi jeho tvorba moc nelíbila a kdy prakticky každá stavba byla kopií nějaké jiné stavby. Tady je to geniální Zumthor v Bregenz, kde má toto řešení mnohem větší logiku.
3 pokusy obhájit aroganci budovy nestačily.A nepomohlo by ani dalších 10. Přitom je to tak jednoduché: stačilo by říci: já jsem prof. Fránek!
Souhlasím, že dům je pěst na oko. Možná rozkošně šajní |zrcátka |
upínající fasádu, která je o pár pater vyšší než by být měla, aby si investor namastil kapsu., asi. Více bych ocenila SOULAD stavby
s okolím, ale to se dnes nenosí.
Řekl bych, trochu egoistické, brutální, bez ohledu na okolní souvislosti.
Trčí to jako pěst urbanismu.