Soutěž
CBRE Art of Space Awards vyhlásila nejlepší kancelářské, maloobchodní
a industriální prostory v ČR. Kam budou směřovat trendy komerčních
nemovitostí v post-koronavirové době?
CBRE Art
of Space Awards, volně navazující na pět úspěšných ročníků soutěže CBRE
Zasedačka roku, vyhlásila vítěze. Desetičlenná
odborná porota v čele s renomovanou architektkou Evou Jiřičnou o nich rozhodla
z téměř 250 přihlášek v 6
hlavních kategoriích napříč celým spektrem komerčních nemovitostí. Hodnotícími
kritérii byly současné trendy, odrážející se v praktickém využití,
designu, nových technologiích a vstřícnosti k životnímu prostředí.
Tituly vybojovaly projekty z různých oborů napříč celou Českou republikou.
CBRE již nyní plánuje další ročník – a bude zajímavé sledovat, jak
současná pandemie koronaviru ovlivní trendy, jimiž se komerční nemovitosti
budou dále ubírat. Nejen z pohledu architektů, majitelů a pronajímatelů
v ekonomickém kontextu, ale také běžných uživatelů s ohledem na jejich
zdraví a bezpečnost.
Organizátorem
soutěže je česká pobočka společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních
realitních služeb. Clare Sheils,
generální ředitelka CBRE, k letošnímu ročníku Art of Space
uvedla: „Plánovali jsme uspořádat velký galavečer
s vyhlášením vítězů a předáním ocenění, soutěž by si to bezesporu
zasloužila. Počet i kvalita přihlášených předčily naše očekávání – a to i
v kategoriích maloobchodních a industriálních nemovitostí, o které jsme soutěž
nově rozšířili. Je potěšující vidět zvyšující se zájem firem vytvářet v České
republice opravdu kvalitní a inspirativní prostředí. Podle našeho názoru se
toto nezmění ani v časech po koronaviru, pouze se ukáže jakým směrem se
design a funkčnost komerčních nemovitostí budou muset posunout, aby
uspokojily nové potřeby a požadavky svých uživatelů.“
„Výraznější změny v řešení komerčních prostor budou diktovat
nové standardy ve stylu práce. Dojde k výraznému nárůstu práce z domova
a firmy budou své kanceláře přizpůsobovat novým potřebám. Předpokládáme,
že dojde k akceleraci práce s tzv. big data z mobilních telefonů a že
také přibude další senzorika v samotných prostorách. Ještě více se bude
sledovat kvalita vnitřního prostředí, pohyb jednotlivých osob a jejich návyky
či základní zdravotní údaje jako třeba tělesná teplota. Potenciál s velkým
přínosem pro firmy i uživatele je obrovský. Na druhé straně to s sebou
nese i mnoho výzev, které se nutně promítnou do designu komerčních prostor.
A to již velmi brzy,“ dodává Filip Muška, workplace konzultant CBRE.
Desetičlenná porota neměla při rozhodování o vítězích
lehkou úlohu. Eva Jiřičná,
předsedkyně poroty, k výsledkům soutěže uvedla: „Soutěž CBRE Art of Space Awards je
skvělým počinem ukazujícím, jak se v Česku přístup ke komerčním
prostorám neustále mění tak, jak se vyvíjí celý náš způsob života. Každý rok je
vidět posun, jak přistupujeme k designu a vnitřnímu prostředí budov,
v nichž pracujeme. V jejich interiérech tráví většina z nás
mnohem více času, než kdekoli jinde. Mnohdy i včetně domova. Přitom se jim
dlouho věnovala jen malá pozornost. Naše zdraví a kvalita místa pro práci je
nyní důležitější než kdykoliv předtím. Letošní vítězné projekty soutěže jsou
toho dokladem.“ Všichni vítězové včetně architektů získali originální designové
ceny od české společnosti Sans Souci, která se zaměřuje na dekorativní
svítidla a světelné objekty a zajišťuje originální výzdobu interiérů v
nejluxusnějších destinacích světa.
Design pracovního prostoru
V kategorii Design pracovního prostoru v segmentu
kanceláří porotci postavili nejvýše prostory společnosti Deloitte v Praze 2 (autor
konceptu: Atelier Kunc Architects). Ty jsou kombinací pracovního a domácího
prostředí. Zaměstnanci mají k dispozici několik kaváren, coworkingové
prostory, klidné zóny pro nerušenou práci i venkovní relaxační zónu.
Nezapomíná se tu ani na klienty – setkávání s nimi se často koná na
prostorné terase. Ve stejné kategorii v segmentu industriálu
si vítězství odnesla firma Kloboucká
lesní v Brumově-Bylnici (autor konceptu: Ing. Pavel Srba, Arch. Ivan
Bergmann). Její výrobní hala, která je součástí celého dřevozpracovatelského
areálu společnosti, myslí na ekologii i okolní krajinu. A díky jedinečnému
architektonickému řešení do ní také výborně zapadá. Nechybí dřevěná treláž na fasádě,
štěpka na vytápění či fotovoltaický systém jako zdroj energie.
Nejatraktivnější meeting point
V kategorii Nejatraktivnější meeting point v segmentu kanceláří
triumfoval NN IT Hub v Praze 5
(autor konceptu: Ing. arch. Aneta Coufalová), kde o zasedačkách rozhodovali
samotní zaměstnanci. Design zasedacích místností zahrnuje špičkové technologie
a stimuluje produktivitu. V jedné se lze zabořit do oblak, v další
čeká hrdina arkádových videoher, jinde zase živá stěna připomínající džungli.
Ve stejné kategorii v segmentu retailu vyhrály prostory Food Courtu
OC Olympia Plzeň (autor konceptu:
neuvedeno). Zde interiér dotváří mech, živé květiny a industriální nádech,
který odkazuje na místní průmysl.
Zdravé
prostředí a udržitelnost
V kategorii Zdravé prostředí a udržitelnost titul získala společnost Doosan Bobcat v Dobříši (autor
konceptu: Červený klobouk ateliér). Výrobce stavebních strojů do své nové
evropské centrály zahrnul vše, co je mu blízké: např. hrubé materiály jako kov,
beton a kámen. Důraz kladl mimo jiné na prostorovou akustiku, správné
osvětlení a zeleň. Hodnocení kategorie se opíralo o expertní posouzení
odborníků z České rady pro šetrné budovy, která byla odborným garantem
této části soutěže a u přihlášených projektů prováděla audit
vnitřního prostředí. „Při porovnání
s minulými lety je vidět, že ubývá interiérů, které pracují s prvoplánovým
designovým wow efektem a přibývá kvalitních, koncepčně řešených prostor.
Důkazem je právě letošní vítěz, který získal od poroty nejvyšší hodnocení za prostorový koncept a za
dobrou kvalitu vzduchu. Kanceláře byly dobře zregulovány z hlediska
koncentrací CO2 i vlhkosti vzduchu, což stále nebývá samozřejmostí.
Porota zároveň vyzdvihla intenzivní zakomponování zeleně do konceptu
kanceláře,“ uvedla Simona Kalvoda, výkonná ředitelka České rady pro šetrné
budovy, a dodala: „Poptávka po zdravém vnitřním prostředí
zůstane vysoká. Exponovanou se stane dosud často opomíjená kvalita vzduchu. Právě
jeho nedostatečná vlhkost intenzivně zvyšuje pravděpodobnost infekce. Věříme,
že poučení z koronavirové pandemie povede k rozšíření zdravého vnitřního
prostředí napříč všemi sektory komerčních nemovitostí.“
Coworking
a flexibilní kancelář
V kategorii Coworking a flexibilní kancelář se na nejvyšším stupni umístily
prostory společnosti WeWork v Praze
1 (autor konceptu: Krists Ernstsons). Sdílené kanceláře se staly hitem
posledních let a ani postkoronavirová doba tento trend nezmění. V této
krizi se naopak jasně projevilo, jak strategickou roli mohou flexibilní
kanceláře sehrát v životě firem – nejen z hlediska finančního, ale i jako
součást firemní politiky či možnosti rozprostření rizik. A v pětipatrovém
coworkingu společnosti WeWork se představám o pracovním prostředí meze
nekladou. Je zde možné si pronajmout celou kancelář, ale současně i jen
pracovní stůl nebo třeba pouhé křeslo.
Design
retailového prostoru
V kategorii Design retailového prostoru zvítězila Kovárna v Čeladné (autor konceptu: Ing. arch. Romana Mališ
Bílková, RMBA Architekti). Její
majitelé podle svých slov přivezli do Beskyd trochu pražského punku. Lze sem
zajít na kávu nebo si užívat pohled na horská panoramata nad sklenkou
vína. Současně zde mají svůj ateliér i architekti.
Revitalizace
brownfieldů
V kategorii Revitalizace brownfieldu si vítězství odnáší bývalá výrobna uzenin přeměněná
na kanceláře v Praze 4 (autor konceptu: Atelier Hoffman). Původní
vyhlášenou uzenářskou výrobu Augustína Šebka nahradil moderní čtyřpatrový
kancelářský objekt, jehož autorům se podařilo zachovat nejen původní komín, ale
i celkový genius loci místa.
Zvláštní
cena poroty
Speciální kategorií
soutěže CBRE Art of Space Awards se stala Zvláštní cena poroty. Tu získal projekt Cyberdog v Praze 13 (autor konceptu: David Černý a Tomáš
Císař). Je plný vytříbeného designu a ukazuje, co dokáže umělá
inteligence. V baru si objednáte pomocí tabletu a skleničku vám připraví
netradiční číšník – robot. Ten pak pošle na stůl vaši objednávku vozíkovou
dráhou. „Některé stavby se prostě vymykají kategoriím i limitům. A právě
takový projekt jsme se rozhodli ocenit. Hlavní roli tu hrají technologie, které
mění svět. A s ním i komerční nemovitosti,“ okomentovala odborná porota.
Cena
veřejnosti
Do soutěže byla
zapojena i široká veřejnost. Ta v online hlasování, které probíhalo na webových
stránkách soutěže, volila nejlepší projekt v kategorii Design retailového
prostoru. Lidé mohli vybírat ze všech 50 kaváren, restaurací a obchodů,
které se do kategorie přihlásily. Vítězem Ceny veřejnosti se stala Preciosa Lighting v Praze
1 (autor konceptu: Michael Vasku a Andreas Klug), která ve výjimečných
prostorách v historickém centru Prahy představuje ikonické lustry a český
křišťál v kombinaci s moderními trendy.
www.artofspace.cz
tisková zpráva
Příloha:
Mozaika názorů členů
odborné poroty CBRE Art of Space Awards k vlivu pandemie Covid-19 na budoucnost
a design komerčních realit
Alexandra Tomášková, výkonná
viceprezidentka pro Maďarsko a Českou republiku, Skanska
Jsem přesvědčená, že po odeznění
bezprostředních problémů a omezení způsobí současná situace další rozvoj
flexibilních kancelářských konceptů. Vzhledem k nejisté budoucnosti budou
společnosti vyžadovat mnohem větší flexibilitu v pronájmu prostor, kterou
jim právě tyto koncepty včetně co-workingu mohou poskytnout. Firmy také začnou
více dbát na zdraví svých zaměstnanců, takže kancelářské prostory čeká proměna
z hlediska většího důrazu na kvalitu vnitřního prostředí.
Řada společností po zkušenostech
s dobrým fungováním práce na home office opustí od potřeby pevného
pracovního místa pro všechny zaměstnance a poměr pracovních míst k počtu
zaměstnanců se tak pravděpodobně výrazně sníží. Při požadavku na velikost
prostor se to ale vykompenzuje novými požadavky na vnitřní rozložení a zařízení
kanceláří. Pracovních míst bude sice méně, budou ovšem umístěná ve větší
vzdálenosti od sebe. Samozřejmostí budou dezinfekční gely a snadno omyvatelné
materiály, kromě toho můžeme očekávat i automatické dveře nebo třeba jednorázové
pracovní podložky na stoly. Všechny prostory budou uzpůsobené k tomu, aby
mohli lidé dodržovat přiměřený odstup, čemuž bude napomáhat i značení pro
doporučený směr pohybu. To všechno se může promítnout i do větších nároků na
poptávané plochy kanceláří.
Pavel Sovička, generální
ředitel Panattoni pro ČR a Slovensko
Restriktivní opatření spojená
s onemocněním Covid-19 zcela jednoznačně urychlila rozvoj e-commerce. I
lidé, kteří dosud nebyli zvyklí nakupovat oblečení či potraviny na internetu,
velmi rychle změnili své návyky. A po uvolnění opatření je už nebudou chtít
vracet ve stejné míře zpět, protože zjistí, že je to pohodlnější. Již nyní
registrujeme poptávky na rozšíření stávajících a výstavbu nových kapacit právě
od e-shopů. Výroba a logistika bude však i nadále hledat prostory
v blízkosti měst s dobrou dopravní infrastrukturou. V každém
případě věřím, že téma udržitelnosti zůstane pro investory a nájemce i
nadále prioritní oblastí. V českém kontextu očekávám rozvoj především
městských brownfieldů. Ty jsou totiž výhodné nejen z ekologického hlediska,
když minimalizují zábor zemědělských ploch, ale mají také ideální polohu pro
výrobu a zásobování přímo v blízkosti spotřeby a dostupné pracovní
síly.
Petr Váša, manažer divize Microsoft 365 v Microsoft Česká republika
a Slovensko
Firmy
dnes čelí zvýšenému tlaku, aby zůstaly ve spojení a umožnily svým zaměstnancům
možnost práce na dálku. Ti pak můžou nadále komunikovat se zákazníky a partnery. Jsme přesvědčeni, že tento
okamžitý globální přechod na práci na dálku bude zlomovým bodem v tom, jak
pracujeme a učíme se. Už nyní vidíme, jak se řešení, která umožňují práci
a učení se z domova přes konferenční hovory a spolupráci díky
sdílení dat a dokumentů, staly klíčovým prvkem našeho fungování. Tento trend potvrzují
i čísla vztahující se k využívání naší platformy Microsoft Teams, která pomáhá
zůstat ve spojení a být produktivní. V dubnu zaznamenala denní rekord 2,7
miliardy minut online schůzek v jednom dni. Na druhou stranu je patrná
také touha po fyzickém spojení a očním kontaktu – lidé si nyní při schůzkách
zapínají video až dvakrát častěji. Tato zkušenost bude mít vliv na další vývoj
firemní kultury a spolupráce a určitě do budoucna ovlivní i požadavky na
firemní prostory.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…