Předmětem soutěže je zpracování architektonického návrhu podoby nového sídla Správy železnic, státní organizace v jižním sousedství připravovaného Terminálu Smíchov podél ulice Nádražní v Praze 5.
V současnosti sídlí Generální ředitelství a organizační jednotky Správy železnic na řadě míst v Praze, což je neefektivní z pohledu jejich vzájemné spolupráce a komunikace. Navíc jde často o nevyhovující starší objekty a prostory, které jsou ze stavebně technického pohledu náročné jak na provoz, tak i na údržbu. Tento stav není dlouhodobě udržitelný, a proto je snahou Správy železnic prakticky celou administrativní část vedení společnosti centralizovat na jednom místě. Díky tomu chce v budoucnu stoprocentně dostát všem povinnostem manažera infrastruktury a významného zaměstnavatele.
Z tohoto důvodu přistoupila Správa železnic k vyhlášení architektonické soutěže s názvem „Centrála Správy železnic“. Cílem stavby nové Centrály Správy železnic je vytvořit centrální pracoviště, které by odpovídalo nejen současným požadavkům na architektonické, technické a provozní řešení stavby, ale také zvýšilo efektivitu a flexibilitu pracovních procesů a celkově reprezentovalo budoucí vizi Správy železnic jako správce komplexního dopravního systému pro 21. století. Její budova by měla být zároveň navržena tak, aby naplnila principy ekologie a trvalé udržitelnosti.
Předpokládá se, že v Centrále bude sídlit Generální ředitelství Správy železnic a pět organizačních jednotek s celkovým počtem cca 1350 zaměstnanců. Zadavatel preferuje umístění Generálního ředitelství (GŘ) v samostatné budově s možností propojení s dalšími objekty (např. subtilními konstrukcemi). V těch se předpokládá umístění Stavební správy západ (SSZ), Centra telematiky a diagnostiky (CTD), Správy železniční geodézie (SŽG), Centra sdílených služeb (CSS) a Hasičského záchranného sboru (HZS).
Termíny soutěže:
2. 10. 2020 – vyhlášení soutěže
12. 1. 2021 – odevzdání soutěžních návrhů
1. 2. – 5. 2. 2021 – hodnotící zasedání poroty
Soutěžní podmínky:
podle podkladů pořadatele
Související článek:
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na terminál Praha východ
Co se děje s budovami, které sloužily jako administrativní a pro provozní nevhodnost byly opuštěny?