Výstavba nového pracoviště řízení provozu byla v areálu v
Praze na Balabence zahájena v dubnu roku 2014. Projekt s celkovými náklady 365
miliónů Kč byl dokončen v dubnu 2016. V prostoru trojúhelníkového tvaru ohraničeném
trojicí železničních tratí (Praha hl. n. – Turnov, Praha Masarykovo nádraží –
Česká Třebová a Praha-Libeň – Praha-Holešovice) vznikla budova s pěti
nadzemními podlažími, z nichž tři nejvyšší jsou vyhrazena především pro
dopravní dispečerské sály.
Budova má téměř čtvercový půdorys s rozměry 40×43 m a je
hmotově rozdělena na dvě části, které odpovídají i provoznímu členění budovy.
V odlehčeném proskleném parteru je umístěna administrativní část, těžká
členěná hmota vyšších pater je provozní a sálová. Spodní část budovy je
otevřena ke všem světovým stranám plně prosklenými plochami, které jsou
překryty předsazenými hliníkovými stínícími lamelami. Nad proskleným přízemím
je po celém obvodu umístěn světelný pruh. Vrchní část budovy je hmotově i
plošně členěna, prosklené plochy se střídají s plnými. Z východu a západu jsou
navíc prosklené zářezy mezi sály. Všechny prosklené plochy pláště, vyjma
východní a západní fasády v zářezech, jsou kryty stínícími lamelami.
Plné plochy pláště budovy jsou navrženy jako provětrávaná fasáda obložená
velkoformátovými deskami v barvě metalické šedostříbrné. Prosklené fasády se
stíněním jsou hliníkové, systémové. Barva hliníkových konstrukcí je grafitová
šedá.
Stavba se v roce 2016 stala jedním z vítězných
projektů soutěže Česká dopravní stavba.
V novostavbě významné administrativní budovy kladl
zadavatel mimořádný důraz na zajištění zvukové izolace a akustické pohody
vnitřních prostor. Pro splnění vysokých technických požadavků musela montážní
firma nejen zvolit vhodný materiál – speciální sádrokartonové desky Rigips Die
Harte, ale soustředit se zejména na dodržení všech technologických postupů a
dbát na nejvyšší kvalitu řemeslného zpracování všech detailů. Pomocí těchto
desek byly splněny požadavky vysoké vzduchové neprůzvučnosti – až 70 dB.
Aby se dílo vydařilo, musela se realizační firma Ekomont
vyrovnat se náročnou koordinací s ostatními řemesly, zejména při zakládání
příček na hrubou podlahu pro zamezení prostupu zvuku. Dále bylo nezbytně nutné
vyřešit i detaily redukovaného napojení na lehký obvodový plášť, opět pomocí
desek Die Harte.
V soutěži Rigips Trophy 2016 získal projekt Cenu
projektového týmu.
Investor: Správa železniční a dopravní cesty, s.o., Stavební
správa Západ
Projektant: SUDOP Praha, a. s., Ing. Jindřich Janourek, Ing. Martin Nápravník
Generální dodavatel: Metrostav, a. s.
OZ/PT: LBA
Materiály Rigips: Super, Rifino Top, hladké profily, desky
Die Harte imprägniert
Konstrukce: příčky a dělicí stěny
Realizační firma: Ekomont, spol. s r. o.
Publikováno v časopise Stavba č. 4 /2017, str. 66
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA