Centrální dispečink Praha

Výstavba nového pracoviště řízení provozu byla v areálu v Praze na Balabence zahájena v dubnu roku 2014. Projekt s celkovými náklady 365 miliónů Kč byl dokončen v dubnu 2016. V prostoru trojúhelníkového tvaru ohraničeném trojicí železničních tratí (Praha hl. n. – Turnov, Praha Masarykovo nádraží – Česká Třebová a Praha-Libeň – Praha-Holešovice) vznikla budova s pěti nadzemními podlažími, z nichž tři nejvyšší jsou vyhrazena především pro dopravní dispečerské sály.

Budova má téměř čtvercový půdorys s rozměry 40×43 m a je hmotově rozdělena na dvě části, které odpovídají i provoznímu členění budovy. V odlehčeném proskleném parteru je umístěna administrativní část, těžká členěná hmota vyšších pater je provozní a sálová. Spodní část budovy je otevřena ke všem světovým stranám plně prosklenými plochami, které jsou překryty předsazenými hliníkovými stínícími lamelami. Nad proskleným přízemím je po celém obvodu umístěn světelný pruh. Vrchní část budovy je hmotově i plošně členěna, prosklené plochy se střídají s plnými. Z východu a západu jsou navíc prosklené zářezy mezi sály. Všechny prosklené plochy pláště, vyjma východní a západní fasády v zářezech, jsou kryty stínícími lamelami.
Plné plochy pláště budovy jsou navrženy jako provětrávaná fasáda obložená velkoformátovými deskami v barvě metalické šedostříbrné. Prosklené fasády se stíněním jsou hliníkové, systémové. Barva hliníkových konstrukcí je grafitová šedá.

Stavba se v roce 2016 stala jedním z vítězných projektů soutěže Česká dopravní stavba.

V novostavbě významné administrativní budovy kladl zadavatel mimořádný důraz na zajištění zvukové izolace a akustické pohody vnitřních prostor. Pro splnění vysokých technických požadavků musela montážní firma nejen zvolit vhodný materiál – speciální sádrokartonové desky Rigips Die Harte, ale soustředit se zejména na dodržení všech technologických postupů a dbát na nejvyšší kvalitu řemeslného zpracování všech detailů. Pomocí těchto desek byly splněny požadavky vysoké vzduchové neprůzvučnosti – až 70 dB.

Aby se dílo vydařilo, musela se realizační firma Ekomont vyrovnat se náročnou koordinací s ostatními řemesly, zejména při zakládání příček na hrubou podlahu pro zamezení prostupu zvuku. Dále bylo nezbytně nutné vyřešit i detaily redukovaného napojení na lehký obvodový plášť, opět pomocí desek Die Harte.

V soutěži Rigips Trophy 2016 získal projekt Cenu projektového týmu.


Investor: Správa železniční a dopravní cesty, s.o., Stavební správa Západ
Projektant: SUDOP Praha, a. s., Ing. Jindřich Janourek, Ing. Martin Nápravník
Generální dodavatel: Metrostav, a. s.
OZ/PT: LBA
Materiály Rigips: Super, Rifino Top, hladké profily, desky Die Harte imprägniert
Konstrukce: příčky a dělicí stěny
Realizační firma: Ekomont, spol. s r. o.

Publikováno v časopise Stavba č. 4 /2017, str. 66

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*