Autor: OMA — Rem Koolhaas (*1944), Joshua Ramus (*1969)
Stavebník: The Seattle Public Library
Spolupráce: OMA — Mark von Hof-Zogrotzki, Natasha Sandmeier, Meghan Corwin, Bjarke Ingels, Carol Patterson / LMN — Robert Zimmer, Sam Miller, Tim Pfeiffer, Steve DelFraino, Mary Anne Smith, Dave Matthews, Vern Cooley, Pragnesh Parikh
Joint Venture architekt: LMN Architects
Soutěž: 1999 (1. místo)
Realizace: 1999-2004
Adresa: 1000 4th Avenue, Seattle, Washington, USA
V roce 1998 schválili seattelští voliči ambiciózní program na zdvojnásobení stávajících ploch městských veřejných knihoven. Součástí programu „Libraries for All“ bylo i vybudování několika nových poboček a jednou z nich se stala právě nová centrální knihovna. Na prestižní objekt byla vypsána architektonická soutěž, v níž zvítězil Rem Koolhaas se svou kanceláří OMA a porazil tak i místního rodáka Stevena Holla.
Knihovna byla postavena v samotném centru města na ploše jednoho městského bloku a je v pořadí třetí knihovnou na stejném místě. V 11 podlažích na 35 000 m2 je zde vytvořen prostor pro 1,45 milionů svazků (dnes 1 milion), který navštěvuje 8000 návštěvníků denně. Dalších 7000 m2 je vyčleněno v suterénu objektu na veřejné parkoviště pro 143 aut.
Dům je vytvořen z pěti základních neměnných objemů vertikálně navršených na sebe. Zbývající čtyři jsou umístěny mezi ně a navzájem je propojují. Zároveň plní funkci flexibilní části knihovny, která je připravena na změny vyvolané případnými novými potřebami přesně v intencích původního konceptu. Architekti zde jasně definovali svůj názor na měnící se význam knihoven v postmoderním světě přesyceném informacemi: „Naší ambicí bylo předefinovat a znovu objevit knihovnu jako instituci, která už není zasvěcena výhradně knihám, ale stává se informačním skladem, kde jsou všechna média — nová a stará — představena společně v režimu s novou kvalitou. V době, kdy informace mohou být získány kdekoliv, je právě souběžnost všech médií, profesionalita prezentace a jejich vzájemné působení tím, co dělá knihovnu životaschopnou. Knihovna je tak transformována z místa vyhrazeného pouze pro čtení na společenské centrum s širším mnohovrstevnatým posláním.“
Vzájemný posun pěti hlavních objemů vytváří charakteristický výraz objektu, který jako by se sem zatoulal z nějakého kubistického obrazu. Design knihovny je pak dotvořen vzdušnou ocelovo-skleněnou pavučinou obvodového pláště, jejíž polopropustný povrch umožňuje dobrou komunikaci knihovny s okolním městem.
Publikováno ve Stavbě č. 2/2006
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…