Původní most z roku 1963, první lanový most ve Švýcarsku, už zeslábnul a poté, co se v roce 2007 přetrhlo jedno z jeho šesti lan, nebyla jeho rekonstrukce možná (Foto od Stefana de Maddaleny starého mostu po přetržení lana). Přes řeku Birs nyní vede z Basileje do Birsfeldenu nový most pro pěší od basilejské architektonické kanceláře Christ & Gantenbein, jejíž návrh zvítězil v soutěži vypsané roku 2010.
Při prvním pohledu si člověk mostu sotva všimne, tak je křehký a tak nenápadně se houpe nad řekou. Všechno na tomto mostě je útlé a redukované. Opisuje hladký oblouk nedaleko od přehrady z padesátých let, na kterou se architekti formálně orientovali. Na obou březích vede přechod k rozlehlým loukám, Birs tady vtéká do Rýna.
Dvě pole o rozpětí 20 a 50,5 m sestávají z téměř 5 metrů širokých, ale jen 68 cm vysokých hermeticky uzavřených ocelových boxů. V příčném směru je most položen na pohyblivých opěrách na Birsfeldské straně a pevných na Basilejské. Mezi tím je nakloněná, směrem dolů se zužující ocelová deska jako podpora, která je betonovým kloubem spojena se starým základem lanového mostu.
Za tmy pak tato skromná elegantní stavba předvádí jiný výkon: V tyčkovém zábradlí je zabudované osvětlení, které světlým pruhem sleduje křivku mostu.
moc se mě to líbí
Pokud vím, tak jméno pro každou ulici nebo náměstí musí být schváleno místopisnou komisí. Jak je tedy možné, že si…
oprava : ..nechuť mírnou, .... záruka, že nevytvoří i něco.....
Tak ikonická architektura? Pro mne je to totální nesympatická asymetrie, která postrádá pohodu a líbivost, a naopak vyvolává neklid a…
Projektantem má být METROPROJEKT Praha. Poptám se podrobněji na SŽ a doplním.