Návrh nového stavebního zákona
je ve třetím čtení a čeká na schválení Poslaneckou sněmovnou. Ač Hospodářský
výbor podporuje některé zásadní požadavky českých měst formulované v tzv.
Čtyřech městských artikulích a schválené v orgánech Svazu měst a obcí, bez
jejich přijetí ve třetím čtení zákon zapříčiní stagnaci obcí a měst i
ekonomické problémy celé republiky.
Pro
velká města, která se podílí na více než třetině HDP České republiky, a jsou
tak tahouny celé ekonomiky, by nový zákon bez přijetí potřebných změn
v praxi znamenal velké problémy. Například by pro ně bylo nemožné samostatně
pořizovat územní a regulační plány k rozvoji vlastní obce dle zájmů jejích
občanů a místo nich by je pořizovala státní správa. Stejně tak by nebylo možné
přizpůsobovat výstavbu místním podmínkám a plánovat kvalitní ulice, náměstí,
veřejnou zeleň či veřejný prostor, neboť by všechny plány musely odpovídat
celostátní vyhlášce. V neposlední řadě by potom hrozil nedostatek
dostupného bydlení. A to z toho důvodu, že ministerstvem nastavené normy
neumožňují povolování bytů v centrech a ulicích větších měst.
„Byl jsem zaskočen z vystoupení paní ministryně Dostálové v Parlamentu,
když odmítla již dříve přislíbenou podporu svěření územního plánování obcím i
zachování smíšeného modelu státní správy. Byl to od ní takový unikátní
dvojpodraz na samosprávy. Dnes jasně ukazujeme, že česká města drží pohromadě a
opakujeme naše dlouho formulované teze. Stávající návrh nebere v potaz, že
základem rychlého rozhodování, odpovědného povolování a zdravého rozvoje je
kvalifikovaná dohoda v území, kterou dle našich zkušeností neudělá nikdo jiný
než samospráva v procesu pořizování územních plánů v diskusi se všemi aktéry v
území. Tento model není experimentem, ale je běžnou a osvědčenou praxí v
Evropě,“ řekl primátor hl. m. Prahy
a čestný předseda Svazu měst a obcí ČR (SMOČR) Zdeněk Hřib.
Ministryně
pro místní rozvoj Klára Dostálová podle stenozáznamu z 98. schůze
Poslanecké sněmovny dne 5. května 2021 řekla: „Svaz měst a obcí
hlasováním svého předsednictva tento návrh nepodpořil. Brno, které patřilo
společně s Ostravou a Prahou k hlavním propagátorům samostatné působnosti,
tento návrh nepodpořilo a zdrželo se. Pan primátor Prahy, která byla hlavním
tahounem tohoto návrhu, hlasoval dokonce proti němu.“ Její vyjádření však
nebylo pravdivé, proto na něj zástupci měst na dnešní tiskové konferenci reagovali a
odmítli jej.
Svaz
měst a obcí zároveň žádá ministerstvo, aby vyřešilo financování nebo náhradní
pořizování územních plánů pro malé obce, které nemají o vlastní pořizování
zájem. „Svaz měst a obcí ČR
podporuje možnost samostatné působnosti v oblasti územního plánování
včetně požadavku na zajištění financování obzvláště pro malé obce. Dále trváme
na zachování obecních stavebních úřadů v rámci smíšeného modelu veřejné
správy. Chaotický způsob projednávání návrhu stavebního zákona jen posiluje
naše obavy z paralýzy povolování staveb, a s tím spojeného čerpání
evropských financí a v konečném důsledku i ohrožení hospodářství celého
státu,“ uvedl předseda SMOČR
František Lukl, který nesouhlasí ani
s odnětím stavebních úřadů obcím.
Na
závažné nedostatky návrhu stavebního zákona upozorňuje také Institut plánování
a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), brněnská Kancelář architekta města (KAM) a
obdobné instituce v Ostravě, Plzni a Liberci. Nový stavební zákon
nezajišťuje dostatečně podporu bydlení a zachovává požadavky ze staveb sídlišť
v 70. letech minulého století, kvůli nimž nelze stavět či kolaudovat byty
v centrech měst či jejich kompaktních čtvrtích. Stát taktéž odmítá tvorbu
kvalitních parků či zklidňování ulic. „Kvůli požadavkům a normám na
osvětlení ze 70. let nebude možné povolovat byty v centrech a kompaktní
městské zástavbě, kde si lidé přejí žít, a bude dále růst tlak na výstavbu na
„zelené louce“ a rozšiřování měst do volné krajiny, prohlásil ředitel IPR
Ondřej Boháč.
„Brno má rozpracovaný územní plán a je tedy nutné, aby nový stavební
zákon zachoval kontinuitu v územním plánování,” popsal 1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík a dodal:
„Ústava zaručuje právo na samosprávu a rozhodování o rozvojí obce, a pravě
územní plán a stavební předpisy jsou zásadní nástroje ke správnému rozvoji obcí
a měst.”
Liberecký primátor Jaroslav Zámečník
doplnil: „Za statutární město Liberec prohlašujeme, že jsme spolu s dalšími
městy připravili teze Čtyř městských artikul. Zásadně podporujeme pořizování
územních plánů obcí a krajů v samostatné působnosti, možnost tvorby vlastních
stavebních předpisů pro statutární města po vzoru Pražských stavebních
předpisů, právo obcí stanovit v územním plánu odchylné požadavky na využití
území či šířky ulic podle místních potřeb a podmínek, kvalitativní územní
požadavky dle Politiky architektury a stavební kultury. Jde především o kvalitu
a prostupnost veřejného prostoru, vytváření adaptačních opatření ve městech
proti klimatickým změnám, bezpečnost a ochranu dětí, zklidňování dopravy,
požadavky na parkování a další soudobé přístupy ukotvené ve stavebním právu
pomáhající vytvářet pěkná a kvalitní města a obce.“
Města dále usilují o získání postavení
dotčeného orgánu a možnost vyjadřovat se v povolovacím řízení
k souladu záměrů s územním plánem, který předtím schválila. Takovým
vyjádřením by pak byla sama vázána v dalším řízení. Veřejnost by tak
získala záruku, že změny politické reprezentace obce již nebudou zpětně narušovat
jednou dané sliby a právní jistotu vlastníků a soukromých investorů.
„Je mylné si myslet, že tento návrh zjednoduší a zrychlí stavební
řízení. Kompletní přesunutí stavebních úřadů přinese jen zvýšení úředníků,
prohloubení byrokracie a zbytečné náklady. Lidé mají na rozdíl od státních
úřadů důvěru v obec a její úřady. Nechápu poslance, kteří jsou zároveň
zastupiteli obcí a měst, že pro tento zákon mohou hlasovat,“ dodal
náměstek primátora města Plzně a poslanec Pavel Šindelář.
Zástupci českých měst oceňují aktivitu
koaličních i opozičních poslanců při podpoře klíčových pozměňovacích návrhů.
foto: iStock
Požadavek na pořizování i schvalování ZÚR krajů a ÚP měst a obcí v jejich samostatné působnosti je zcela logický, prostředky na ně stačí převést do rozpočtů samospráv. Stát by měl kontrolovat jen soulad této ÚPD se zákony a vyhláškami, s mezinárodními závazky, celostátními územními dokumenty (PÚR, celostátní koncepce regionálního rozvoje, ochrany přírody, krajiny a celostátní technické infrastruktury, nic víc. Stavební úřady nechat na vybraných městech s přenesenou působností, žádné přesuny a revoluce, nebo se to rozpadne. Záměry a dokumentace staveb přeposílat ze stav. úřadů všem DOSS elektronicky a elektronicky shromažďovat a vyhodnocovat došlá vyjádření, klíčový požadavek je rozeslat všem najednou se stejnou lhůtou k vyřízení, na lhůtách trvat. Jedině to zkrátí přípravu staveb.Žádné nové úřady!