Cyklus
10 diskuzních setkání ke Stavebnímu zákonu zahajuje téma Ochrana veřejných
zájmů
Pravidelná pondělní diskuzní setkání o
problematice Stavebního zákona zahajuje téma Ochrana veřejných zájmů již v
pondělí 14. září 2020 v 15:00 v Nadaci ABF.
Cyklus Stavební zákon pořádá Nadace pro
rozvoj architektury a stavitelství v rámci České stavební akademie ve spolupráci s
Českou Společností pro stavební právo, MMR, MPO, SPS, profesními komorami a
dalšími profesními institucemi, orgány veřejné a státní správy.
Rekodifikace stavebního práva je
velké téma, o kterém se hovoří velmi hlasitě již několik let. Slibuje skutečné naplnění
principu jedna stavba – jeden úřad – jedno povolení vytvořením nové jednotné
soustavy státní stavební správy s integrací dotčených orgánů, změny
v územním plánování, urychlení povolení i digitalizaci celého stavebního
řízení. Vzbuzuje velká očekávání. Zaznívá chvála, silně je slyšet kritika –
kritika způsobu přípravy zákona ve spolupráci MMR a HK, kritika vlastního textu
zákona vyjádřená uplatněním více než pěti tisíci připomínkami, kritika častých
a zásadních změn navržené úpravy, a to i v průběhu mezirezortního připomínkového
řízení. V současné době byl návrh zcela nového stavebního zákona, který
vyvolal nutnost změn v dalších 57 zvláštních zákonech, projednán Legislativní
radou vlády, vláda jeho aktuální podobu schválila a již v září by měl být
předán k dalšímu projednávání do Poslanecké sněmovny.
Každý o rekodifikaci něco zaslechl,
informace i názory se různí, pro časté změny je situace mnohdy nepřehledná.
Proto je připraven cyklus pravidelných diskusních setkání, kde zástupci
předkladatele budou mí prostor vysvětlit změny oproti současnému stavu i jejich
dopady, seznámit s aktuálním stavem projednávání v Parlamentu, a kde zazní
i hlasy „z druhé strany“ od zástupců stavebních úřadů, obcí, investorů,
projektantů a dalších subjektů podílejících se na přípravě i realizaci
stavebním procesu.
I Vy můžete
přijít diskutovat, prezentovat svoje názory a zkušenosti.
pořadatel: Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství
místo: Nadace ABF, Václavské nám. 31, Praha 1
čas: 15.00
– 17.00 hod. / vždy v pondělí
Odborným garantem cyklu diskuzí je JUDr.
Vladimíra Sedláčková.
HARMONOGRAM
14. 9. 2020 “ Ochrana veřejných zájmů
Institucionální změny – reorganizace
dotčených orgánů a jejich maximální možná integrace do státních stavebních
úřadů. Stavebník nebude muset shánět desítky razítek dotčených orgánů a sám
řešit jejich často protichůdné požadavky. Integrací dojde k zásadnímu
zjednodušení řízení, posílení odpovědnosti stavebního úřadu za výsledek řízení
a ochranu veřejných zájmů jako součást jeho rozhodování.
Změna formy – dotčené
orgány neintegrované do nové soustavy stavebních úřadů (Agentura ochrany
přírody a krajiny, částečně památkáři) nebudou již vydávat závazná stanoviska,
ale vyjádření jako formálně nezávazný úkon. Zavedení fikce souhlasného
vyjádření bez připomínek v případě, že se dotčený orgán nevyjádří ve
stanovené lhůtě.
21. 9. 2020 “ Státní stavební správa
Rekodifikace povede z institucionálního hlediska k
vybudování nové dvoučlánkové soustavy státní stavební správy tvořené Nejvyšším
stavebním úřadem jako ústředním orgánem státní správy a krajskými stavebními
úřady. Dalším cílem je racionalizace sítě stavebních úřadů na úrovni
obecních úřadů obcí v přenesené působnosti. Základním stupněm nové
soustavy v oblasti stavebního řádu mají být obecní stavební úřady, tzn.
obecní úřady obcí s rozšířenou působností a další obecní úřady stanovené
vyhláškou Ministerstva vnitra na základě kriterií daných zákonem. Zřizuje se
specializovaný stavební úřad, příslušný k řízení ve věcech tzv.
vyhrazených staveb, vymezených v příloze zákona (např. staveb dálnic,
drah, leteckých staveb, staveb a zařízení přenosové soustavy). Součástí státní
stavební správy zůstávají Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany jako
tzv. jiné stavební úřady.
5. 10. 2020 “ Digitalizace
Návrh zákona předpokládá
zřízení informačních systémů veřejné správy ve věcech územního plánování a
stavebního řádu umožňujících dálkový přístup a sloužících
k poskytování digitálních služeb, a to portálu stavebníka, národního
geoportálu územního plánování, evidence stavebních postupů, evidence
elektronických dokumentací, informačního systému identifikačního čísla stavby
a informačního systému stavebního řízení.
Digitalizací postupů lze
přispět k zásadnímu zkrácení délky povolovacích procesů; digitálně řízený
proces automaticky upozorní všechny, kdo se k návrhu mají v rámci úřadu i mimo
něj vyjádřit a také jim umožní nahlížet v jeden okamžik do stejných
podkladů.
Návrh dále předpokládá,
že územně plánovací dokumentace, její změna a úplné znění, územní
studie a vymezení zastavěného území, jeho změna a úplné znění, budou
vyhotovovány v elektronické verzi ve strojově čitelném formátu,
včetně prostorových dat ve vektorové formě; a též vybrané části územně
plánovací dokumentace, její změny a úplné znění a vymezení
zastavěného území, jeho změna a úplné znění, budou zpracovávány v jednotném
standardu, který upraví prováděcí právní předpis.
12. 10. 2020 “ Územně plánovací dokumentace
V oblasti územního
plánování je hlavním cílem návrhu zákona posílení významu a vzájemného
hierarchického vztahu závazných nástrojů územního plánování řešících území obce
(územní plán, regulační plán), kraje (zásady územního rozvoje) a státu (nově
zavedený územní rozvojový plán). Dále pak posílení schopnosti přijetí územně
plánovací dokumentace v reálném čase a zajištění její stability, neboť
tato je základem pro právní jistotu v území. Na základě jednoznačného
konsenzu v rámci mezirezortního připomínkového řízení nebylo přistoupeno
ke změně formy územně plánovací dokumentace na právní předpis, jak bylo
schváleno ve věcném záměru zákona, ale i nadále bude územně plánovací
dokumentace vydávána formou opatření obecné povahy, u něhož byla upravena některá
specifika.
Obsah a struktura územně
plánovací dokumentace a obsah odůvodnění jsou stanoveny v přílohách č. 5
až 8 ke stavebnímu zákonu. Součástí materiálu předaného vládě jsou též teze
prováděcích vyhlášek, mj. o územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu,
o národním geoportálu územního plánování.
19. 10. 2020 “ Plánovací smlouva
Jedním z cílů návrhu
zákona je posílení postavení obcí a krajů v oblasti stanovování podmínek
rozvoje území prostřednictvím plánovací smlouvy, kterou je veřejnoprávní
smlouva uzavřená mezi stavebníkem a obcí nebo krajem v samostatné působnosti
nebo vlastníkem veřejné infrastruktury, jejímž předmětem je vzájemný závazek
stran poskytnout si součinnost při uskutečnění ve smlouvě uvedeného záměru a
postupovat při jeho uskutečňování ujednaným způsobem. Účastníkem smlouvy může
být i jiná osoba. Zákon upravuje obsah smlouvy, resp. stanovuje, k čemu se
mohou smluvní strany zavazovat. Plánovací smlouvu uzavíranou obcí nebo krajem
schvaluje zastupitelstvo obce nebo zastupitelstvo kraje. Spory z uzavřených plánovacích smluv
rozhoduje Nejvyšší stavební úřad.
26. 10. 2020 “ Stavební právo hmotné
V této oblasti byla
provedena revize, modernizace a sjednocení obecných požadavků na výstavbu do
jednoho právního předpisu s cílem je zpřehlednit, zjednodušit a zajistit
kvalitu architektury, urbanismu a ochranu volné krajiny. Pražské stavební předpisy
jsou navrženy ke zrušení. Návrh zákona upravuje základní nároky kladené na
vymezování pozemků a umísťování staveb (územní požadavky) a technické
požadavky na stavby s cílem zajistit nejdůležitější kvalitativní požadavky na
vystavěné prostředí a veřejný prostor nově přímo v zákoně. Návrh zákona
předpokládá, že podrobnější požadavky stanoví, tak jako doposud, prováděcí
právní předpis, případně územně plánovací dokumentace na úrovni obce.
Teze prováděcí vyhlášky
o požadavcích na výstavbu jsou součástí materiálu předaného vládě.
2. 11. 2020 “ Zjednodušení a zrychlení
povolení stavebního záměru
Pro zjednodušení
povolování návrh ustupuje od historického pojetí odděleného územního a
stavebního řízení, současně vypouští množství dalších povolovacích postupů
(zjednodušené územní řízení, územní souhlas,
souhlas s ohlášením stavby, společné řízení, veřejnoprávní smlouva, posouzení autorizovaným
inspektorem) a ponechává jediné povolovací řízení předcházející realizaci
záměru, s výjimkou specifických druhů staveb, kde zákon předpokládá vydání
rámcového povolení stavebního úřadu a následně stavebního povolení tzv.
jiným stavebním úřadem. Drobné stavby vymezené přílohou č. 1 zákona nebudou
podléhat žádnému povolení.
Zkrácení délky
povolovacího řízení návrh plánuje dosáhnout posílením koncentračních prvků,
fikcí souhlasu dotčeného orgánu, automatickým přenosem příslušnosti
k povolovacímu řízení na krajský stavební úřad v případě nečinnosti
obecního stavebního úřadu a důslednou aplikací apelačního principu
v odvolacím řízení. Zákon dále zavádí zcela nový institut tzv. zrychleného
řízení.
9. 11. 2020 “ Možná ochrana účastníků
řízení při povolování staveb
Jaké lze očekávat změny
při možnosti podávání námitek účastníků řízení, projednávání odvolání nebo při
soudním přezkumu rozhodnutí na úseku stavebního řádu? Přípustný rozsah námitek
navazuje na právní úpravu účastenství; stavebník může uplatňovat libovolné,
ostatní účastníci řízení jen ty námitky, které souvisí s jejich postavením
účastníka řízení. Navržená úprava sleduje princip koncentrace uplatňování
námitek jak v odvolacím řízení, tak při soudním přezkumu. V odvolání
nelze uplatňovat námitky, které mohly být uplatněny v rámci řízení;
v žalobě nelze vznášet ty námitky, které nebyly uplatněny dříve
v řízení. Výrazně je posílen
apelační princip odvolacího řízení – nově nelze rozhodnutí zrušit a věc vrátit
zpět. U soudního přezkumu zákon výslovně stanoví povinnost soudu vypořádat
všechny přípustné části žaloby, dále upravuje specifické případy nepřípustnosti
žaloby.
23. 11. 2020 “ Postavení autorizovaných
osob
Návrh zákona se zásadním
způsobem dotýká práv a povinností autorizovaných osob. Oproti současnému stavu
mají některé změny pouze upřesňující charakter, jindy jsou zásadní. Dozor
projektanta nad souladem prováděné stavby s příslušnou projektovou
dokumentací jako další vybraná činnost ve výstavbě. Nové vymezení projektové
činnosti. Kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost. Stanovení
zákonných povinností a odpovědnosti projektanta a stavbyvedoucího. Vedení
stavebního deníku. Evidence elektronických dokumentací a přístup projektanta do
evidence.
Výrazné změny jsou
připraveny ve výkonu činnosti autorizovaných inspektorů.
Součástí materiálu
předaného vládě jsou teze osmi prováděcích vyhlášek, které podle zmocňovacího
ustanovení vydá Nejvyšší stavební úřad, mj. o dokumentaci staveb, o evidenci
elektronických dokumentací.
V souvislosti
s novou úpravou zákona byly provedeny změny autorizačního zákona.
30. 11. 2020 “ Konec „černých staveb“?
Přináší nový zákon
avizované zásadní změny? Návrh přináší změny ve vedení řízení, ale nadále
umožňuje vydání dodatečného povolení při prokázání splnění zákonných podmínek,
nově též prokázání dobré víry a předchozí uhrazení pokuty za přestupek. K řešení
palčivého problému odstraňování nepovolených staveb přispěje nový
institucionální model, kdy jsou státní krajské stavební úřady příslušné
k exekuci na nepeněžitá plnění, což umožní čerpat dostatečné množství
finančních prostředků na výkon rozhodnutí. Současný spojený model veřejné
správy financování nechává na obcích, které často nejsou schopny exekuce financovat ze svých rozpočtů.
Registrace účastníků
diskuzních setkání je na emailu vzdelavani@abf-nadace.cz.
Více informací na webu www.stavebniakademie.cz.
ZDROJ: Nadace
ABF
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Chtěl jsem se zaregistroval, ale hází mi to, že uvedený email již není platný.