Dánský pavilon na EXPO 2010 Šanghaj je smyčka, velodrom a interaktivní pohádka.
Dánský pavilon by neměl jen vystavovat dánské přednosti. Díky interakci jsou návštěvníci s to zažít některé z nejlepších kodaňských půvabů: městské jízdní kolo, přístavní lázeň, přírodní hřiště a ekologický piknik.
Kolo je v Dánsku místním dopravním prostředkem a národním symbolem — podobně jako v Číně. V minulých letech mělo však kolo v obou zemích odlišný osud. Zatímco Kodaň se snaží stát se vedoucím cyklistickým městem světa, v Šanghaji roste motorová doprava a auta se stávají symbolem bohatství.
Pavilon znovu uvede v Šangahaji kolo jako symbol moderního životního stylu a trvale udržitelného rozvoje města. Dánský pavilon nabídne během EXPO 2010 k obecnému použití 1500 městských kol. Po skončení výstavy může být přenesen například do Lidového parku jako transferium pro kola v Šanghaji.
Šanghaj i Kodaň jsou přístavní města. Znečišťující přístavní činnosti byly však v Kodani nahrazeny parky a kulturními institucemi také s tím výsledkem, že voda je nyní dostatečně čistá pro plavání. Uprostřed pavilonu se nachází přístavní lázeň naplněná mořskou vodou z kodaňského přístavu, přivezená do Šanghaje tankerem. Číňané mohou v koupališti plavat, nejen slyšet o čisté vodě, ale skutečně ji zkusit a pocítit. Malá mořská víla sedí na kraji přístavu ve vodě stejně jako v Kodani. Je to originální socha, která navštíví Šanghaj jako konkrétní příklad ideje dánského pavilonu obsáhnout zkušenost městského života v Dánsku.
Zatímco Malá mořská víla bude v Šanghaji, její místo v Langelinie obsadí sochy tří předních čínských umělců, kteří budou sochu interpretovat po svém. Absence Malé mořské víly zvýší její atraktivitu pro Dány i pro globální média a v tomto období bude možné sledovat její život v Šanghaji v živému přenosu.
Pavilon je konstruován jako monolitická samonosná konstrukce z bíle natřené oceli, vyrobené v čínské loděnici. Prefabrikace přispěje k nekomplikované přepravě, efektivnímu sestavení a snadnému rozebrání a dopravě.
Syntetický bleděmodrý nátěr, užívaný v Dánsku pro cyklistické stezky, pokryje střechu pavilonu. Uvnitř se na podlaze objeví epoxidová bleděmodrá cyklistická stezka.
Sled událostí na výstavě se bude odehrávat mezi dvěma paralelními fasádami — vnitřní a vnější. Vnitřní je uzavřená a obsahuje různé funkce pavilonu. Šířka prostoru mezi fasádami se mění a je dána programem. Vnější fasáda — venek pavilonu — je vyrobena z perforované oceli, která předvádí dánskou městskou siluetu. Večer bude dění uvnitř pavilonu nasvíceno pro kolemjdoucí.
Zdroj: BIG, září 2008
Název: XPO Místo: Šanghaj, ČínaKlient: Erhvervs- og Byggestyrelsen
Architekt: BIG, Bjarke Ingels, Niels Lund Petersen, Jan Magasanik, Kamil Szoltysek, Sonja Reisinger
Spolupráce: 2+1, Arup AGU
Typ: zakázka
Rozsah: 3000 m2
Současný stav: pokračování projektu
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…