Koncertem 26. prosince 2012 byl zahájen provoz nového Festspielhausu v rakouském městečku Erl.
Architekt: Delugan Meissl Associated Architects
Adresa: Mühlgraben 56, A- 6343 Erl, Tyroly
Hlavní architekt: Sebastian Brunke
Autoři návrhu: Jörg Rasmussen, Torsten Sauer, Eva Schrade, Simon Takasaki, Anja Vogl
Pozemek: 9700 m2
Hrubá podlažní plocha: 10 000 m2
Realizace: 2012
Foto: Brigida González
V městečku Erl uprostřed tyrolských hor, jen několik kilometrů od bavorských hranic přistála nová festivalová hala. Není těžké poznat architekty nového koncertního sálu: za návrh, projekt a stavbu ostře tvarované geometrie je zodpovědná vídeňská kancelář Delugan Meissl Associated Architects – tentokrát však tu ve srovnání s jejich posledními projekty, Muzeem filmu v Amsterodamu nebo Muzeem Porsche ve Stuttgartu, není žádná bílá, ale černočerná fasáda.
Svéráznou dynamickou geometrii odvinuli Delugan Meissl z krajinné kulisy. Novostavba doplňuje a zlepšuje krajinný dialog blízkých historických staveb, tvrdí architekti. A mimo to také chtěli, aby nový Festspielhaus byl ve vztahu s Pašijovým divadlem (Passionsspielhaus) z padesátých let od Roberta Schullera. Do kontrastu k bílému Pašijovému divadlu postavili tmavý objekt. Je to hra barev za pomoci ročních dob: zatímco v zimě bílé Pašijové divadlo splyne s okolím, tmavý a během představení osvětlený Festspielhaus vynikne a vystoupí ze světlé krajiny. V létě naopak se černý koncertní sál přizpůsobí temné lesní krajině a světlá fasáda Pašijového divadla vystoupí do popředí.
Orientace, prostorové sekvence a funkční vztahy jsou základem dramaturgie budovy. Tektonické vrstvy se svými trhlinami a mezerami, přes které vede cesta po schodišti zabudovaném do terénu do asymetrického foyer, člení budovu, říkají architekti o svém konceptu. „Zvenčí je koncertní sál v Erl dynamicky koncipovaným objemem dvou propletených těles. Překročení prahu, vstup dovnitř je plný napětí, v samotném koncertním sále však člověk najde klid a soustředění na představení.“
Pohled z orchestřiště, které mimochodem je se svými 160 m2 největší na světě, je impozantní. Jako v metafoře vystaveného šperku, definovali Delugan Meissl koncertní sál významnou změnou materiálu: dřevěné obklady a tlumené barvy vytvářejí teplou pohodu. Foyer však má hladké bílé stěny a vinoucí se schodiště, což připomíná spíše muzejní stavby této kanceláře. Přesto, všech 862 sedadel hlediště (450 m2) je v porovnání s avantgardním pojetím foyer navrženo zcela klasicky.
Zatímco Pašijové divadlo láká v létě diváky do Erl svým tradičním wagnerovsky těžkým programem, ohlašuje Gustav Kuhn, ředitel Tiroler Festspiele, že dramaturgie v nové budově se zaměří na programový mix koncertů od Mozarta a Belcanta až po soudobou hudbu. Provoz v novém sále byl zahájen 26. prosince 2012.
Zdroj textu, fotografií a plánů: www.baunetz.de
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Hodně jsem už o téhle maltě četl a zjišťoval, zdá se mi to jako velmi dobrá volba na stavbu domu,…
Negativní vlivy nebude mít Filharmonie na okolí, ale okolí na Filharmonii. Koncentrace dopravních provozů aut na Magistrále, železnice na tratích…
Asi i parkuje, ale nechápu, proč je zelená plocha výš a ohraničena obrubníkem, který zamezí odtoku dešťové vody ze zpevněných…