Koncertem 26. prosince 2012 byl zahájen provoz nového Festspielhausu v rakouském městečku Erl.
Architekt: Delugan Meissl Associated Architects
Adresa: Mühlgraben 56, A- 6343 Erl, Tyroly
Hlavní architekt: Sebastian Brunke
Autoři návrhu: Jörg Rasmussen, Torsten Sauer, Eva Schrade, Simon Takasaki, Anja Vogl
Pozemek: 9700 m2
Hrubá podlažní plocha: 10 000 m2
Realizace: 2012
Foto: Brigida González
V městečku Erl uprostřed tyrolských hor, jen několik kilometrů od bavorských hranic přistála nová festivalová hala. Není těžké poznat architekty nového koncertního sálu: za návrh, projekt a stavbu ostře tvarované geometrie je zodpovědná vídeňská kancelář Delugan Meissl Associated Architects – tentokrát však tu ve srovnání s jejich posledními projekty, Muzeem filmu v Amsterodamu nebo Muzeem Porsche ve Stuttgartu, není žádná bílá, ale černočerná fasáda.
Svéráznou dynamickou geometrii odvinuli Delugan Meissl z krajinné kulisy. Novostavba doplňuje a zlepšuje krajinný dialog blízkých historických staveb, tvrdí architekti. A mimo to také chtěli, aby nový Festspielhaus byl ve vztahu s Pašijovým divadlem (Passionsspielhaus) z padesátých let od Roberta Schullera. Do kontrastu k bílému Pašijovému divadlu postavili tmavý objekt. Je to hra barev za pomoci ročních dob: zatímco v zimě bílé Pašijové divadlo splyne s okolím, tmavý a během představení osvětlený Festspielhaus vynikne a vystoupí ze světlé krajiny. V létě naopak se černý koncertní sál přizpůsobí temné lesní krajině a světlá fasáda Pašijového divadla vystoupí do popředí.
Orientace, prostorové sekvence a funkční vztahy jsou základem dramaturgie budovy. Tektonické vrstvy se svými trhlinami a mezerami, přes které vede cesta po schodišti zabudovaném do terénu do asymetrického foyer, člení budovu, říkají architekti o svém konceptu. „Zvenčí je koncertní sál v Erl dynamicky koncipovaným objemem dvou propletených těles. Překročení prahu, vstup dovnitř je plný napětí, v samotném koncertním sále však člověk najde klid a soustředění na představení.“
Pohled z orchestřiště, které mimochodem je se svými 160 m2 největší na světě, je impozantní. Jako v metafoře vystaveného šperku, definovali Delugan Meissl koncertní sál významnou změnou materiálu: dřevěné obklady a tlumené barvy vytvářejí teplou pohodu. Foyer však má hladké bílé stěny a vinoucí se schodiště, což připomíná spíše muzejní stavby této kanceláře. Přesto, všech 862 sedadel hlediště (450 m2) je v porovnání s avantgardním pojetím foyer navrženo zcela klasicky.
Zatímco Pašijové divadlo láká v létě diváky do Erl svým tradičním wagnerovsky těžkým programem, ohlašuje Gustav Kuhn, ředitel Tiroler Festspiele, že dramaturgie v nové budově se zaměří na programový mix koncertů od Mozarta a Belcanta až po soudobou hudbu. Provoz v novém sále byl zahájen 26. prosince 2012.
Zdroj textu, fotografií a plánů: www.baunetz.de
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Je to sice takové že dost narychlo, ale když si člověk uvědomí že to platí až další dva roky, tak…
Nechci posuzovat tuto stavbu funkčně, je tam o tom napsáno mnoho vzletných slov, i některé nesmysly, např " Aby byl…