V okrajové části
Hamburku představuje Dům obuvi Schüttfort své nové obchodní a kancelářské
prostory. Jedná se o zcela nové pojetí klasického cihlového domu, se zlatými
šablonami na fasádě a elegantní šedou stojatou drážkou na střeše.
Carl Michael Römer
spojuje ve svých projektech četné zajímavé detaily s novými formami a materiály.
Výsledný celkový koncept je maximálně harmonický.
Kolo
se architekt Carl Michael Römer znova
vynalézt nechystá, ale rozhodující pro něho je, aby jeho návrhy byly
v souladu s charakterem místa a aby byl při své tvorbě na stejné
vlnové délce se zákazníkem. Inspiraci a nápady nachází Römer vždy a všude. Nové
moderní pojetí klasické budovy považuje za stejně důležité jako její celkový
harmonický ráz. Zdařilým příkladem je Dům obuvi Schüttfort v Bergedorfu,
městské části Hamburku. Stavba je výsledkem úspěšné týmové spolupráce na všech
úrovních.
Když se řekne Hamburk, člověk si okamžitě představí
krásné cihlové budovy. Jak to vidíte jako hamburský architekt?
Carl Michael Römer: Ano, zvláštností zdejší
architektury jsou velké kancelářské a obchodní budovy z nápadného
stavebního materiálu. Četné stavby z běžných cihel nebo zvonivek
charakterizují celé čtvrti a jsou symbolem Hamburku. Ve dvacátých letech minulého století vyrostla dokonce
kompletní dělnická sídliště s fasádami ze zvonivek. A člověk má před očima
také historickou čtvrť skladišť.
Jak jste se snažil začlenit historické prvky?
CMR: U našich návrhů jsou cihly
důležitým prvkem. Často je používáme i u novostaveb. Tento materiál je pro
architekturu Hamburku důležitý a zaslouží si ochranu. Bohužel jsou cihlové
fasády mnohdy nahrazovány termoizolačními fasádami a obkládány imitacemi, což
podle mého názoru není vhodná alternativa.
Vytvořil a realizoval jste už mnoho projektů pro firmy.
Co je tak fascinujícího na projektování obchodního domu? Čím se vyznačuje Vaše
práce?
CMR: Pro mě je důležité, aby
architektonické tvarosloví korespondovalo s charakterem firmy. Smyslem moderního ztvárnění budov by mělo být harmonické
a jednotné působení zástavby. Celistvost budovy je dána souhrnem mnoha
zdařilých detailů a z těchto detailů pak objekt žije.
Bylo to také cílem projektu Domu obuvi Schüttfort? Povězte nám, prosím,
něco více o historii a základním konceptu stavby.
CMR: První filiálka firmy byla
otevřena v roce 1911 v Hamburku-Bergedorfu, dnes najdeme
Dům obuvi Schüttfort v Hamburku na třech místech. Mateřský podnik stojí na pěší
zóně v hamburské městské části Bergedorf, v živé nákupní ulici lemované
historickými hrázděnými domy. Ukázala se potřeba obchod s obuví rozšířit a
současně do projektu zahrnout i další kancelářské prostory. Uprostřed
zastaveného území jsme vybudovali čtyřpodlažní stavbu se sklepem o celkové
užitné ploše 1500 m².
Narazili jste při projektování a výstavbě budovy na
nějaké zvláštní komplikace?
CMR: Ano, problémem byl pozemek
staveniště, konkrétně jeho klínový tvar. Taková seříznutá parcela se nevyskytuje často. K
tomu se přidaly problémy se spodní vodou. Museli jsme podchytit celou okolní
zástavbu, aby se nám nezřítila do stavební jámy. Ale tak už to zkrátka je, když
se staví v hustě zastavěném historickém vnitřním městě.
Design stavby, zvláště na zadní straně budovy, není
běžný. Jaké má architektonické zvláštnosti?
CMR: Chtěli jsme zcela jasně ukázat,
že tu vzniká něco nového. Čelní strana do ulice je
členěna do tří stavebních částí s cihlovou fasádou a skleněnou fasádou
typu sloup-příčník, jak to vyžaduje urbanistický styl
Bergedorfu. Na zadní fasádě se budova
měla v horních podlažích prezentovat moderně použitím nejnovějších materiálů. Abychom neporušili stavební zákon a také
získali více přirozeného světla, ustupuje
v horních patrech fasáda dozadu, jsou v ní zabudována velká okna
a navíc byla pro zaměstnance vytvořena elegantní střešní terasa.
Použitím hliníku na
střeše a především na fasádě bylo dosaženo toho, že na cihlové spodní části
domu vznikl opticky lehký plášť. Tento dojem zesílila dynamicky zaoblená fasáda
obložená zlatými hliníkovými šablonami, které jsou pastvou pro oči. Se zlatou
barvu jsme počítali v každém případě, a jak tomu chtěla náhoda, na trhu se
právě nově objevily šablony v barvě mayské zlato. U sedlové střechy padlo
rozhodnutí na krytinu Falzonal se stojatou drážkou. Falzonal je
totiž oboustranně strukturovaný a
povrchově upravený. Drážková technologie umožnila doslova filigránské, lineární
rozdělení střešní plochy. Šáry o šířce 58 centimetrů kombinované
s velkorysými vikýři celek výrazně člení.
Proč se podle Vašeho názoru hliník tak skvěle hodí právě
pro tento projekt?
CMR: Střešní a fasádní systémy Prefa
poskytují mnoho výhod.
Šablony přesvědčují svým atraktivním vzhledem a optimálně se
uplatňují u dynamicky tvarovaných fasád. Zvlášť praktická je nízká váha
materiálu. Důležité pro nás bylo angažovat dobrého
realizátora. Ve výběrovém řízení jsme se rozhodli pro firmu Schellhorn, která
v Bergedorfu provozuje pokrývačství a klempířství. Výsledkem je čisté
a působivé řešení.
Chtěl jste vyvolat určitou náladu, určitý pocit?
CMR: Budova má velké skleněné plochy
a je velmi transparentní. To má umožnit pohled zvenčí dovnitř i naopak.
Dům se prezentuje jako otevřený vnějšímu světu a zve
k návštěvě.
Jak probíhala spolupráce se stavebníkem a co pro Vás při
tom bylo zvláště důležité?
CMR: Rád pracuji v Hamburku,
protože tu můžeme mít přímý kontakt se zákazníkem. Konzultace jsou pro mne
velmi důležité a bylo tomu tak i v případě projektu Domu
obuvi. Stavebníkovi bych rád vyslovil velkou pochvalu, protože byl všemu
otevřený a s porozuměním přijímal naše návrhy. Věřil, že vznikne krásná
budova a já tvrdím, že se nám to podařilo. Vždyť budova vyjadřuje také
atmosféru a prostředí městské čtvrti. Pokaždé možná nelze definovat, proč se
člověk někde cítí dobře, ale každé místo a každý účel stavby vyžaduje
specifický druh architektury a architekt to musí respektovat nebo se o to
alespoň pokusit.
Přesnost a šikovnost
Zlaté šablony na zaoblené
fasádě a střecha se stojatou drážkou s mnoha detaily vyžadovaly maximální
přesnost. U Domu obuvi Schüttfort tento nelehký úkol na sebe vzali zruční
zaměstnanci místní firmy
Fritz Schellhorn GmbH.
Firma Schellhorn je
tradiční podnik, úspěšně působící již sto let v oblasti sanitárního,
topenářského a pokrývačského řemesla. „Zákazník
od nás dostane všechno od sklepa až po střechu,“ vysvětluje Jan Schellhorn,
který podnik vede už ve čtvrté generaci. Když mluví o svém povolání, je
nadšený, neboť má rád nové výzvy: „V materiálech je pořád něco nového k objevování
a také je třeba plnit nejrůznější přání zákazníků.“ Bohužel ale chybí
motivovaný dorost: „Učni jsou vzácní.“
Jsou pokračovatelé zajištěni ve vlastní rodině? „Obě dcery nemají zájem, ale syn už teď říká, že do podniku chce.“
Komplexní realizace
Architektonická forma
Domu obuvi Schüttfort je právě tak jednoduchá jako přesvědčivá: zadní strana budovy
je inspirována zakulacenou špičkou boty. Pro nápadnou fasádu byla zvolena PREFA
fasádní šablona o rozměrech 29 x 29 v barvě mayského zlata, střecha byla pokryta matným
tmavě šedým Falzonalem. „Pro zaoblenou
fasádu jsou šablony optimální. Pro architekta a stavebníka byl rozhodující
neobvyklý vzhled,“ vysvětluje Schellhorn. Podkladová konstrukce byla
v zaoblených oblastech zhotovena z hliníku a v rovných úsecích
ze dřeva. Šablony mohly být do zaobleného tvaru upravovány přímo na fasádě,
nebylo třeba je připravovat předem.
Díky odbornému poradenství
Prefa to byla hračka
Po intenzivním a pečlivém
zaškolení PREFA instruktorem byla pokládka a montáž hračka. „Technik nám dal dobré tipy a řadu
doporučení. Když jsme pochopili princip práce se šablonami, byla pokládka
jednoduchá.“ Šablony jsou na sebe napojeny, důležitá je proto dobrá
příprava a přesné měření. Vedle mimořádného vzhledu byla u projektu
rozhodující dlouhá životnost, odolnost proti běžným i extrémním povětrnostním
podmínkám a pochopitelně barevná stálost šablon. A co se mu na nové stavbě líbí
nejvíce? „Samozřejmě fasáda,“ říká
Schellhorn. „Ta budova je výhra pro
Bergedorf a pro nás je skvělým referenčním objektem!“
Dům obuvi Schüttfort, Hamburk–Bergedorf
Německo
Kancelářská
a obchodní budova,
Hamburk
Typ
stavby: novostavba
Architekti: Carl Michael
Römer, C.M. RÖMER Architekturbüro, Hamburk
Fotografie: Croce & WIR
Realizace: Fritz Schellhorn GmbH, Hamburk
Typ
střechy: Falzonal
Barva
střechy: matná tmavě šedá
Typ
fasády: PREFA fasádní šablona (Falzonal) 29×29
Barva
fasády: mayské zlato
Podle podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?