Fasáda je zpracována tradiční japonskou metodou shou-sugi-ban, která využívá ohně ke konzervaci dřeva proti povětrnostním podmínkám, dřevokaznému hmyzu a houbám. Opalování prken k obložení domu prováděl investor sám. Prkna byla po třech spojována do komínu a dávána nad oheň. Po plném ohoření se polila vodou a napouštěla lněným olejem. Jednotná barevnost fasády a plechové střechy dává hmotě domu exaktnost.
Dům o půdorysu obdélníku stojí v horní části svažitého, komorně sevřeného pozemku bývalého sadu, schovaném za starou zdí. Vzrostlá zeleň a minimální úprava terénu napomohly dojmu, že dům působí, jako by tu byl odjakživa. Pozitivně kontrastní dojem poskytuje interiér, který je v přízemí výškově členitý a v patře příjemně prostorný. Na velkorysý vnitřní prostor má vliv i členění interiéru a dostatek úložných prostor.
Vnitřním programem domu je klasické dvoupodlažní schéma, Jeho rozvržení bylo odvozeno z komunikační osy, která prochází přízemím a sleduje trasu cesty, která sadem dříve procházela. Hlavní vchod, umístěný v nejvyšším bodu pozemku, ústí do zádveří se šatnou. Z něj lze vstoupit do pracovny, určené i k přespání hostů. Na zádveří navazuje krátká chodba podél schodiště, ústící do obytného prostoru. Zde je i toaleta spojená s technickou místností. Jádrem domu je obytný prostor orientovaný do zahrady. Využili jsme výškového rozdílu svažitého terénu a kuchyň navrhli jako velící můstek nad obytným prostorem, který klesá o několik schodů níže a otevírá se velikým oknem do zahrady.
V druhém patře jsou ložnice s koupelnou. Díky diagonálnímu hřebenu vzniklo nerovnoměrně vysoké podkroví, což umožnilo velkorysé výšky stropů v ložnici a v půdorysně skromných dětských pokojích integrovat rozměrné patro pro spaní.
Dřevěná konstrukce stavby se materiálově propsala i do koncepce interiéru: podlahy jsou z dubových prken, stěny ze smrkových palubek s bílou lazurou. Nábytek jsme navrhli z březové překližky. Kontrastně k dřevu jsme zvolili černé vybavení: dveře, okna, osvětlení, vypínače, zábradlí a další prvky.
Při navrhování interiéru černého domu jsme vycházeli z toho, že pro efektivní uspořádání provozů je vhodné některé funkce prostorově spojovat a držet interiér v jasných a čitelných hladinách. Pro náš atelier byla radost spolupracovat s investorem, který přicházel s inspirativními požadavky a část domu realizoval svépomocí. Mohla tak vzniknout kvalitně vyřešená a dobře fungující stavba, která díky své fasádě působí ve vzrostlé zahradě jako by zde stál již po desetiletí.
Autorská zpráva
Foto: Petr Fabo
Autoři: Pavel Nový, Vít Svoboda
Zastavěná plocha: 67 m2
Užitná plocha: 106 m2
Realizační firma: Chytrý dům spol. s.r.o, částečně realizováno investorem
Typ budovy: dřevostavba s tepelným čerpadlem vzduch/voda
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!
Když můžou být smaltované vany naprostá topka - odolné, trvanlivé, snadno se udržují a ještě k tomu skvěle vypadají, tak…