(ČTK) – Do konečné podoby oživení okolí pražského Masarykova nádraží
bude moci promluvit veřejnost. V týdnu od 22. října se mohou lidé
účastnit veřejné konzultace o návrhu, a ovlivnit tak budoucí podobu
veřejných prostranství a občanské vybavenosti. Na stránkách projektu
bude také možné k návrhu podat komentář, který projektový tým následně
zpracuje. Uvedla to společnost Penta Real Estate, která je investorem
projektu. Na pozemcích plánuje postavit administrativní čtvrť s obchody a
restauracemi, ale také park podle projektu studia zesnulé britské
architektky Zahy Hadidové.
Konzultace návrhu vzniká ve spolupráci se Správou železniční
dopravní cesty (SŽDC) a účastní se jí autoři projektu z londýnského
ateliéru Zaha Hadid Architects a pražské kanceláře Jakub Ciegler
Architekti. „V rámci konzultačního procesu Masaryčka spojuje chceme
veřejnosti představit celkovou koncepci revitalizace nejstaršího
pražského nádraží a jeho okolí. Akce bude vyvrcholením téměř deset let
dlouhého procesu, během kterého se hledaly nejlepší varianty řešení,“
uvedl mluvčí Penta Real Estate Ivo Mravinac.
Výstava návrhu revitalizace bude umístěna při vstupu do
Masarykova nádraží z ulice Na Florenci. V týdnu od 22. do 26. října si
každý bude moci promluvit s autory návrhu a získat odpovědi na otázky k
projektu. Denně se budou rovněž konat komentované vycházky územím s
architektem Petrem Kučerou, které umožní veřejnosti objevit nepřístupné
části nádraží a seznámit se s jeho téměř 170letou historií.
Masarykovo nádraží a jeho okolí čeká v nejbližších letech
proměna. Mělo by se stát pražským dopravním uzlem s napojením na
letiště, ale také místem setkávání. Pro pěší propojí přilehlé městské
části od Florence po Žižkov. Na nádraží přibudou dvě koleje, které
umožní rychlé spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla a Kladnem.
Kolejiště bude zastřešeno a na střeše vznikne zahrada, ze které se
cestující dostanou výtahem na každé nástupiště.
„Území Masarykova nádraží má nejen mnoho nevyužitých ploch, ale
je i značnou bariérou v pohybu po centru Prahy. Náš návrh revitalizace
vytváří nová atraktivní pěší propojení, která přinesou život do dnes
zanedbaných míst. Zároveň vytváříme nová veřejná prostranství se stromy a
zelení pro oddech i společenské aktivity,“ upřesňuje Jakub Klaška,
který má v ateliéru Zaha Hadid Architects projekt na starosti.
Masarykovo nádraží z roku 1845 je nejstarším velkým železničním
nádražím v hlavním městě. Projekt týkající se výstavby u nádraží je přes
14 let starý. Komplex osmi budov zahrnující plochu od nádraží k
Florenci by měl dohromady vyjít na 6,5 miliardy korun. Projekt
revitalizace území připravuje společnost Penta Real Estate ve spolupráci
s Českými drahami a SŽDC. V roce 2004 podepsaly ČD dohodu, na jejímž
základě měla Penta na území předkupní právo. Pro první etapu Penta v
roce 2016 vykoupila pozemky od ČD za 235 milionů korun. V září 2016
začala rekonstrukce nádražní haly, nyní jsou připravovány další etapy
projektu.
Projekt vychází z návrhu architektonického ateliéru Jakuba
Ciglera, Studio Zaha Hadid Architects je koncepčním architektem. Podle
dřívějších informací má budova podle Hadidové fasádou připomínat koleje,
které symbolicky skončí přechodem v jakousi zlatou věž. Britská
architektka iráckého původu byla první ženou, která získala
nejprestižnější světové ocenění pro architekty – Pritzkerovu cenu.
Průlomovou byla pro ženu podle odborníků stavba Rosenthalova střediska
pro současné umění v Cincinnati v roce 2003. V Česku je známá hlavně
jako členka poroty, která vybrala nakonec neuskutečněný návrh architekta
Jana Kaplického na novou budovu Národní knihovny v Praze na Letné.
Architektka v březnu 2016 zemřela.
www.masaryckaspojuje.cz
Masarykovo nádraží – CBD
Související články:
Nadchod nad Masarykovým nádražím 10.8.2017
Central Bussines District bude postaven podle návrhu Zahy Hadid 6.5.2016
Pozemky u Masarykova nádraží koupí Penta 11.1.2016
Praha schválila změnu umožňující přestavbu Masarykova nádraží 21.6.2013
Radní schválili změnu umožňující přestavbu Masarykova nádraží 27.2.2013
Změna, která se týká Masarykova nádraží, by mohla být do léta 19.3.2012
Praze 1 se nelíbí změny, jež umožní přestavbu Masarykova nádraží 15.3.2012
Pražané mohou dávat připomínky k přestavbě Masarykova nádraží 12.3.2012
Naděje pro pražské nádražní brownfields? 13.3.2012
Přednášky předních evropských urbanistů 2.3.2012
Projekt Pražská nádraží ne/využitá ukáže, jak díky železničním budovám oživit celé městské čtvrti 1.3.2012
ČD otevřely zrekonstruovanou dvoranu Masarykova nádraží 5.12.2011
V okolí Masarykova nádraží by neměla chybět zeleň, obchody a relaxační zóna 21.7.2011
Výstava: Budoucnost území kolem Masarykova nádraží 1.6.2011
Začíná oprava dvorany pražského Masarykova nádraží, hala se uzavře 1.12.2010
Masarykovo nádraží dráhy zřejmě opraví za vlastní peníze 4.12.2009
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Obávám se, že nejrůznější ekologové a hlavně tzv. Klub za Starou Prahu udělají investorům takové peklo ze života, že ti budou litovat, že tam nenechali tu hrůzu a děs, co tam je dneska…