Módní obchodní dům Bosideng na křižovatce Oxford Street, South Molton Street a Davies Street v Londýně
Architekti: DSDHA
Místo: Londýn, Anglie, UK
Klient: Bosideng UK Ltd
Projekt fasády: Procare
Stavební projekt: Ramboll Whitbybird
Statika: BWB Consulting Limited
TZB: Walker & Walker
Dodavatel: McLaren Group
Plocha: 1227,5 m2
Realizace: 2012
Foto: Archiv DSDHA, Archiv Bosideng, Dennis Gilbert
Budova zvaná podle adresy South Molton je novostavba multifunkčního nárožního objektu na nejrušnější obchodní tepně Londýna. V sousedství je stanice metra Bond Street, která bude napojena na trať nové moderní celoměstské podzemní dráhy, tzv. Crossrail (plánované zahájení 2018), takže oblast bude těžit z přílivu dalších návštěvníků. Výstavba nahradila bývalý pub novým, vysoce kvalitním víceúčelovým objektem s prodejnami, kancelářemi a byty. V šestipodlažní budově je ředitelství a vlajkový obchod značky Bosideng, největšího čínského obchodního řetězce (má více než 4000 prodejen v Číně), který uvádí značku pánského oblečení do mezinárodního povědomí.
Návrh reaguje na jedinečnou polohu budovy v kontextu čtvrti Mayfair a na blízkost historické trasy podzemní řeky Tyburn. Snaží se reflektovat kvality oblasti a reprezentuje moderní udržitelnou architekturu, ztělesňující kvalitní návrh i provedení.
Budova je umístěná v památkové rezervaci, v místě ze všech stran vysoce významném. Má pět samostatných vstupů. DSDHA použila 3D přístup založený na kinetické zkušenosti – vidět budovu z různých úhlů a procházet kolem ní. Objekt je nárožím, koncovou zarážkou na pěší zóně a její tvar ještě vylepšuje status adresy. Fasáda se ladně otáčí kolem zaobleného rohu orientovaného do Oxford Street. U maloobchodu a obytných podlaží je více transparentní a vyvolává dojem pohybu a změn směrem vzhůru. Z Davies Street je vytvořen zřetelný vstup do rezidenčních a komerčních prostor, který vizuálně ukončuje ulici ve směru od Brook Street a Berkeley Square.
Fasáda se skládá z jemně různě profilových glazovaných terakotových dlaždic, navržených speciálně pro tento projekt v úzké spolupráci s výrobcem. Inspirací byl odkaz na historický vodní tok řeky Tyburnu (tekoucí podél South Molton Street), zakázková fasáda byla vyvinuta tak, aby vytvořila v kolemjdoucích pocit pohybu a vlnění. Prosklené lišty jsou tvarovány tak, aby zachycovaly stín a odrážely světlo a vytvářely dynamické a neustále se měnící průčelí.
Glazovaná terakota byla vybrána jako doplněk k červené cihle a terakotě budov v Mayfair, zejména ke Grays Antiques na Davies Street a k nárožní budově na křižovatce Oxford Street a South Molton Street s věžičkami a okny s výklenky. Černé detaily a členění má kontextový vztah k použití litiny v Edwardianských stavbách, jako třeba u Claridges na Davies Street.
Terakotové lišty probíhající po celé délce fasádního prosklení odkazují na kamenné sloupky, které lze v místě vidět. Zakrývají zasklení, což stavbě dodává mocný vertikální důraz a vytváří jednotný plášť celého bloku. Při čtení celku budovy se měřítko jeví (záměrně) nejednoznačně a abstraktní charakter architektury brání připsat budově konkrétní velikost. Absence zjevných otvorů nebo oken ve fasádě je záměrná, takže čtete budovu jako jednu formu a ne jako montáž podlahových desek a mix funkcí uvnitř. Měřítko je lidské i městské zároveň.
Objekt vytváří nezapomenutelný místní orientační bod, koncovou zarážku dvou významných ulic, a zklidňuje rušnou křižovatku. Lze ho číst jako dynamickou příď vraženou do cesty hordám nakupujících, kteří mašírují východně a západně po Oxford Street a které orientuje na South Molton Street.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…