(ČTK)
– Letiště Praha vybuduje v blízkosti Terminálu 2 dva nové parkovací
domy, které zvýší současné parkovací kapacity zhruba o 1000 míst.
Společně s nimi se změní i prostor před terminálem. Náklady na celý
projekt by se mohly pohybovat až kolem 2,2 miliardy korun. ČTK to sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň. V současnosti letiště nabízí pro
veřejnost přibližně 4000 míst pro delší parkování a další místa pro
expresní stání.
Výstavbou nových parkovacích míst letiště reaguje
zejména na rostoucí počet cestujících. Loni jich odbavilo téměř 16,8
milionu, což je meziročně o devět procent více. Letiště navíc v
dlouhodobém horizontu očekává další růst, což vyžaduje i více ploch pro
auta.
Nové parkovací domy o celkové kapacitě 2000 míst vzniknou na
části současných parkovacích ploch, kde je nyní zhruba 1000 parkovacích
míst. Demolice tak čeká stávající parkovací dům PA Smart a venkovní
parkoviště PB Economy se zastaví. Ještě letos chce letiště zahájit
územní řízení. Stavba první z budov by měla začít v roce 2021, přičemž
trvat by měla zhruba dva roky. Zahájení prací na druhé budově se pak
budou odvíjet od prací na plánovaném rozšíření Terminálu 2.
Letiště
v souvislosti s výstavbou uspořádala architektonickou soutěž, ve které
zvítězilo studio D3A v čele s architekty Tomášem Prouzou, Jaroslavem
Zimou a dalšími, podle jejichž návrhu by měl být celý projekt postaven.
„Při volbě vítěze porota ocenila především všestranně promyšlený a
profesionálně podaný návrh, a to od začlenění objektů do urbanistické
koncepce, přes detail orientačního systému až po koncept umístění
výtvarných děl,“ uvedl Pacvoň.
Rozsahem menší investice do
parkování plánuje letiště realizovat i v průběhu letošního roku. V jeho
závěru chce například spustit nový parkovací systém, doplnit detekci
obsazenosti ploch, navigační prvky nebo rozšířit některé místa z 2,4
metru na 2,65 metru.
Letiště kvůli rostoucímu provozu plánuje
několik dalších projektů, které by měly dále navýšit současnou kapacitu.
Letos je naplánováno například otevření nové odbavovací přepážky na
Terminálu 1 a nový odbavovací ostrov na Terminálu 2. Dokončena by měla
být také rekonstrukce letadlových stání na prstu B a zmodernizovány
budou dvě odletové čekárny. Začít by měla také rekonstrukce třídírny
zavazadel. V příštích letech by kapacity letiště měly zvýšit především
výstavba nové paralelní dráhy, která by měla začít za čtyři roky, a také
rozšíření Terminálu 2.
Doplněno Stavbaweb:
Předmětem soutěže „PARKOVACÍ DOMY A, B, Skywalk a Plaza na Letišti Václava Havla Praha“
bylo zpracování architektonického návrhu parkovacích domů, jejichž
součástí bude v parteru navržený autobusový terminál veřejné autobusové
dopravy a charterové autobusové dopravy.
Nedílnou součástí byl i návrh Skywalku v ose ulice Aviatická a úpravy
veřejného prostranství „Plazy“ mezi Terminálem 2 a novými parkovacími
domy a jejich bezprostředního okolí. Očekáváno bylo zapojení parkovacích
domů s autobusovými terminály a Skywalku do struktur letiště, jejich
aktivní včlenění do veřejného prostoru a kultivace okolí. Vlastní
prostor Plazy, jeho řešení, mobiliář atd. bude považován za základ
řešení dalších veřejných prostor v areálu Letiště Václava Havla.
Výsledky soutěže:
1. místo:
D3A spol. s r. o.
Ing. arch. Tomáš Prouza
,
Ing. arch. Jaroslav Zima
Spolupráce: Milan Bulva, Tereza Filová, Lucie
Chroustová, Jana Moudrá, Jan Pech, Marek Šilar, Milan Valeš, Tomáš Kapal
(dopravní řešení)
2. místo:
under-construction architects a Ateliér DUA
Ing. arch. Vladimír Vašut , Ing. arch. Erika Vašutová,
Ing. Václav Malina
, Ing. Petr Zajíc
Spolupráce: Ing. arch. Adam Galvánek, Ing. arch. Tomáš
Hájek, Ing. arch. David Matoušek, Ing. arch. Magda Palečková, Arch.
Yavor Dimitrov Valchev, Ing. Petr Jakovec, Ing. Vilém Silbrník, Ing.
Tereza Charvátová, Ing. Michal Karásek
3. místo:
CMC ARCHITECTS a.s.
David R. Chisholm
,
Akad. arch. Vít Máslo
,
Ing. arch. Martina Chisholm
Spolupráce: Nela Niederle, Jan Tesárek, Jan Svoboda,
Eduard Mosieienkov, Aneta Všechovská Zadáková, Ivan Němec-statika,
Jaroslav Míka-dopravní řešení, Petr Peštál – dopravní řešení, Jaroslav
Troníček – požární bezpečnost
Více informací o soutěži najdete na stránkách ČKA.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…