Projekt rehabilituje staré železniční depo, mění ho na laboratoř pro mládež a kulturní iniciativy, regeneruje oblast v centru Leónu a využívá pozemky FEVE (Španělské úzkorozchodné železnice) pro vytvoření nového veřejného prostoru. Projekt je začátkem konverze celé linie železnice v Leónu na novou urbanizovanou oblast.
Místo: León, Španělsko
Klient: Radnice města León
Architekt: Estudio SIC
Architekti projektu: Esaú Acosta, Mauro Gil-Fournier, Miguel Jaenicke, Estudio SIC
Spolupráce: Alfredo Borgui, Nieves Valle, Albert Pérez
V asociaci s: Pedro Colón, Raquel Buj.
Stavitel: García de Celis
Plocha: 800 m2
Projekt a realizace: 2008- 2010
Rozpočet: 760 000 €
Foto: Esaú Acosta
Projekt spočívá ve třech intervencích malého, ale komplementárního měřítka: v rehabilitaci železničního depa pro laboratoř, v novostavbě se zelenou střechou pro Institut mládeže a v obnově kolejiště jako veřejného prostoru. Interiér depa je otevřený veřejný prostor, který pojme řadu veřejných aktivit za využití stávající infrastruktury.
Pozemek v přeplněné oblasti Leonu patří Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE), jejíž úzkorozchodná železnice se však už léta nepoužívá. Začleněním tohoto prostoru do města se nabízí skvělá příležitost pro odlehčení velmi husté městské sítě. Odpovědí bylo najít pro stavbu nejnižší možný zábor, a to nejen v plánu, ale i v objemu a vizuálním dopadu. Navíc stavba využívá většinu prvků již v místě existujících, např. je připojena ke stávající zdi, která odděluje pozemek od ulice.
Nová budova je jednopodlažní, přiléhá na severu ke zmíněné stávající zdi, kterou zahrnuje do interiéru stavby. Připojená konstrukce je „vyčnívající“ veranda se zelenou střechou s jižním sklonem. Střecha tak má maximum slunce pro růst rostlin. Kromě toho je navržen převis, který umožňuje řízení dopadu slunečního světla do budovy v letních měsících, resp. brání přímému světlu v pracovních prostorech. Idea objemu orientovaného na jih poskytuje budově optimální orientaci ke světlu a teplu, což je výhodné v kruté zimě, jaká v Leonu bývá. Díky velké tepelné setrvačnosti střecha funguje jako akumulátor energie. Jižní fasáda je celá prosklená, formovaná vztahem k přilehlému náměstí. Chodba je tak osvětlena na celou šířku.
Za zmínku stojí ekonomická udržitelnost a spolupráce na projektu, protože návrh je zpracován díky občanské iniciativě a grantu Institutu mládeže. FEVE a město souhlasily, že nabídnou prostor.
Projektantem má být METROPROJEKT Praha. Poptám se podrobněji na SŽ a doplním.
Dobrý den, krásná realizace přestavby skeletu MS-OB.Jednoduchost a čisté linie.Dalo by se říci,že teprve nyní stavba vynikla. Velmi povedená konstrukce…
A ta stavba tedy bude nebo už je navržena? A kým? Nebo na to bude soutěž? 6,5 miliardy. V Brně…
čkait 0402306
Osoba, která v současné době plánuje výstavbu rodinného domu, má mnohem snazší situaci, pokud zvolí společnost Heluz. Ta nabízí moderní…