To nejlepší z českého designu: výstava Best of Cen Czech Grand Design 2016!
Jedenáctý ročník Cen Czech Grand Design vyvrcholí festivalem Best of, který představí finálové práce ve všech autorských kategorií od 30. března do 2. dubna 2017 ve Ville Pellé. Kromě výstavy jednotlivých finalistů uvede také tematické přednášky a diskuze, projekce, dětské dílny a workshopy s designéry.
Program festivalu Best of
Celý program najdete na www.czechgranddesign.cz.
Ceny Czech Grand Design
Grand designérem roku 2016 je studio deFORM
V úterý 21. března byli oceněni nejlepší designéři za
rok 2016. Prestižní cenu převzali autoři celkem v jedenácti kategoriích.
Absolutním vítězem, Grand designérem roku, se stalo progresivní studio deFORM
Jakuba Pollága a Václav Mlynáře. Nejlepší práce představí festival finalistů Best
of od 30. března do 2. dubna 2017 ve Ville Pellé.
Jedenáctý ročník Cen Czech Grand Design
ovládlo v Londýně působící studio deFORM.
Dvojice designérů na sebe v loňském roce upozornila především interaktivní
hrou KOSKI, která virtuální a reálný svět spojuje v deskové hře. Druhým
mimořádně úspěšným dílem dvojice je policový systém ZIG ZAG pro švédskou značku
HEM. Mlynář a Pollág se studiem deFORM uspěli v Cenách Czech Grand Design
již v roce 2013, kdy si odnesli cenu Objev roku, které každoročně oceňuje
nové talenty. Již čtyři roky poté jim patří titul Designér roku a také Grand
Designér roku pro absolutního vítěze napříč všemi kategoriemi.
Trofej
pro jedenáctý ročník Cen, skleněnou korunu, vytvořila oděvní designérka a Grand
designérka roku 2015 Liběna Rochová ve spolupráci s Petrem Kuchtou a
sklárnou Ajeto. „Ocenění nejlepším, tedy
korunovace. Proto jsem jako letošní trofej vytvořila korunu ze skleněných
střepů, jako myšlenek, které se nakonec spojí v jeden celek, jeden
objekt. Zároveň jsem chtěla do seriózního objektu přinést trochu
nadsázky, a proto jsem do každé koruny zakomponovala zlatý nebo stříbrný pásek
se zapínáním, které známe z kšiltovek,“ vysvětluje Rochová.
V letošním
roce se poprvé předávala cena pro nejlepšího ilustrátora, kde se ve finále
potkala trojice známých jmen. Ocenění si nakonec odnesl Michal Bačák za ilustrace pro časopis Newsweek a mísy pro českou značku
Křehký.
Nejlepší
designérkou šperku se stala Markéta
Kratochvílová za kolekcí Mononoke a Dragon spirit, se kterou v loňském
roce oslnila v Arthouse pražského Designbloku. Kombinované šperky vznikly
inspirované japonskými lovkyněmi perel.
Kategorii
grafický designér roku ovládlo studio Oficina,
které získalo cenu za vizuální identitu festivalu motion designu Mouvo.
Nejlepší fotografkou roku je Vendula Knopová
za portréty studentů FAMU a módní fotografie.
Slavnostní večer, který režírovala Jana
Burkiwiczová, se letos nesl v duchu tématu s hlavou v oblacích. Diváky provedla večerem trojice
moderátorek ve složení Eliška Křenková, Marika Šoposká a Zuzana Stavná, které
na jevišti v roli předávajících hostů přivítaly ministra kultury Daniela
Hermana, ekonoma Tomáše Sedláčka, modelku Karolinu Kurkovou, ředitele
organizace Člověk v tísni Šimona Pánka, architekta Zdeňka Fránka, ultramaratonce
Jana Francke a další významné hosty. V průběhu večera nechyběla taneční i
akrobatická vystoupení, hudebně večer doprovodili progresivní Lazer Viking a DJ
Ventolin.
Cena pro Výrobce roku připadla značce BOMMA, za kolekci svítidel Phenomena,
na které se podíleli špičkoví čeští designéři jako studio Dechem, Jan Plecháč a
Henry Wielgus, Ota Svoboda nebo Kateřina Handlová.
Nejlepším módním designérem byl
vyhlášen Miro Sabo a jeho kolekce
pro jaro a léto 2017, která balancuje na hraně pánské a dámské konfekce.
Za
nejlepší Obchod roku si odneslo cenu letenské knihkupectví PageFive nejen za výstavní činnost obchodu, ale také za festival
Lustr, který každoročně představuje tvorbu desítek českých ilustrátorů.
Objevem
roku se stal student pražské UMPRUM Eduard
Herrmann. Akademie ocenila jeho diplomovou práci, projekt betonové parkové
lavičky Satellite a rovněž svítidla Ignis.
Hlavním partnerem cen je Česká
spořitelna se značkou Erste Premier, poskytovatelem nadstandardních bankovních
služeb. „Design
v sobě snoubí jedinečnost s užitkem, dokonalost s jinakostí, okamžitý zážitek s
nadčasovou hodnotou. Na mimořádné počiny designérů upozorňují prestižní Ceny
Czech Grand Design a Erste Premier je jejich dlouhodobým partnerem. Stejně jako
odborníkům zastoupeným v porotě leží na srdci úspěch talentovaných a
jedinečných umělců, nám ve světě nadstandardního bankovnictví Erste Premier
záleží na úspěchu našich klientů, kterým nabízíme kvalitní služby a výjimečné
zážitky,“ říká Petra Ondrušová, ředitelka Erste Premier.
Výsledky Czech
Grand Design 2016:
Absolutní vítěz, Grand designér roku –
Cena Erste Premier: deFORM
Designér
roku – Cena Ministerstva kultury ČR: deFORM / interaktivní hra KOSKI, policový
systém ZIG ZAG (HEM)
Módní
designér roku: Miro
Sabo / kolekce S/S 17
Designér
šperku roku: Markéta
Kratochvílová / kolekce Dragon Spirit, kolekce Mononoke
Grafický
designér roku: Oficina
/ koncepce a vizuální styl festivalu Mouvo
Fotograf
roku: Vendula
Knopová / Portréty studentů Katedry scenáristiky a dramaturgie FAMU, fotografie
pro kolekci Chataři (Tereza Rosalie Kladošová), fotografie pro Amazing
production a You Make T-shirt
Ilustrátor
roku: Michal
Bačák / ilustrace pro časopis Newsweek, mísy Živa, C3PO (Křehký)
Obchod
roku: PageFive
/ výstavní činnost a festival ilustrace Lustr
Výrobce
roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu ČR: BOMMA / kolekce
svítidel Phenomena (DECHEM), Soap (Ota Svoboda), Shibari (Kateřina Handlová) a
Lantern (Jan Plecháč a Henry Wielgus)
Objev
roku: Eduard
Herrmann / parková lavička Satellite (mmcité1), svítidla Ignis (BOMMA)
Do Síně
slávy byl uveden: Rostislav
Vaněk
tisková zpráva, Stavbaweb
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.