Výstava fotografií renomovaného českého fotografa architektury Filipa Šlapala připomene stoleté výročí založení slavné umělecké školy Bauhaus (1919–1933).
Součástí instalace budou rovněž unikátní filmy představující budovy i osobnosti Bauhausu, kultovní baletní scénografii Oskara Schlemmera, dokumenty o Novém Frakfurtu a tzv. frankfurtské kuchyni a existenčním minimu nebo o vile Tugendhat v Brně ad.
KDY: 6. března – 14. dubna 2019
KDE: Galerie Jaroslava Fragnera
__
Filip Šlapal: Bauhaus
Stoleté výročí založení Bauhausu ve Výmaru připomene výstava
snímků kultovních staveb renomovaného fotografa architektury Filipa
Šlapala. Výstavu doprovodí rovněž unikátní dobové filmy a dokumenty,
připraven je také cyklus přednášek českých i slovenských historiků
architektury a designu, které zprostředkují návštěvníkům specifika a
odkaz této výjimečné instituce. Výstava potrvá do 14. dubna, doprovodný
program je zdarma.
Bauhaus, uměleckou a
řemeslnou školu založenou v roce 1919 ve Výmaru, provázelo v průběhu
její nepříliš dlouhé existence mnoho překážek (daných
politicko-společenskou situací), nucené stěhování do Desavy a posléze do
Berlína a nakonec uzavření v roce 1933. V jejím vedení se vystřídali
významní architekti Walter Gropius, Hannes Meyer a Ludwig Mies van der
Rohe (autor Tugendhatovy vily v Brně) a působila zde řada silných
osobností.
Avantgardní umění, individualistické přístupy
v soudobých pedagogických reformách, snaha o opětovné přiblížení a
propojení umělecké tvorby s řemeslnou výrobou (název Bauhaus odkazoval
na esteticky dokonalou středověkou katedrálu vnímanou jako celek
propojující díla architektů, kameníků a sochařů v jedné huti –
Bauhütte), později zdůrazňovaný zejména průmyslový design a
standardizace v architektuře, novátorské rozšíření výuky o vědecké
přístupy a výzkumy (optimalizace stavění a bydlení) a výrazné osobnosti
(Johannes Itten, Paul Klee, Theo van Doesburg, Wassily Kandinsky, Marcel
Breuer, László Moholy-Nagy ad.) představují v moderních dějinách umění,
architektury a designu zásadní mezník.
Po patnáct let
znamenal Bauhaus inspirativní prostředí, v němž se potkaly zajímavé
postavy evropského umění, které v následujících letech rozvíjely různé
minimalizující přístupy ve všech odvětvích umění a designu –
architektuře, nábytku, návrzích textilií, fotografii, grafickém designu,
scénografii ad. V Bauhausu vznikl trubkový nábytek, který dosud
používáme, grafický styl, k němuž se vracíme. Je spojen s
funkcionalistickou architekturou, „chytrým“ navrhováním dispozice bytu a
vybavení místností, praktickým a lapidárním designem, avantgardní
fotografií, … Bauhaus ovlivnil nejen tzv. vysoké umění, ale především
každodenní život a předměty denní potřeby. Krédem Bauhausu bylo
navrhnout design dostupný a soudobý.
Filip Šlapal
patří v oblasti fotografie architektury v našem prostředí řadu let k
nejvýznamnějším autorům. Spolupracuje s ním většina českých renomovaných
ateliérů, jejichž stavby jsou prezentovány Šlapalovými fotografiemi na
výstavách, publikacích i v mezinárodních médiích. S Galerií Jaroslava
Fragnera spolupracoval na výstavách a publikacích Věra a Vladimír
Machoninovi a Artscape Norway.
Výstava je doplněna několika dokumenty – záznamem z 20. let (nová
výstavba ve Frakfurtu nad Mohanem), rekonstrukcemi tanečních představení
Bauhausu (Kurt Schmidt, Wassily Kandinsky, Oskar Schlemmer), filmem o
Bauhausu obsahující rozhovory s devíti absolventy školy a dokument o
historii domu Tugendhat vznikající v průběhu rekonstrukce v letech
2010–2012. Filmy laskavě poskytl Goethe institut Praha.
Významnou
součástí výstavy bude cyklus přednášek českých a slovenských historiků
architektury a designu, ale rovněž estetiků a politologů. Přednášky se
uskuteční přímo v galerii a budou zdarma.
V rámci doprovodného programu proběhnou přednášky a moderovaná debaty historiků architektury, umění a designu, ale také estetiků:
► Markéta Svobodová: Ženský element a Bauhaus
12. března 2019, 19 hod
Přednáška
bude věnována ženám, které ovlivnili chod Bauhausu – aktivně se podíly
na výběru pedagogů nebo na formování samotných výukových systémů jako
například Alma Mahlerová, Gertruda Grunowová či zajišťovaly propagaci
školy (fotografka Lucia Moholy). V druhé části se přednášející zaměří na
úspěšné absolventky školy (Gunta Stölzlová, Otti Bergerová ad.) a
studentky, které na Bauhaus přicházely z bývalého Československa.
V neposlední řadě budou představeny i ženy stojící za propagací této
školy nebo jejich výrobků v Československu.
FB
událost
► Vladimír Šlapeta: Architektonické ozvěny Bauhausu
28. března 201, 19 hod
Vila Rabe ve Zwekau u Lipska, 1930, (Adolf Rading a Oskar Schlemmer); poválečná tvorba architektů Bauhausu v Americe ad.
FB
událost
► Markéta Svobodová: Zahraniční studenti Bauhausu v meziválečném Československu
2. dubna 2019, 19 hod
V meziválečném
Československu působila řada absolventů Bauhausu, kteří zde přišli za
prací nejprve z ekonomických a později i z politických a rasových
důvodů. Přednáška bude věnována známějším výtvarníkům, jako byli
designérka a architektka Friedl Dickerová či grafik a fotograf Werner
David Feist, ale i těm méně známým a jejich aktivitám a pracovním
kontaktům v první československé republice.
FB
událost
► moderovaná debata / Bauhaus: Kultura a politika připraveno
v rámci přednáškového cyklu Estetika prostoru, prostor estetiky spolkem
Katharsis a ve spolupráci s politologickým spolkem Polis
3. dubna 2019
FB
událost
► moderovaná debata / Vliv a odkaz Bauhausu Petr Kratochvíl, Markéta Svobodová (ÚDU AV ČR Praha), Vladimír Šlapeta (FA ČVUT Praha), Jindřich Vybíral (UMPRUM Praha), Maroš Schmidt (Slovenské múzeum dizajnu Bratislava)
9. dubna 2019
FB
událost
Výstava byla připravena u příležitosti stého výročí založení Bauhausu.
koncept: Filip Šlapal, Dan Merta, Klára Pučerová
text: Klára Pučerová
překlad: Dominik Jun
grafika: Tereza Melenová
venkovní instalace: Ondřej Pokoj
Spolupořadatelem je Goethe institut v Praze.
Doprovodný program se koná za podpory Slovenského institutu a ve spolupráci se spolky estetiků Katharsis a politologů Polis.
Fotografie Filipa Šlapala zachycují stavby spjaté s Bauhasem ve třech
městech – Desavě, která bývá označována jako místo nejvýznamnější etapy
školy, a v Praze a Brně, jež jsou nejznámějšími spojnicemi Bauhausu s
naším prostředím na poli architektury, zdaleka však ne jedinými.
Desavský komplex školních budov a domy pro učitele navrhl Walter
Gropius, první ředitel školy (1919–1928). Zachyceny jsou i další
desavské experimentální realizace – ocelový dům architektů Georga
Mucheho a Richarda Paulicka, sídliště Törten navržené Walterem Gropiem a
Hannesem Meyerem (v letech 1928–1930 se stal druhým ředitelem Bauhausu)
nebo Kornhaus Carla Fiegera s tanečním sálem a prosklenou restaurací s
výhledem na Labe. Pražskou vilu Marta Stama známe jako jedinou realizaci
zahraničního architekta ve funkcionalistické kolonii Baba, brněnská
vila Tugendhat patří mezi nejzásadnější architektonické památky ČR. Na
fotografie Filipa Šlapala můžeme pohlížet očima historika architektury a
sledovat rozmanité experimentální stavby dvacátých let – stavby z
betonu, cihel, oceli a skla. Můžeme je pozorovat jako fanoušci estetiky
Bauhausu a vnímat nadčasovou krásu funkcionalistické architektury. A
rovněž je můžeme vnímat jako reflexi současného stavu a příprav oslav
stoletého výročí, zachycující skryté desavské koleje v době
restaurování.
Bauhaus, jenž si jako hlavní cíl vytyčil propojení
akademie umění („vysokého“ umění) a uměleckoprůmyslové školy (řemesla),
byl založen před sto lety ve Výmaru a ne náhodou trval stejně dlouho
jako Výmarská republika – podobně jako republiku ohrožovala existenci
školy politická situace a vzrůstající moc nacistů. Bauhaus se potýkal s
nesnázemi z politických důvodů po celou dobu trvání. Jeho „otec“ a
dlouholetý ředitel Walter Gropius dbal na to, aby instituce, jejímž
konceptem se zabýval již od roku 1916, byla apolitická. Věnoval výraznou
část své energie právě obhajobě existence školy a snaze získat pro ni v
extrémně nepříznivých poválečných podmínkách s vysokou inflací podporu,
takže se přirozeně snažil omezit veškeré záminky, jež by jeho úsilí
ohrožovaly. Poprvé byla škola uzavřena po odepření finanční podpory
města v roce 1925. Instituce přesídlila do Desavy, která se mezi městy
nabízejícími Bauhasu možnost pokračovat jevila jako nejpříhodnější nejen
politicky, ale i průmyslovým charakterem slibujícím spolupráci se
školními dílnami, k níž opravdu došlo. Gropiův nástupce Hannes Meyer se
netajil svou politickou příslušností a podporoval marxistické smýšlení i
u studentů, což situaci vyostřovalo. Kontrast na jedné straně
levicových idejí spolu se změnou zaměření školy (důraz na standardizaci,
levnou průmyslovou výrobu, dostupné bydlení a vybavení bytu) a
komerčního úspěchu na straně druhé (patenty, zakázky a smlouvy s
firmami) byly důvodem častých ataků extremistů pravicových i levicových.
Třetí ředitel Mies van der Rohe (1930–1933) navrátil školu do
apolitického modu, ale nepodařilo se mu ji udržet ani po dalším nuceném
uzavření a stěhování do Berlína v roce 1932 a přeměně školy na soukromou
instituci. Nacisté ji zavřeli v dubnu 1933, neboť kosmopolitní duch a
abstraktní umění nebyly tolerovány. Rychlé a násilné omezení
akademických svobod instituce, kterou po celou dobu její existence vedli
mezinárodně uznávaní architekti a umělci, vyvolalo silnou vlnu
nesouhlasu (výstava Entartete Kunst se konala až v roce 1937!), ale
rovněž napomohlo tomu, aby se na Bauhaus nikdy zapomenulo.
Bauhaus
styl vlastně neexistuje a ani neměl vzniknout; Walter Gropius se
snažil, aby škola podporovala individuální kreativitu. Přesto si dnes
pod tímto souslovím dokážeme představit konkrétní typografii – dokonce i
font, nábytek, textilie, stavby, tvary, materiály a barvy. Existence Bauhausu
se lokálně, časově či působením jednotlivých osobností překrývá s
několika směry: expresionismem, neoplasticismem, novou věcností,
funkcionalismem, … Kromě jednotlivých osobností se různými vlivy (včetně
existenčních), tématy a zakázkami měnilo zaměření školy – řekněme že
šlo o přirozený vývoj, o hledání funkční podoby fungování nového pojetí
výuky. Každý z pedagogů i ředitelů zastával jiný přístup, vznikaly a
proměňovaly se vyučované obory, změnila se délka studia nebo podmínky
pro studenty (od existenčního minima včetně nedostačujícího vybavení
dílen v prvních letech ve Výmaru přes desavský Gropiem navržený luxusní
komplex budov se skleněnou fasádou dílen a fotogenickou fasádou s
balkony kolejí včetně domů pro profesory, přes finanční úspěchy v době
ředitelování Hannese Meyera umožňující stipendia až po pronájem
nepoužívané továrny na předměstí Berlína jako poslední snahy zachránit
značku školy). Díky řadě osobností spjatých s Bauhausem nalezneme
spojitost s mnoha zajímavými projekty, směry, stavbami či událostmi,
které dnes již mají v dějinách architektury své pevné místo. Na
fotografiích Filipa Šlapala je zachycena vila Tugendhat a vila Palička.
Vilu Tugendhat navrhl Mies van der Rohe, který místo ředitele Bauhausu v
roce 1928 odmítl a v roce 1930 pak přijal. V tomto mezidobí vznikli
slavní „sourozenci“ – barcelonský pavilon a vila Tugendhat,
funkcionalistické ikony a manifesty konceptu plynoucího prostoru. Jeden z
přednášejících architektů na Bauhausu, Mart Stam, byl autorem vily pro
manžele Paličkovy v osadě Baba (kolonie vznikala pod vedením architekta
Pavla Janáka v letech 1928–1932). V postavách Marta Stama, Waltera
Gropia či jeho několikaletého spolupracovníka Adolfa Meyera můžeme
propojit Bauhaus s projektem Nový Frankfurt (1925–1930), který reagoval
na dobovou problematiku městského plánování a akutního nedostatku
bydlení unikátní výstavbou (podobně jako na desavském sídlišti Törten) a
představením tzv. frankfurtské kuchyně. Nový způsob stavění (výroba
panelů na místě apod.) či zmiňovaná první kuchyňská linka jsou filmově
zdokumentovány v doprovodné části výstavy. V dalších videozáznamech jsou
zachyceny například kostýmy, choreografie a výprava Oskara Schlemmera, s
jehož osobou je spjata scénografická dílna Bauhausu. V doprovodných
přednáškách se historici umění budou věnovat jednotlivým osobnostem
Bauhausu, českým a slovenským studentům a pokračovatelům myšlenek
nového konceptu výuky uměleckého řemesla. Vliv a ohlas Bauhausu není jen
zajímavý fenomén z pohledu historie umění a umělecké výuky, ale i
prizmatem současníka – už jen tím, že design vzniklý v dílnách Bauhausu
se dosud těší zájmu pro svou estetiku i funkčnost, čímž se naplnil jeden
z jeho cílů.
odkaz na web
odkaz na FB událost
podle podkladů pořadatele
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…
Jistěže ne, myslím si že takovýto dárek potěší víc než cokoli jiné. V dnešní době ti pořádně nikdo nic jen…
Dobrý den, děkujeme za váš zájem, jednotlivá čísla je možné objednat zde, cena je včetně doručení do schránky. https://send.cz/kosik/polozka/9419674
Paráda! Tak tohle si myslím že by pod vánočním stromkem nikdo nečekal :-)
Dobry den, bolo by mozne zakupit konkretne cislo Stavba 3/2024? Dakujem! SC