Loď na mělčině plná dynamiky. Dojem prostoru, který do sebe vtahuje
okolní přírodu. Přirozenost v harmonii s futuristickými formami.
Flexhouse u Curyšského jezera fascinuje svými protiklady. Je jako
hnízdo, do kterého má člověk chuť se schoulit. A přitom nic není
ponecháno náhodě.
Kdo jednou vstoupil do Flexhousu ,
přišel, aby tu zůstal. Jako Stefan Camenzind – architekt a obyvatel
neobvyklého domu u Curyšského jezera.
Stefan Camenzind
založil v roce 2004 v Curychu studio architektury a designu s názvem
„Evolution Design.“ Jeho práce se zaměřuje na User-Centered-Design, pro
který jsou určující potřeby člověka. Architekt je projektantem a
obyvatelem vlastního domu v Meilenu u Curyšského jezera, kousek od
Curychu. Flexhouse je neobyčejný. Neobyčejný svým vzhledem, neobyčejný
svou atmosférou. Je to Camenzindovo útočiště, místo, kam může utéct do
soukromí. Bydlet tady je jako mít prázdniny. Když sem přijde, jeho puls
klesne, hned se uvolní, každodenní pracovní starosti pustí z hlavy,
říká. Příjemný vedlejší efekt? Ne, všechno až do posledního detailu bylo
naplánováno. A důležitou roli hrály také věže kostela.
Specializoval jste se na User-Centered-Design. Na co se orientujete?
Stefan
Camenzind: Chceme pochopit potřeby člověka – dnešní i ty budoucí. Ať už
se to týká bydlení nebo kancelářského pracoviště. Na to se v minulých
letech velmi často zapomínalo. Projektujeme budovy pro lidi. Často se
mluví o urbanismu a ekologii, to jsou jistě velmi důležité faktory, ale o
uživatelích se vlastně vůbec nedebatuje. Myslím si přitom, že je to
důležitá součást projektování. Smysl existence architektury je založen
na potřebách uživatelů, kteří budovu obývají.
Navrhl jste koncepce pracovišť pro různé pobočky Googlu. Jaké jsou Vaše zkušenosti?
SC:
Když se podíváte na běžné pracoviště, vidíte, že většina lidí tam má
stůl, židli a skříň na odkládání věcí. Tak je to téměř všude. Ve
skutečnosti ale není možné, aby všichni lidé měli stejné potřeby. Tady
se odkrývá potenciál designu zaměřeného na uživatele. Takový design
zvyšuje motivaci, efektivitu práce a posiluje emoční vazby. Jak víme z
realizovaných projektů, vzniká méně chyb, a to se odráží pozitivně na
kvalitě práce. Je jedno, zda jde o dům nebo o kancelářský komplex.
Jak k tomu může přispět koncepce prostorového uspořádání?
SC:
Pro mladé lidi, kteří hledají zaměstnání, nejsou důležité jenom peníze.
Chtějí patřit ke společenství, se kterým mohou sdílet své hodnoty.
Chtějí se s firmou identifikovat. Prostor je prvek, který identifikaci
silně podporuje.
Vaším cílem je posílit na pracovišti pocit sounáležitosti. Jaká je Vaše filosofie?
SC: Musíme lidem
dovolit, aby mohli lépe spolupracovat. A musíme také dát každému
jednotlivci více svobody. Protože je to vlastně paradoxní: doma každý
den sám rozhodnu, kde si přečtu noviny anebo v které místnosti zaplatím
účty. Udělám to u jídelního stolu, u psacího stolu nebo raději v
pracovně? Mohu si sám určit, jakou činnost budu v jakém prostředí
provádět. Na pracovišti je to zakázáno. Tady je stanoveno, že všechny
činnosti se mají odehrávat na jednom místě, což v soukromí nikdy
neplatí.
Mimochodem soukromý život – Flexhousem u
Curyšského jezera jste realizoval projekt architektonicky mimořádného
obytného domu. Jak přišel ke svému jménu?
SC: Dům se nejeví tak
statický jako ostatní domy. Je mnohem dynamičtější, je v něm hodně
pohybu. A vypadá jako loď, která právě přistála.
Jak vznikla tak neobvyklá forma?
SC:
Na podobu domu mělo vliv několik navzájem pozitivně působících faktorů.
Jednak byl určující úzký tvar pozemku, sbíhající se do jednoho bodu.
Parcela není obdélníková a má proto jistou dynamiku. K tomu přistupuje
dynamika železniční trati, která vede za budovami, dynamika jezera a
dynamika svahu. Z těchto dynamických působení se zrodil dům, který
okolní pohyb umí zvládat, ale také tento pohyb umí vpustit dovnitř a dát
mu šíři.
Co bylo rozhodující pro výběr materiálu?
SC:
Objekt je relativně jednoduchý. Jednotlivá podlaží jsou vždy na jedné
straně ukončena polokruhem z dřevěných oblouků, což vyvolává dojem
pohybu. Dům je velmi světlý, interiér působí lehce. Máme dřevěné podlahy
a bílé stěny. Chceme dovnitř vpustit světlo a to skvělé okolí, aby
vznikl dojem spojení interiéru s exteriérem.
Jaké požadavky jste měl na dům?
SC:
Chtěl jsem, abych v něm mohl všechno pustit z hlavy, uvolnil se,
splynul s přírodou a díky zaobleným tvarům se cítil dobře. I když jsem v
domě, jsem spojen s venkovním světem. Cítím nebe, slunce, vidím vítr.
Je to kontrast k hektickému pracovnímu světu. Nešlo o cool efekt, ale o
vytvoření prostor, ve kterých se člověk cítí dobře. Dům fascinuje,
protože vyzařuje tuto přirozenost. Přitahuje. Je jako hnízdo, do kterého
má člověk chuť se schoulit. Myslím si, že to jsou kvality, které jsou z
architektonického hlediska pro obytné domy důležité.
Čelní
strana domu zaujme skleněnou frontou, na zaobleních je vidět šablony,
které vypadají jako povlak na polštář. Jaký to má význam?
SC: Ty
oblouky mají docela velkou pohybovou sílu. Bylo důležité najít pro ně
obložení, které tento pohyb dobře zachytí. Testovali jsme hodně
materiálů, ale opětovně jsme se vraceli k myšlence starých dřevěných
šindelů kostelních věží. Ty tento pohyb pojmou docela přirozeně,
dodávají domu určitou texturu a měkkost. Z mnoha důvodů jsme však
nechtěli pracovat s dřevěnými šindeli. Hliníková šablona, moderní varianta dřevěných šindelů, byla perfektní náhradou.
Jak
jste se dozvěděl o PREFA střešních šablonách? Co bylo rozhodující pro
použití právě tohoto materiálu?
SC: PREFA věžovky – malé střešní šablony mají tu přednost, že nejsou obdélníkové jako běžné šindele. Mají takový
speciální tvar, který vyzařuje klid. Dodávají střeše pěknou texturu,
blízkou přírodě. V přírodě se vyskytují častěji křivky než obdélníky –
to s ní mají PREFA střešní šablony společné. Koresponduje to s
myšlenkou, že křivky vnášejí do domu přírodu.
Které faktory byly ještě důležité?
SC:
Jednoduchost montáže. Objekt vypadá jednoduše, ale geometricky je velmi
složitý, protože půdorys je lichoběžníkový. A tak vznikají šikmé řezy,
kterým se nelze vyhnout. Střešní šablony PREFA tuto náročnou geometrii
perfektně zvládly. Tento materiál není potřeba nutit, aby se choval tak,
jak nechce, ale lze s ním zacházet naprosto přirozeně.
Použití materiálu PREFA byla pro Vás premiéra?
SC:
Ano, a byl jsem příjemně překvapen, jak vhodný materiál to je. Mám
skutečně chuť přemýšlet o dalších projektech, kde bychom tento materiál
mohli použít, protože jeho povrchová struktura, zpracovatelnost a cenová
výhodnost jsou opravdu přesvědčivé. A jeho plasticita je skvělá.
Jaké jsou reakce na Flexhouse?
SC:
Různé, ale všechny pozitivní. Považuji za úžasné, že lidé, kteří jdou
kolem, se o dům zajímají, ačkoliv to nejsou žádní architektoničtí
nadšenci. A musím říct, že jsem sám trochu překvapený. Člověk
vyprojektuje dům, má nápady, ale neví, jak se bude cítit, až v něm bude
bydlet. Ve Flexhouse je snadné vypnout. Kancelář je najednou daleko,
ačkoliv jsem doma teprve pět minut. Velmi mě překvapuje, jak mnoho toho
dům pro mne jako obyvatele dělá a jak mi pomáhá se uvolnit. Bydlet tady
je jako mít prázdniny.
___
Malá střešní šablona s velkým efektem
Zdobí cibulové věže ve Vatikánu a podtrhuje také dynamické tvary Flexhousu. Zdařilé moderní pojetí tradičního materiálu.
Malá
střešní šablona – věžovka,
jak je označena v produktovém katalogu PREFA, zdobí věžičky, přístřešky
nebo komíny. Ale už nejen ty… „Je pro nás pocta, že se na projektu
Flexhouse uplatnilo toto technické řešení. Poté, co nám tým architektů
předložil koncept elegantního dynamického tvaru pláště domu, začali jsme
okamžitě hledat vhodný materiál. PREFA věžovka – malá střešní šablona
je sice pro takové pojetí fasády spíše netypická, ale právě v tomto
případě odpovídala technickým požadavkům. S šablonou jsme úspěšně
zvládli zaoblení, dynamicky působící fasádu a asymetrické tvary stejně
tak jako místa napojení,“ přibližuje situaci Stefan Wildi. Wildi působí u
firmy PREFA šest let jako odborný poradce a rok jako projektový vývojář
v kantonech Curych a Aargau.
Efektivní realizace dobrých nápadů
„Malá
šablona byla v případě Flexhousu použita velmi moderně. Systém, který
je považován za tradiční, se perfektně předvedl. Vizuálně je to velmi
působivé,“ říká Wildi a doplňuje: „Díky svým malým rozměrům je materiál
odolný proti vichřici, absolutně nekoroduje, protože hliník nerezaví a
je velmi lehký. Dobré nápady tak lze realizovat z hlediska nákladů velmi
efektivně.“
Jeden materiál, hodně možností
V
budoucnu by hliník jako materiál mohl být velmi zajímavý, především ve
Švýcarsku. „Vzhledem k omezenému množství stavebních pozemků budeme
muset stavět do výšky. Se systémy PREFA se naskýtá mnoho možností řešení
této situace. Udržitelnost a dlouhá životnost materiálu je samozřejmě
zajištěna,“ vysvětluje Stefan Wildi.
Flexhouse, Meilen Curych
soukromý obytný dům, Curych, Švýcarsko
novostavba
Architekti: Stefan Camenzind, Evolution Design, Zürich
Typ střechy: PREFA maloformátová střešní šablona
Barva střechy:
čistě bílá
FOTOGRAFIE: Croce
& WIR
podle podkladů společnosti Prefa Aluminiumprodukte GmbH
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?