Fond dopravy dá krajům přes miliardu na opravy mostů

Fotogalerie ke článku (1)

Ilustrační foto (zdroj: časopis stavebnictví)

Ilustrační foto (zdroj: časopis stavebnictví)
Celá fotogalerie (1)

Jde o peníze, které fondu zbyly z loňska.

Státní fond dopravní infrastruktury dá krajům více než miliardu korun na opravy mostů na silnicích druhé a třetí třídy. ČTK to dnes řekl náměstek ředitele fondu Jiří Novák s tím, že jde o peníze, které fondu zbyly z loňska. O přesném rozdělení částky budou ve středu jednat zástupci hejtmanů s vedením fondu.

"Zatím nám to vychází, že bychom mohli rozdělit něco přes miliardu," řekl Novák. Může to však být i více, neboť výkazy o loňském hospodaření fondu stále nejsou úplné. Fond obvykle končí finanční rok s nulou, za loňský rok mu peníze zbyly především díky mimořádné desetimiliardové dotaci, kterou v červnu schválila vláda.

Kromě mostů budou moci kraje peníze využít i na opravy dalších závad, jako jsou výmoly, sesuvy půdy nebo padající skály. O tom kolik konkrétní kraj dostane peněz se bude jednat ve středu. Fond má připraveno několik kritérií, například délka silnic v kraji, podíl na celkové silniční síti, počet mostů nebo jejich velikost.

Prémie pro kraje je mimořádná, neboť fond financuje výhradně stavby a údržbu komunikací v majetku státu, což jsou dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Na opravy "státních" mostů dá SFDI letos 4,2 miliardy korun, což je o 900 milionů více než loni. Na nárůstu mají podíl především peníze z fondů Evropské unie.

Na havarijní stav některých mostů upozornily nedávno v petici Mosty, věc veřejná stovky architektů a stavařů. Podle údajů ministerstva dopravy je z celkových 4200 mostů na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích první třídy ve špatném stavu asi sedm procent. V havarijním stavu jsou například některé mosty a dálniční nadjezdy na dálnici D1.
K technickému stavu českých mostů se obrátila pozornost hlavně po katastrofě v americkém městě Minneapolisu, kde se v létě zřítil most přes řeku Mississippi.

Zdroj: Zpráva ČTK 12.2.2008

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*