(ČTK) – Jeho prostorné a vzdušné stavby mění horizonty velkých měst.
Ve stylu Normana Fostera vane duch nového tisíciletí. Od minimalistické
bubliny k londýnské „okurce“ či rekonstrukci německého Říšského sněmu –
jeho díla posouvají estetické i technologické hranice možností s
ohleduplností k životnímu prostředí. Věhlasný britský architekt a
designér oslavil v pondělí 1. června osmdesátiny.
Foster si libuje v moderních odlehčených materiálech. Vyhýbá se
tradiční klimatizaci ve prospěch přirozeného větrání. Futuristické
letištní haly, mrakodrapy, muzea a veřejné budovy podle jeho projektů
vyrůstají po celém světě. Navrhoval ale i kliky u dveří, větrnou turbínu
či elektrický autobus na částečně solární pohon. A nejvíc je jeho
rukopis patrný v centru Londýna.
Jako obrovská šiška ze skla a železa, která přistála v londýnské
City kousek od Temže, vypadá v roce 2004 otevřená Fosterova budova
zajišťovny Swiss Re, které Londýňané přezdívají okurka. V zástavbě
okolních domů a kostelíků působí jako objekt mimozemské civilizace. Věž o
41 patrech spotřebuje o 50 procent míň energie než podobné stavby a
využívá denního světla, které sem proudí prosklenými částmi.
Ze skla a oceli je i jeho budova Nové radnice, která se usadila
na opačném břehu Temže jako obrovské nakloněné vejce. Vyklání se do boku
v úhlu třiceti stupňů, čímž z jihu omezí dopad slunečních paprsků a na
severu naopak zpřístupní co nejvíc světla: „Nedostatek energie je
celosvětovým problémem. Namísto energeticky náročných rodinných domů
potřebujeme mrakodrapy, které je možno postavit a provozovat co
nejúsporněji.“
Jako „světelné ostří nože přetínající řeku“ si Foster
představoval most pro pěší, který překlenul Temži na počest nového
tisíciletí v roce 2000. Ladná lávka se však po otevření nepříjemně
houpala a svému tvůrci vynesla přezdívku Lord Vratký.
Při rekonstrukci berlínského Reichstagu chtěl Foster zakrýt celou
stavbu skleněným baldachýnem. Ale to neprošlo. Tak alespoň navrhl
střechu v podobě skleněné kopule s vyhlídkovou rampou a automaticky
řízenou soustavou zrcadel, která osvětlují plenární sál. Kupole je též
rezervoárem vzduchu pro systém přirozeného větrání. Obkružují ji točité
rampy, poskytující kromě vyhlídky i symbolický pocit pozice nad
politiky.
Hluboké údolí francouzské řeky Tarn u městečka Millau v roce 2005
přeťal jiný Fosterův gigant. Sedm štíhlých pilířů, které ční do nebe
jako obří jehly, spojuje soustava silných závěsných lan, klenoucí se nad
proláklinou širokou téměř tři kilometry: „Lidské dílo musí být v
souladu s přírodou. Pilíře musejí zapadnout do krajiny, jako kdyby
vyrostly ze země.“
Virtuos britské architektury prožil dětství v dělnické čtvrti v
Manchesteru mezi modely letadel a knihami o Le Corbusierových teoriích
prostoru, světla a minimalismu. V šestnácti odešel ze školy a sloužil u
britského letectva (RAF). Na pozdější studia architektury si vydělával
prodejem zmrzliny. Po skončení školy se rozjel do USA, kde „pěšky, autem
a busem“ obrazil co možná nejvíc staveb Franka Lloyda Wrighta. Jejich
ladné křivky a přirozené světlo si umínil přenést do formální Británie.
Na britské scéně vyšla jeho hvězda v 60. letech. V roce 1964
vytvořil v Cornwallu skleněnou bublinu, což byla budova částečně
zakopaná v zemi s názvem Kokpit. V roce 1970 navrhl již v rámci firmy
Foster and Partners první nafukovací budovu banky na světě – průsvitný
objekt z nylonu a PVC.
V roce 1990 byl Foster povýšen do šlechtického stavu. V Británii
však zaznívají i kritické hlasy na jeho adresu, které například hovoří o
jeho příliš privilegovaném postavení nebo mu vyčítají posedlost ocelí,
hliníkem a sklem.
Nyní už věhlasný architekt spíše dohlíží na svůj tým. Jinak rád
křižuje zemi na běžkách či na kole a pilotuje letadla, včetně Boeingu
747. Je potřetí ženatý, nyní se španělskou psycholožkou Elenou
Ochoaovou, a má pět dětí. V roce 1999 získal prestižní Pritzkerovu cenu
za architekturu a v roce 2009 Cenu prince asturského za umění (nyní Cena
princezny asturské).
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…