Předmětem soutěže byl návrh řešení rekonstrukce/rekonverze bývalých
jatek včetně případných přístaveb pro účely galerie.
Vyhlašovatel: Statutární město Ostrava
Organizátor a sekretář soutěže: Ing. arch. Ludvík Grym
Porota: Ing. Tomáš Macura, MBA – primátor města Ostravy, JUDr. Lukáš Semerák –
člen Rady města Ostravy, Marek Pokorný – ředitel Plato Ostrava, Ing. arch.
Pavla Melková, Ing. arch. Zdeněk Fránek, Ing. arch. Pavol Paňák, Dipl.-Ing.
Ivan Reimann; náhradníci poroty – Ing. Petra Bernfeldová – starostka městského
obvodu, Ing. Zbyněk Pražák, Ph.D. – náměstek primátora města Ostravy, Ing.
arch. Milena Vitoulová, Ing. arch. Václav Filandr
Přizvaní odborníci: Mgr. Michal Zezula – ředitel NPÚ Ostrava, Ing. arch. Cyril
Vltavský – vedoucí odboru Útvaru hlavního architekta MMO, Ing. Petr Žák –
osvětlení, Praha, JUDr., Ph.Dr. Jiří Plos – právník
Datum konání soutěže 3. 2. 2017 – 21. 4. 2017; zveřejnění
výsledků 15. 5. 2017
Počet odevzdaných návrhů: 8
První cena: Petr
Hájek ARCHITEKTI, s.r.o.
Autorská zpráva
Srostlici původních budov zachováváme v maximální možné míře včetně
dispozičního rozvrhu, tvaru střech, uměleckořemeslných detailů, ale i úprav,
které přinesl čas.
Do takto památkově obnovené budovy navrhujeme (v zásadě pouze dva) soudobé
architektonické zásahy: Do střešní krajiny vkládáme Bílou věž se společenským
sálem, novotvar v podobě aluze na věž historickou. Do střešní krajiny vkládáme,
naproti historické věži, auditorium. Otevřené auditorium lze uzavřít mobilní
střechou. Cílem této dvojí intervence je deklarovat ustavení nové instituce a
změnu typologie jatek na galerii. Bílá věž se propíše do panoramatu města a
uvítá návštěvníky přicházející do budovy. Posiluje slavnostní a tvůrčí
atmosféru komplexu. Jedná se o vstup zcela soudobé architektury. Jednoznačné
gesto s cílem posílit místo i město se silnou tradicí moderní i současné
architektury.
Hodnocení poroty
Urbanismus návrhu je elementární, jednoduchými prostředky minimálním způsobem
vymezuje areál vůči okolnímu prostoru, zároveň ho ale dostatečným způsobem
otevírá do navazujícího veřejného prostoru města a propojuje ho s ním. Řešení
historických budov je přiměřené, vzhledem ke konceptu vytvoření co
nejvelkorysejších otevřených a navzájem propojených prostor a současné potřebě
umístění nezbytného zázemí. Umístění zázemí do stávajících budov na jedné straně
omezuje míru velkorysosti vnitřních prostor, na druhé straně je maximálně úsporné
z ekonomického hlediska.
Architektonické řešení vnáší díky vložení nových či otevřených prostor (Bílá
věž a auditorium s mobilní střechou) zajímavý prostorový a orientační moment.
Architektonické zásahy a novotvary bude nutné prověřit v kontextu památkové
ochrany, dále také konstrukční realizovatelnosti a vztahu bílé věže k
historickému prostoru pod ní.
Koncepci osvětlení návrh pojímá opět technicistním způsobem, ale nabízí velkou
šíři výstavních možností v interiéru i exteriéru s nabídkou rozdílných
světelných podmínek. Výjimkou je návrh věže, jehož integrální součástí je i
koncepce osvětlení. V této koncepci bude třeba detailněji řešit regulaci
světelných podmínek (clonění, stínění) v průběhu dne.
Druhá cena: ZEROZERO,
s.r.o.
Hodnocení poroty
Návrh se soustřeďuje na urbanismus místa a jeho začlenění do okolí. Správně
formuluje potřebu určitého prostorového vymezení areálu, jako identifikaci a
zakotvení v nepevné okolní struktuře města. Tuto myšlenku však dotahuje do
extrému víceméně do sebe uzavřeného objektu. Tato uzavřenost je v rozporu s
představou funkčního a jí odpovídajícího prostorového otevření galerie a její
propojení s veřejným prostorem města a zároveň i s určitou flexibilitou možné
proměny rozsahu areálu do budoucna.
Architektonické řešení je vysoce kultivované a vytváří kvalitní a zajímavé
venkovní i vnitřní prostory galerie. Řešení historického objektu je adekvátní.
Velkorysost vyprázdněných prostor, umožněná umístěním zázemí do novostaveb, je
vhodná jak pro prezentaci atraktivity historické substance, tak pro galerijní
záměr.
Z osmi zaslaných návrhů jen tento návrh věnoval pozornost otázce stavebních a
investičních nákladů. Z hlediska ekonomiky projektu je zajímavý potenciál
novostaveb po obvodu areálu. V případě, že v příštích letech budou objekty
sloužit jako kulturní centrum, je zde možnost část novostaveb pronajmout za
tržní nájmy, zatímco druhá část bude sloužit zázemí historické budovy. Tím by
se dal generovat příjem pro město, z něhož by se mohla financovat rekonstrukce
historické budovy. V případě, že by z jakýchkoliv důvodů kulturní centrum v
budoucnosti omezilo nebo zakončilo svoji činnost, pak by novostavby (pokud
možno fyzicky otevřenější ke svému okolí) a historická budova mohly mít program
v doméně tzv. Retail led mixed-use městských funkcí, který by byl přínosem k
zesílení atraktivity a ekonomického života městské části.
Z pohledu koncepce osvětlení návrh pracuje s rozdílností jednotlivých prostorů
a s diferenciovaným přístupem, který dává příslib další hlubší práce se světlem
v rámci limitů stávající budovy.
Třetí cena: KWK
Promes, arch. Robert Konieczny
Hodnocení poroty
Autoři projektu nechtějí silná poškození a změny památkově chráněného komplexu
jatek, ani rekonstrukcí vymazat a vrátit do původního stavu a ani je tematizovat
moderním tvaroslovím. Fasády objektu sice rekonstruují, ale na místech později
vybouraných velkých otvorů fasády doplňují pohyblivými betonovými odlitky
zmizelých částí budov. Těmito zásahy „zcizují“ průmyslovou historickou
architekturu, poukazují na nové užití areálu a proměňují budovy nyní umístěné
na betonové ploše na „sochařský“ objekt. Pohyblivé veliké betonové stěny
zasazené do fasád zároveň umožňují prostorově propojit vnější a vnitřní
prostory a pohybem těchto elementů měnit orientaci budovy.
Silná koncepce projektu byla porotou rozpoznána a oceněna, ale také
kontroverzně diskutována. Minimalistická koncepce vzbuzuje mnoho pochyb, které
projekt není schopen vyvrátit: jakým způsobem mají být betonové stěny
konstruovány a pohybovány, jak bude zajištěno klima uvnitř budov či přiměřeně
fungující vstupy, jsou historické citáty vhodné jako poukaz na současné umění?
Projekt má silnou vůdčí ideu, ale ve větším aspektu zůstává na koncepční, skoro
diagramatické rovině. Ačkoliv by bylo dispoziční řešení s několika změnami
realizovatelné (umístění skladů, doplnění zásobování apod.) nedovedl porotu
přesvědčit, že by byl bez podstatných změn na předložené koncepci realizovatelný.
Zajímavý způsob otevření výstavního prostoru do exteriéru nabízející i
netradiční přístup práce s denním světlem na pomezí interiéru a exteriéru,
který ale není k návrhu zmíněn. Koncepce osvětlení je vyjádřena klasickými
technickými prostředky.
Tisková zpráva
Více zde
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!
Tohle by člověka jen naštvalo. Prý sociální bydlení, takže předpokládám i cenově dostupné, a při tom nejmenší byt má 58…