07/10/2015 – 07/02/2016
výstavní síň „13“
Autor: Petr Domanický
Kurátor: Petr Domanický
Třebaže je Hanuš Zápal (1885-1964)
nejvýznamnějším architektem Plzně ve 20. století, byla mu zatím
věnována jen velmi malá pozornost. Po několika desetiletích, kdy byl
zcela zapomenut, je v současné době jeho jméno známé a mnohé realizace
jsou chráněnými kulturními památkami, přesto však stále schází ucelená
monografie jeho díla. Zápal přitom prakticky celý život věnoval
architektonické tvorbě a záchraně památek v regionu a jeho vzhled tak
významně ovlivnil.
Od
roku 1910, kdy se stal zaměstnancem města Plzně, projektoval celou řadu
významných veřejných budov v Plzni, především škol, sociálních ústavů,
ale i staveb technického zaměření. Současně se soukromě zabýval návrhy
rodinných domů a záchranou památek. Především areál barokního poutního
místa v Mariánské Týnici u Kralovic byl zachráněn jeho zásluhou. V
předválečné době soukromě projektoval i řadu dalších veřejných budov v
západočeských městech. Zápalovo dílo, které lze vymezit obdobím
1910–1960, zahrnuje na desítkách návrhů a realizací celý vývoj české
moderní architektury od neoklasicismu a pozdní secese, přes kubismus a
kotěrovskou modernu, rondokubismus a purismus k funkcionalismu.
Výstava, která by měla podat první ucelený pohled na architektovu
práci, se bude konat u příležitosti 130 let od jeho narození, 105 let od
počátku práce v Plzni, sto let od získání titulu městského inženýra a u
příležitosti roku, kdy se Plzeň stane evropským hlavním městem kultury.
K výstavě, jejíž součástí budou historické plány, fotografie a
dokumenty, ale také modely, bude ve spolupráci s vydavatelstvím Starý
most vydána publikace, která se stane prvním významnějším uceleným
připomenutím Zápalovy činnosti.
Komentované prohlídky s autorem výstavy
26. 11. 2015 a 28. 1. 2016 vždy od 17 hodin
Doprovodný program
Přednáška o modelu Sokolského pavilonu v Plzni (v rámci cyklu Jedno dílo / jeden svět)
6. 1. 2016 od 17 hodin
podle podkladů pořadatele
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…
Hlavně že jsme "světoví". Na Smíchově máme City, Na Knížecí office - jsme ještě vůbec v Čechách? Je mi z…